Du leser nå Dagbladet Pluss

Mange merker det på humøret når høstmørket sniker seg på

Enkle tiltak hjelper ofte mot høstdepresjon.

OPP OM MORGENEN: - Å være aktiv utendørs når det er lyst, har virkning på sesongbestemt nedstemthet. Å komme seg opp om morgenen og komme i aktivitet fysisk og mentalt har effekt, sier Olav Linaker, overlege ved St. Olavs Hospital og professor ved NTNU. Foto: BJØRN LANGSEM
OPP OM MORGENEN: - Å være aktiv utendørs når det er lyst, har virkning på sesongbestemt nedstemthet. Å komme seg opp om morgenen og komme i aktivitet fysisk og mentalt har effekt, sier Olav Linaker, overlege ved St. Olavs Hospital og professor ved NTNU. Foto: BJØRN LANGSEMVis mer

(Dagbladet): Dagene er blitt kortere, det er kaldere og slutt på grillfestene ute. Vi har trukket inn i stua, og mange trekker seg tilbake også sosialt.

Nesten halvparten av oss blir tyngre til sinns når høstmørket legger seg.

- Det er meget vanlig å føle seg mindre opplagt, ha mindre energi og noen symptomer på depresjon om høsten og vinteren. Dette gjelder hele 40 til 50 prosent av befolkningen og kvinner er mer sårbare enn menn, sier Olav Linaker, professor ved NTNU og overlege ved St. Olavs Hospital.

Å få en slik nedstemthet når vintermørket kommer, trenger ikke være en diagnostiserbar depresjon, forteller Linaker. Om det kalles en klinisk depresjon, kommer an på det subjektive ubehaget og om symptomene går ut over daglige gjøremål.