STOLT: Både far og datter var stolte da Maria (t.v) vant konkurransen i østersåpning. Maria er datter av «østerskonge» og ni ganger norgesmester, Heini Petersen (med mikrofon). Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD
STOLT: Både far og datter var stolte da Maria (t.v) vant konkurransen i østersåpning. Maria er datter av «østerskonge» og ni ganger norgesmester, Heini Petersen (med mikrofon). Foto: MERETHE HOMMELSGÅRDVis mer

Maria (23) løftet vekter for å vinne skalldyrkonkurranse

Styrketrening ga førsteplass i østersåpning.

• Flere matsaker på db.no/mat
Maria Petersen (23) verken tåler eller liker østers. Ikke har hun åpnet drøssevis av østers for å slå ut konkurrentene heller.

Likevel gikk hun til topps da rundt 2000 østers ble åpnet og konsumert under Norwegian Oyster Battle på Aker Brygge.

Første kvinne Maria, som nå blir Norges VM-representant, vant som første kvinnelige deltaker, da konkurransen gikk av stabelen på restaurant Onda søndag 13.september.

Den ferske mesteren åpnet 30 østers, og fikk tiden 4 minutter og 38 sekunder etter at straffe- og bonuspoeng var lagt til. Selv kunne hun ikke spise noen av de nyåpnede muslingene.

- Det går helt fint å åpne østers, men jeg må ikke spise dem, da blir jeg dårlig!

Uortodoks Før konkurransen hadde Petersen overraskende nok ikke åpnet mer enn fem østers siden mai.

-Jeg har trent på en litt uortodoks måte, avslører hun.

Petersen har nemlig trent med vekter for å bli sterkere.

HARD KONKURRANSE: Full konsentrasjon da det store østersslaget gikk av stabelen på Aker Brygge. Maria (t.v.) var eneste kvinnelige deltaker - og gikk til topps. Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD
HARD KONKURRANSE: Full konsentrasjon da det store østersslaget gikk av stabelen på Aker Brygge. Maria (t.v.) var eneste kvinnelige deltaker - og gikk til topps. Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD Vis mer

-Jeg måtte bli litt sterkere for å kunne konkurrere med flere av de store mannfolka som er med. Men det er ikke bare kraft som må til for å vinne, forklarer hun.

- Det er viktig med presisjon og fart. Østersen skal se pen ut, den skal ikke ha biter av skall i seg, kutt eller blod fra hverken østersen eller deg selv. Da blir det minuspoeng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Østersfamilie Maria Petersen, som allerede om et par uker er Norges håp i VM i Irland, er datter av «østerskonge» og ni ganger norgesmester, Heini Petersen.

Pappa var tydelig rørt da datteren stakk av med seieren. De to har de siste årene hatt en jevn kamp om seieren, men i år var det Marias tur.

-Jeg har vokst opp med å se pappa konkurrere, østers er vår familiegreie.

Selv startet hun å konkurrere for fem år siden.

- Man må være 18 år for å kunne delta, så jeg kunne ikke starte noe tidligere, ler Petersen.

Skulle vinne I tillegg til VM skal Petersen også representere Norge i EM i Trollhättan og Nordisk Mesterskap i Grebbestad neste år.

Også der vil hun trolig være den eneste kvinnelige deltakeren.

-Jeg hadde ikke trodd jeg skulle vinne, men det har vært målet hele tiden. Teknikken satt allerede fra start, og nå er det for første gang en kvinnelig vinner, jubler Petersen.

Andreplassen gikk til Xiang Xu til med tiden 5 min og 4 sekunder, og med tiden 5 minutter og 38 sekunder finner vi Marius Stang Bunæs på tredjeplass.

EKSKLUSIVT: Østers er for mange forbundet med høy pris og herlig smak. Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD
EKSKLUSIVT: Østers er for mange forbundet med høy pris og herlig smak. Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD Vis mer
ØSTERSFAMILIE: Østersallergi er ingen hindring for Maria, som har vokst opp med å se pappa konkurrere i østeråpning. Pappa til venstre. Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD
ØSTERSFAMILIE: Østersallergi er ingen hindring for Maria, som har vokst opp med å se pappa konkurrere i østeråpning. Pappa til venstre. Foto: MERETHE HOMMELSGÅRD Vis mer