HJULSLURV: Mange sjåfører dropper reservehjulet når de legger ut på langtur, som kan straffe seg om de punkterer. Foto: BERIT B. NJARGA / DINSIDE.NO
HJULSLURV: Mange sjåfører dropper reservehjulet når de legger ut på langtur, som kan straffe seg om de punkterer. Foto: BERIT B. NJARGA / DINSIDE.NOVis mer

Mange sjåfører slurver med reservehjulet

Stoler blindt på reparasjonssett, som ofte ikke fungerer.

Stem på Årets Bil 2014!

Skal du legge ut på langtur eller bilferie, bør du ta med reservehjul, noe slett ikke alle sjåfører gjør.

Dermed må de reddes når uhellet er ute og et av dekkene på bilen punkterer.

Det viser NAFs bergingstall fra juli og august, hvor punktering kommer helt opp på tredjeplass på listen over bergingsårsak.

Mangler reservedekk Ved nærmere halvparten av de 1211 registrerte tilfellene med punktering i sommer, manglet bilen reservehjul.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier hovedårsaken til at såpass mange må berges, er at reparasjonssettet som følger med bilen, ikke klarer å reparere det punkterte dekket.

- De fleste punkteringer lar seg ikke reparere med et slikt tettemiddel, sier Engebretsen.

Det er også verdt å merke seg at tettemiddelet som følger med reparasjonssettet, kan gå ut på dato. Framfor å stole på et produkt som han mener ikke vil fungere i de fleste tilfeller, anbefaler han å ta med et av vinterdekkene som reservehjul om sommeren, og motsatt om vinteren.

- Det er lov å tenke sjøl, understreker Engebretsen.

Sjekker ikke hjulboltene Også en del av dem som har hatt med seg reservehjul, har glemt å sjekke om alt er på stell når de drar på kjøretur. Dermed har også en del av disse endt opp i NAFs statistikker, med totalt 888 punkteringer.

TA MED RESERVEHJUL: Oppfordring fra Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF
TA MED RESERVEHJUL: Oppfordring fra Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF Vis mer

Hjulbolter som er skrudd for hardt fast, er en svært vanlig årsak til at de som har reservehjul liggende i bilen, og punkterer, likevel må få hjelp.

- Mange kjører rundt med hjulbolter som er skrudd for hardt fast, og mangler verktøy til å få skrudd dem opp, sier Engebretsen.

For hardt strammede hjulbolter kan dessuten føre til at de knekker, ikke minst når man kjører med en tungt lastet bil. I sommer måtte 31 personer berges på grunn av nettopp knekte hjulbolter.

- Det har heldigvis ikke vært personskader som følge av dette, men dette kan være svært trafikkfarlig, påpeker Engebretsen, som tror mange såkalte profesjonelle ofte strammer hjulboltene for hardt til.

Og mens noen kjører rundt med for stramme bolter, gjør andre det stikk motsatte. Også løse bolter er en viktig årsak til punkteringer i sommer. Antakelig er dette også årsaken til at hele 71 personer mistet hjulet under kjøring i sommer.

De viktigste bergingsårsakene i Norge i juli og august, ifølge NAF:
• Motorfeil • Batteri • Punktering • Tenningsfeil • Drivverk • Ulykke/kollisjon/utforkjøring • Utelåsing/selvforskyldt • Drivstoff feil/mangel • Bremser • Kjøling
Les også:

Dropper du hjulet? Sjekk datoen på tettemiddelet
Dekker bilforsikringen uflaks?

Smart oppfinnelse hindrer feilfylling