ØREMASSASJE: På ørene sitter det flere punkter som kan trenge stimulering dersom man skal gå ned i vekt, ifølge lege Audun Myskja. ILLUSTRASJONSFOTO: colourbox.com
ØREMASSASJE: På ørene sitter det flere punkter som kan trenge stimulering dersom man skal gå ned i vekt, ifølge lege Audun Myskja. ILLUSTRASJONSFOTO: colourbox.comVis mer

Massasje kan få i gang slankingen

Sitter kiloene bom fast? Det kan hende du trenger massasje.

Vi får stadig høre at hvis vi bare spiser mindre og trener mer, vil vi gå ned i vekt.

- Min erfaring er at denne regelen slett ikke gjelder for alle, sier overlege og spesialist i allmennmedisin, Audun Myskja, ved Senter for Livshjelp.

- Mange overvektige har dårlig sirkulasjon i kroppsvevet, og dette gjør det nærmest umulig å gå ned i vekt, hevder han.

Myskja mener at for at de skal klare å slanke seg, må de først sørge for at denne sirkulasjonen settes i sving igjen.

Ikke vitenskapelig dokumentert Arne Johan Norheim, spesialist i allmennmedisin og seniorforsker ved Nasjonalt forskningssenter for komplementær og alternativ medisin, Universitetet i Tromsø, vil ikke utelukke at dette kan ha noe for seg.

Men han poengterer at bedre sirkulasjon ikke er en vitenskapelig dokumentert metode for å gå ned i vekt.

Legen oppdaget dette fenomenet for mer enn 30 år siden da han leste en bok skrevet av den danske legen John Olesen. Den het Venepumpen hos sund og syg.

- Blodet sirkulerer fra hjertet ut i kroppen og tilbake igjen. Venene er de blodårene som fører blodet tilbake til hjertet. Musklene rundt venene presser disse sammen og får dermed blodet til å bevege seg. Samarbeidet mellom muskler og vener kalles venepumpen, forklarer Myskja.

Sirkulasjonssvikt Venene kan også lage problemer for mange i form av åreknuter.

Dr. Olesen oppdaget at hvis venepumpen fungerte dårlig, oppsto det spenninger og infiltrater (stoff som har trengt inn i organ eller vev) i vevet, som førte til at sirkulasjonen her sviktet.

Da begynte pasientene hans å legge på seg. Det skjedde selv om de levde akkurat som før både med hensyn til mat og fysisk aktivitet.

Den dårlige sirkulasjonen gjorde at det nærmest ble umulig for pasientene å gå ned i vekt når de først hadde begynt å ese ut.

Svakere av trening Myskja ble så interessert i denne teorien at han begynte å undersøke vevet til pasientene sine systematisk.

Det har han gjort helt siden studietiden og i alle sine år som lege.

For eksempel har han testet mange pasienter med kinesiologi, en metode hvor man bruker manuell muskeltesting for å måle styrken i kroppens energi, i organer, nerver med mer.

- Der har jeg funnet noe interessant: Friske, normalvektige personer blir sterkere av å gå tur. En del overvektige derimot, viser seg å ha blitt svakere etter turen.

Ut fra dette mener Myskja det er tydelig at det skjer noe fysiologisk hos mange når de går opp i vekt, og at dette må rettes opp før de kan ha fullt utbytte både av trening og kostholdsomlegging.

- Jeg har faktisk aldri sett at noen har utviklet unaturlig overvekt uten at de samtidig har vevsspenninger. Min erfaring gjennom mange år sier at John Olesens teorier stemmer.

Tre typer overvekt Myskja forklarer at det er tre typer forstyrrelse i sirkulasjonen som blir bestemmende for hvor overvekten setter seg:

- John Olesen beskrev et fenomen som han kalte «isolert overtrykk i buken». Dette gir stor mage og en ellers ganske slank kropp.

Myskja forklarer at du kan sjekke om du har dette ved å trykke fingrene innover i magen mot ryggraden. Gjør dette flere steder i mageområdet.

- Et normalt vev merkes ved at det er mykt, slik at fingrene lett går et godt stykke innover mot ryggraden. Hvis du merker tydelig motstand når du begynner å trykke, har du overtrykk. Magen blir som en oppblåst luftmadrass.

Overtrykk Myskja hevder at hvis du først har fått overtrykk i buken, er det ekstremt vanskelig å gå ned i vekt.

Bukfettet er ikke bare passivt fett
, som ellers i kroppen, men inneholder ufullstendig nedbrutte stresshormoner, som kan brytes ned og skade kroppen. Det er derfor viktig å motvirke denne typen overtrykk.

- Hvis du har en ganske slank overkropp, mens den nedre delen av kroppen eser ut, har du sannsynligvis svikt i lymfedrenasje og venepumpe. Hvis du har jevn overvekt på hele kroppen, inkludert ansikt og hals, skyldes dette sannsynligvis en kombinasjon av overtrykk i buken og svikt i ymfedrenasje/ venepumpe, sier han.

Mangler forskning - Jeg ser ikke bort fra at tykke personer kan redusere vekten ved å følge Myskjas oppfordring. En sunn muskelvenepumpe og fungerende drenasje av lymfe er i alle fall klare forutsetninger for normalt fungerende fysiologiske prosesser i kroppen, sier Arne Johan Norheim.

Han utelukker ikke at Myskja har rett, selv om akupressur ikke er en vitenskapelig dokumentert metode for å gå ned i vekt på.

