HUSK RETTIGHETENE DINE: &nbsp;Alle flyselskap skal opplyse deg om rettighetene dine dersom flyet er overbooket, forsinket eller kansellert. <br>Foto Odd Roar Lange/Thetravelinspector
HUSK RETTIGHETENE DINE:  Alle flyselskap skal opplyse deg om rettighetene dine dersom flyet er overbooket, forsinket eller kansellert.
Foto Odd Roar Lange/ThetravelinspectorVis mer

Marerittet i gaten: - Nei, du får ikke bli med flyet

Men, du kan få tusenlapper hvis flyet ditt er overbooket

(Dagbladet): Du står ved gaten på flyplassen og venter på å gå om bord. Men så er det full stopp. Du nektes adgang til flyet, selv om billetten din er gyldig og selvsagt betalt for lenge siden.

Det kan være flere årsaker til at du ikke får være med flyet. Dette er de to vanligste.

Overbooking

Flyselskapet ønsker ikke å fly med tomme seter, men vet at en viss prosent av de reisende aldri dukker opp ved reisestarten. Basert på erfaring satser de derfor for en viss overbooking. De selger med andre ord flere billetter enn det er seter i flyet. Dersom det - mot formodning - skulle dukke opp for mange passasjerer er de i sin fulle rett til å nekte noen av dem adgang. Men det utløser selvsagt rettigheter til de som nektes adgang. Litt mer om det senere.

Vi gir deg også tips om hvordan du unngår å bli stående igjen på flyplassen.

Overbooking skjer sjelden hos lavprisselskapene, for de har mindre å tjene på overbooking enn andre selskaper.

- Vi har ingen overbooking i Norwegian, sier pressekontakt Astrid Mannion i Norwegian til Dagbladet.

Mens selskaper som SAS i større utstrekning praktiserer overbooking på enkelte ruter.

Flybytte

Fra tid til annen må flyselskapene endre flytype i siste liten. De har for eksempel solgt billetter til en Boeing 737-700 med 141 standardseter, men må av tekniske årsaker sette opp et Boeing 737-600 med bare 123 standardseter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da vil flyselskapet i de fleste tilfeller prøve å komme problemet i forkjøpet og annonserer overbookingen over høyttaleranlegget. Her får du tilbud om en økonomisk kompensasjon, penger til mat, og plass på neste fly. Ved behov får du også tilbud om overnatting. Her kan passasjerer melde seg frivillig, og du får utstedt en voucher som du sender inn til flyselskapet, som igjen setter inn penger til deg på din konto.

VENTETID: Bruk gjerne ventetiden til å kjøpe deg plass i loungen. da er du både uthvilt og mett før flyreisen går videre til bestemmelsesstedet. &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector
VENTETID: Bruk gjerne ventetiden til å kjøpe deg plass i loungen. da er du både uthvilt og mett før flyreisen går videre til bestemmelsesstedet.                         Foto: Odd Roar Lange/Thetravelinspector Vis mer

Dette har du krav på

Det finnes standardiserte regler for hvor mye du har krav på ved overbookinger.

Forbrukerrådet har laget denne gode oversikten over dine rettigheter dersom du er blitt utsatt for overbooking hos flyselskapene.

Kort fortalt: Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

Du har krav på 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km og 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km. Beløpet er 600 euro for alle øvrige flygninger

Redusert kompensasjon

Husk at kompensasjonen reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen din med mer enn:

2 timer ved flygning opptil 1500 km

3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km

4 timer for alle øvrige flygninger

Hotell og mat

Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Kontakt flyselskapet for nærmere beskjed.

Ved nektet ombordstigning har du har i tillegg krav på 200 euro i kompensasjon. Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette fra flyselskapet..

Her kan du søke om erstatning fra flyselskapet.

PS: Husk at du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. «Matkupongen» får du ved å henvende deg til flyselskapet.