BRAKK NAKKEN: Maria Kronborg gjorde en typisk CrossFit-feil, og overvurderte seg selv da hun var sliten og ukonsentrert. Det fikk konsekvenser.  Foto: MARIA KRONBORG
BRAKK NAKKEN: Maria Kronborg gjorde en typisk CrossFit-feil, og overvurderte seg selv da hun var sliten og ukonsentrert. Det fikk konsekvenser. Foto: MARIA KRONBORGVis mer

Maria brakk nakken i ny treningstrend

Skader skyldes dårlige trenere, sier norsk ekspert.

DinSide: Nettutgaven av magasinet Outside melder om at et økende antall skader som følge av CrossFit-øvelser, kan gi grunn til bekymring.

CrossFit er en relativt ny treningstrend, der det settes sammen spesialtilpassede treningsopplegg for både styrke og kondisjon.

Skadeproblemene gjelder spesielt nybegynnere som hiver seg over ofte harde, raske og krevende olympiske løft uten verken utholdenhet eller veiledning fra instruktører.

Alternative treningsmetoder er for øvrig i vinden om dagen, denne gjengen gjør for eksempel opprør mot de etablerte treningssentrene.

Overtrening Outside henviser også til en rapport fra Journal of Strength and Conditioning Research, som viste at 16 prosent av dem som deltok i et tiukers CrossFit-treningsprogram måtte trekke seg som følge av overtrening eller skader.

I 2011 gikk det amerikanske militæret ut og frarådet soldater fra å begynne med CrossFit grunnet faren for muskel- og skjelettlidelser.

En generasjon idrettskrøplinger? I Norge er CrossFit en stadig mer populær treningsform, og man kan spørre seg om vi er i ferd med å få en generasjon med idrettskrøplinger?

- Nei, dette har nok med at antallet CrossFit-treningssentere i USA har doblet seg på kort tid, og jo flere som trener, jo mer naturlig blir det at noen skader seg, sier CrossFit Level I-instruktør Toralf Thomassen, som jobber som kiropraktor og fysioterapeut, og er ekspertkommentator på CrossFit for Eurosport.

Useriøse instruktører Thomassen tror det også kan være en del useriøse aktører inne i bildet i USA, da det ikke skal mer enn et helgekurs til før du kan kalle deg instruktør.

- I Norge er vi flinkere til å fokusere på skadeforebygging i «boxene». Man må gjennom en del tester og kurs for å lære seg riktig teknikk før man kan begynne å trene for alvor.

Typisk nybegynnerfeil CrossFit-instruktøren sier at mange gjør dette hjemme alene, og da er det lett å gjøre feil som kan føre til skader.

Han sier også at det er en typisk nybegynnerfeil å gå på en overtreningssmell, noe han selv har erfart. Det er viktig å ta seg fridager, understreker han.

- Men som i alle idretter har også de beste CrossFit-utøverne skader her og der, som for eksempel såre knær og ømme skuldre. De presser kroppen ekstremt for å bli bedre, og da skjer det småskader. Det gjelder alle idretter.

Brakk nakken Maria Kronborg har spilt håndball i 20 år og sier hun «har røket alt som er av korsbånd». For ti måneder siden begynte hun med CrossFit i Nydalen i Oslo og gjorde etter hvert en typisk feil.

EKSPERT: Einar Svindland sier at man må kjenne sine begrensninger når man begynner med CrossFit. Nybegynneren skal ikke trene like hardt som eksperten.  Foto: UNBROKEN.NO
EKSPERT: Einar Svindland sier at man må kjenne sine begrensninger når man begynner med CrossFit. Nybegynneren skal ikke trene like hardt som eksperten. Foto: UNBROKEN.NO Vis mer

- Jeg var sliten og ukonsentrert, og gjorde akkurat den feilen instruktørene sier vi skal passe oss for, forteller hun.

- Jeg la på fem kilo etter at jeg hadde tatt på maks kilo og egentlig var helt utslitt. Jeg løftet stanga over hodet, stanga glapp, og når sånt skjer, er vi lært opp til at vi skal slippe vekta bak oss og samtidig gå framover. Vel, jeg slapp vekta, men jeg gikk ikke framover. Stanga landet på nakken.

Fortsetter med CrossFit Kronborg fikk et ytre brudd i nakken, ikke av den mest alvorlige sorten, og endte med å bruke krage i fire uker. Hun legger alene skylden på seg selv, og sier at CrossFit-instruktørene hun har i sin «box» er flinke til å hindre skader på dem som trener der.

- Ser de at du gjør en feil, kommer de bare og tar vekta fra deg.

Kronborg fortsetter med CrossFit fordi hun synes det er «kjempegøy og bra trening», og fordi det er den treningen som har hjulpet henne mest med å trene opp knærne igjen.

Som å bli ungdom igjen Jan Mesicek beskriver seg som en CrossFit-nybegynner og skjønner godt hvorfor noen blir så hekta på denne treningsformen.

- Det er variert, det er krevende og hardt, og det er mye lek og moro med et godt samhold - det er som å bli ungdom igjen.

Men ikke for alle Likevel sier han at CrossFit nok ikke er for alle, siden det er relativt hardt: Det passer nok bedre for dem som har trent mye da de var yngre. De vil være mindre utsatt for skader.

- Og så har du de som blir revet med og som ikke kjenner sine egne begrensninger. De som trener for mye og som trener feil teknikk. Heldigvis blir mange av dem fanget opp av ekspertene, forteller Mesicek, som sier han har inntrykk av at nivået på CrossFit i Norge er veldig høyt.

Skader skyldes dårlige trenere Naprapaten Einar Svindland er en av Norges fremste CrossFit-instruktører, en såkalt Level II-coach, og er veldig klar på hvorfor det kan oppstå skader innen CrossFit.

- Det finnes gode og dårlige terapeuter, akkurat som det finnes gode og dårlige CrossFit-trenere, sier han.

- Det handler om å tilpasse nivået på øvelser til enkeltindividets fysiske forutsetninger, for å unngå framtidige skader.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

FRELST: Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen oppdaget CrossFit i 2008 da han var svært dårlig trent. Han falt pladask for denne måten å trene på.  Foto: TORALF THOMASSEN
FRELST: Kiropraktor og fysioterapeut Toralf Thomassen oppdaget CrossFit i 2008 da han var svært dårlig trent. Han falt pladask for denne måten å trene på. Foto: TORALF THOMASSEN Vis mer