ALVORLIG SYK: Margrethe ble forespeilet et liv med medisiner for å holde sykdommen i sjakk. – Benmargstransplantasjon var siste utvei, sier hun. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
ALVORLIG SYK: Margrethe ble forespeilet et liv med medisiner for å holde sykdommen i sjakk. – Benmargstransplantasjon var siste utvei, sier hun. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Leukemi:

Margrethe fikk påvist leukemi som 15-åring. Redningen ble benmargstransplantasjon

I åtte år har hun vært inn og ut av sykehuset. Nå har hun planlagt å løpe maraton med faren og tvillingbroren.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har hatt en annerledes ungdomstid.

Margrethe Meiner håpet i det lengste at hun slapp benmargstransplantasjon. Men for to år siden, da medisinene sluttet å virke, hadde hun ikke lenger noe valg.

- Det er det tøffeste jeg har vært med på, sier hun og fortsetter:

- Det er først nå, når det er over og det vonde har sluppet taket, at jeg kan dra nytte av denne erfaringen, sier Margrethe Meiner (24).

For to år siden var Oslo-jenta gjennom en omfattende benmargstransplantasjon hun ikke visste utfallet av. I åtte år har hun kjempet for å bli frisk fra blodkreften som rammet henne som 15-åring.

Vinteren 2008 fikk Margrethe påvist kyssesyken etter å ha hanglet en stund. Fra å være en glad, aktiv og sosial jente på ungdomsskolen, hadde hun nok med å komme seg gjennom dagene.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn