FIKK HJELP: Marianne Bye trodde på det verste at hun aldri ville få tilbake de gode søvnrutinene. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
FIKK HJELP: Marianne Bye trodde på det verste at hun aldri ville få tilbake de gode søvnrutinene. Foto: Tomm W. Christiansen / DagbladetVis mer

Marianne (42) lå våken natt etter natt. Slik fikk hun sove godt igjen

Sliter du med å få sove? Her er ekspertenes ni beste tips.

Marianne Bye (42) hadde aldri hatt problemer med å sove, da hun høsten 2016 plutselig ble liggende våken, natt etter natt.

- Jeg har ingen god forklaring på hvorfor, det hadde ikke skjedd noe i livet mitt som tilsa at jeg skulle få problemer med å sove, sier hun til Dagbladet.

Én natt ble til to, en uke til en måned. Etter fem måneder med flere netter på rad der hun knapt sov, eller i beste fall sovnet i tre-fire-tida om natta, oppsøkte barnehagearbeideren hjelp.

Tenker seg verre

Mangel på søvn er et undervurdert folkehelseproblem, mener Helsedirektoratet, som anslår at én av tre sliter med søvnen. Ifølge ekspertene Dagbladet har snakket har nærmere 600 000 sykdommen kronisk insomni (se faktaboks), og like mange kunne hatt nytte av behandling for søvnplager.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn