LANDET TRYGT: Onsdag denne uka døde en American Airlines-pilot mens han fløy et passasjerfly fra Texas til New Mexico. Kapteinen landet flyet trygt alene. Foto: NTB Scanpix
LANDET TRYGT: Onsdag denne uka døde en American Airlines-pilot mens han fløy et passasjerfly fra Texas til New Mexico. Kapteinen landet flyet trygt alene. Foto: NTB ScanpixVis mer

Marerittet: Pilot døde mens flyet var i lufta

Bare minutter før landing.

Det skjer heldigvis uhyre sjelden, men det skjer: At piloter blir syke og i verste fall dør på jobb - mens flyet de fører er i lufta.

Onsdag skjedde det i USA, en pilot i cockpiten på et American Airlines Boeing 737-800 ble akutt syk bare noen få kilometer før flyet, som var på vei fra Forth Worth i Texas til Albuquerque i New Mexico skulle lande.

- Vi har et tilfelle med en av pilotene, varslet kapteinen da han erklærte nødsituasjon rett før landing, melder Condé Nest Traveller.

Kapteinen landet flyet uten problemer. Ambulanse- og helsepersonell sto klare på bakken, men til tross for gjenopplivingsforsøk sto pilotens liv ikke til å redde.

Skjer sjelden

At piloter blir så akutt syke at de ikke kan utføre jobben sin, og i verste fall dør bak spakene, er en statistisk sett svært sjelden hendelse.

- Og skulle det skje, finnes det klare prosedyrer for å håndtere situasjonen og få flyet trygt ned på bakken. Det er en grunn til at det alltid er to flygere, kaptein og styrmann, om bord på kommersielle flyvninger, og en pilot kan fint lande et fly alene, sier leder i Norsk Pilotforbund og aktiv kaptein, Petter Førde til Dagbladet.

- Det er selvfølgelig trist når slikt rammer en kollega, men noen risiko for sikkerheten til passasjerene er det ikke, sier han.

- En av flygerne kan fint lande et fly alene?

- Ja, og det er jo også det som er vanlig praksis. En kaptein og en styrmann flyr gjerne annenhver strekning, og begge er like oppdatert på flyvningen. Skulle en bli syk, er den andre hele tiden klar til å ta over.

Øver på dette

- Dette har vi også halvårlige øvelser på i simulator. Det er en del av den pålagte treningen vår, sier Førde.

- Er det mye mer jobb å lande et stort fly helt alene?

- Egentlig ikke. Normal prosedyre er at den som flyr får en viss bistand av den andre, som å felle ut landingshjul, justere vingeklaffer og gjennomgå sjekklister for landing. Men det er ikke mer enn at en mann fint gjør alt alene, som vi også er trent for, sier Petter Førde til Dagbladet.