BEGGES LIV BLE
ENDRET: - Jeg er
takknemlig for at
jeg fikk en ny
dimensjon i livet
mitt, sier Marit
Lian. - Jeg har
to mødre, en
i Uganda og en
i Norge, smiler
Emmanuel Ssenkayi
Lian. Foto: Hege Landrø Johnsen og privat
BEGGES LIV BLE ENDRET: - Jeg er takknemlig for at jeg fikk en ny dimensjon i livet mitt, sier Marit Lian. - Jeg har to mødre, en i Uganda og en i Norge, smiler Emmanuel Ssenkayi Lian. Foto: Hege Landrø Johnsen og privatVis mer

Marit skulle besøke moren til Ema i Uganda. Endte med å kjøpe hus til 16 hjemløse barn

Marit tok seg av Ema, gutten på asylmottaket, sporet opp moren hans i Uganda og oppdaget at kvinnen tok seg av 16 barn som levde på gata. Da bestemte Marit seg for å ta grep.

- Jeg er heldig som har to mødre. Og tre flotte søsken her i Norge, smiler Emmanuel «Ema» Ssenkayi Lian (22) og ser bort på Marit, sin norske mor.

Han bor i Trondheim, har oppholdstillatelse, går på skole og er en aktiv fotballspiller.

- Vi er også heldige, nikker Marit Lian (63).

- Vi har ikke adoptert Ema, men han er vår sønn likevel. Og det var artig at han bestemte seg for å ta etternavnet Lian.

Det var under forberedelsene til en humorfestival for snart fire år siden det hele startet. Kulturskolelærer Marit Lian, som bor i Hemne i Sør-Trøndelag, jobbet med et dansenummer. Hun dro innom asylmottaket i håp om å finne noen som ville bli med.

- Jeg husker godt det første møtet vårt, sier Ema (22), som da var 18 år.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag

MÅNED

Januarsalg*

1 kr

(0 kr per dag)

Kjøp nå

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

MÅNED 1 kr per en måned 0 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. *Fornyes til normalpris når gratisperioden utløper (99kr/mnd). Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

UKE

55 kr

(7,77 kr per dag)

Kjøp nå

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

UKE 55 kr per en uke 7,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. *Fornyes til normalpris når gratisperioden utløper (99kr/mnd). Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

Kjøp nå

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per 3 måneder 2,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

ÅR

795 kr

(2,18 kr per dag)

Kjøp nå

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

ÅR 795 kr per ett år 2,18 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

• Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Fornyes til normalpris når gratisperioden utløper (99kr/mnd).
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.