- USKYLDIG: Maria Teresa Rivera (33) forteller at hun ikke visste at hun var gravid da hun spontanaborterte. Foto: Hilda Nyfløt / Dagbladet
- USKYLDIG: Maria Teresa Rivera (33) forteller at hun ikke visste at hun var gravid da hun spontanaborterte. Foto: Hilda Nyfløt / DagbladetVis mer

Abort forbudt

Maria Teresa (29) våknet opp på sykehuset i håndjern etter spontanabort. Det fikk hun 40 år i fengsel for

- De kaller meg barnemorder, sier hun og begynner å gråte.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det er midt på natta i slutten av november 2011, eksakt når vet hun ikke, men Maria Teresa Rivera (29) bråvåkner.

Hun må på do, kjenner hun. Hun kommer seg ut av senga, noe må være alvorlig galt for hun blør kraftig mellom beina, det er som om noe faller ut og ned fra henne. Hun ber svigermoren om å ringe nødnummeret.

Det neste som skjer er at alt blir svart og hun svimer av.

- Hvor er babyen?

Hun ligger i en seng på sykehuset. En sykepleier står lent over henne. Hun svarer:

- Hvilken baby? Jeg har ikke gjort noe. Jeg er ikke gravid.

Fakta: Abort i Mellom-Amerika Både i El Salvador og i nabolandet Honduras ble det innført totalforbud mot abort i 1998. I sistnevnte land ble lovgivningen ytterligere strammet inn i 2012 ved å legge alvorlige restriksjoner og strafferammer på privat salg, bruk eller informasjon om bruk av angrepillen.I Guatemala er abort tillat i lovverket dersom graviditeten utgjør en fare for mors liv, men i praksis blir mange kvinner og unge jenter nektet denne rettigheten.

Maria Teresa er lenket fast med håndjern i sykesenga. Hun fortviler, hendene rikker seg ikke. Hva skal hun gjøre nå? Sønnen på seks er hjemme og hun er her, og hun har ikke sagt ifra. Hun har ikke visst at hun var gravid, magen har ikke vokst, ingen symptomer. Hun ber om å få oppnevnt en advokat.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn