TRØBBEL: Rolls-Royce-motoren til Boeings 787–9 Dreamliner-fly har for dårlige deler og serviceintervallet er derfor blitt mye hyppigere enn planlagt. Dette fører til kø for vedlikehold, noe som rammer alle flyselskap som har flytypen, blant annet Norwegian, Virgin og British Airways. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
TRØBBEL: Rolls-Royce-motoren til Boeings 787–9 Dreamliner-fly har for dårlige deler og serviceintervallet er derfor blitt mye hyppigere enn planlagt. Dette fører til kø for vedlikehold, noe som rammer alle flyselskap som har flytypen, blant annet Norwegian, Virgin og British Airways. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Luftfart

Mangler reservedeler - må sette Dreamlinere på bakken

Trøbbel for Rolls Royce.

Det er ikke bare Norwegian som sliter med problemer med Dreamliner-flyene. Manglende reservedeler til motorene gjør at flere må sette flyene på bakken.

Det er Rolls-Royce-motorene til Dreamliner-flyene som skaper problemene, melder NRK.

Deler i de nye Trent 1000-motorene holder ikke mål og må byttes oftere enn planlagt. Produsenten Boeing har rett og slett ikke kapasitet til å produsere nok med nye reservedeler eller til å ha nye motorer på lager, noe som igjen øker køen av fly med motorer som må vedlikeholdes.

– For vår del så gir det en større vedlikeholdsbyrde på flyene, noe som koster penger. Sikkerheten blir ivaretatt, men flyene opererer ikke i ruteplanen som vi ønsker når det er motorproblemer, sier teknisk direktør i Norwegian, Erik Nordby.

Norwegian er langt fra det eneste flyselskapet som har havnet i trøbbel på grunn av motorproblemene. Air New Zealand måtte nylig sette flere av sine Dreamlinere på bakken, noe også Virgin Atlantic og British Airways har blitt tvunget til.

Ifølge Nordby er det ikke aktuelt å bytte til andre motorer i flyene. Han regner med at problemene løser seg etter hvert.

(NTB)