BUKEN: Denne øvelsen reduserer overtrykk i buken. Del inn buken i syv horisontale nivåer. Start med fingrene. Beveg fingertuppene trinn for trinn oppover i buken, slik at alle nivåene oppover blir massert. Tegn på respons er at du merker mindre motstand etter hvert som du masserer. Bruk cirka to minutter på dyp trykkmassasje i hvert avsnitt. ¿ Hvis du gir deg selv eller andre denne massasjen rundt 15 minutter daglig i en tremånedersperiode, er det min erfaring at de store, spente bukene begynner å gi etter, sier Audun Myskja. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersen Forlag)
BUKEN: Denne øvelsen reduserer overtrykk i buken. Del inn buken i syv horisontale nivåer. Start med fingrene. Beveg fingertuppene trinn for trinn oppover i buken, slik at alle nivåene oppover blir massert. Tegn på respons er at du merker mindre motstand etter hvert som du masserer. Bruk cirka to minutter på dyp trykkmassasje i hvert avsnitt. ¿ Hvis du gir deg selv eller andre denne massasjen rundt 15 minutter daglig i en tremånedersperiode, er det min erfaring at de store, spente bukene begynner å gi etter, sier Audun Myskja. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersen Forlag) Vis mer

- Når det gjelder akupressur, så er det en anerkjent metode på flere områder. Vår forskning ved Universitetet i Tromsø har bidratt til at akupressur/ akupunktur er inne som førstevalg mot svangerskapskvalme, og anbefalt i nasjonale retningslinjer. Jeg har derimot ikke sett forskningsresultater på akupressur som middel for vektreduksjon. Det kan likevel ikke utelukkes som behandling, selv om det ikke er vitenskapelig bevist som slankemetode, sier han, og berømmer Myskja for å komme med nye bidrag.

Viktig bidrag - Overvekt er vår tids epidemi, så alle tiltak for å motvirke utviklingen eller for å bidra til vektreduksjon er kjærkomment ut fra et folkehelseperspektiv, sier Norheim.

- Min erfaring er også at en del mennesker ikke går ned i vekt, til tross for at de er varsomme med kaloriinntak og tilstreber fysisk aktivitet. Mye ligger likevel i kostholdet, og selv om man ikke nødvendigvis skal omfavne lavkarbofeberen, så er ofte er en reduksjon av karbohydrater i kosten det som kan bidra til vektreduksjon.

Gjør det selv Audun Myskja har utdannet en del terapeuter i denne formen for trykkpunktmassasje eller akupressur. Men du kan fint gjøre det selv.

Vær bare oppmerksom på at det må gjøres hver dag, og det kan ta tid før resultatene kommer.

Myskja har fått en mengde positive tilbakemeldinger fra pasienter som han har lært opp til å bruke metoden på seg selv.

Det finnes også instruksjonsbøker å få kjøpt for mer utfyllende beskrivelser av akupressur, for eksempel Akupressur: Bedre helse og helbredelse av Sven Algotsson, Damm forlag.

LÅRENE: Dette er også en god øvelse for å regulere venepumpen. Masser ømme punkter på innsiden av lårene, først i strengen fra kne til lyskebånd, deretter i dypet oppover innsiden av lårene, der du vil kunne finne ømme punkter. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersen Forlag)
LÅRENE: Dette er også en god øvelse for å regulere venepumpen. Masser ømme punkter på innsiden av lårene, først i strengen fra kne til lyskebånd, deretter i dypet oppover innsiden av lårene, der du vil kunne finne ømme punkter. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersen Forlag) Vis mer

Illustrasjonene her er hentet fra Audun Myskjas bok Sannheten om mat.

Les også: Løping eller styrketrening mot magefett?

Treningen som forbrenner mest fett

Slik blir du kvitt vann i beina

Så fort forfaller kroppen

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

PUMPEN: Dette er gulløvelsen for å regulere venepumpen. Legg begge henders fingertupper under ribbebuene på hver side. Masser med sirkulerende bevegelser under ribbebuen og opp rundt mellomgulvet (som du vil kjenne som en elastisk muskel oppunder ribbebuene). Masser inn mot midtlinjen og ut mot flanken.  ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersen Forlag)
PUMPEN: Dette er gulløvelsen for å regulere venepumpen. Legg begge henders fingertupper under ribbebuene på hver side. Masser med sirkulerende bevegelser under ribbebuen og opp rundt mellomgulvet (som du vil kjenne som en elastisk muskel oppunder ribbebuene). Masser inn mot midtlinjen og ut mot flanken. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersen Forlag) Vis mer
BENA OG FØTTENE: Her er noen spesielt nyttige punkter mot overvekt. Prøv deg frem til du finner punktet - det vil vise seg ved en spesiell dyp ømhet, «godvondt», som mange spontant betegner det.  - Føl deg frem til punktene - bruk pekefingrene.  - Trykk innover i punktet til du kjenner kontakt - mange opplever en «godvondt»-følelse.  - Hold trykket mens du knar punktene med små roterende sirkler i cirka ett minutt, gjerne flere ganger daglig.  - Pust dypt og langsomt mens du fokuserer mentalt på punktene og hvordan stimuleringen av punktene hjelper deg. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersens Forlag, 2012) av Audun Myskja
BENA OG FØTTENE: Her er noen spesielt nyttige punkter mot overvekt. Prøv deg frem til du finner punktet - det vil vise seg ved en spesiell dyp ømhet, «godvondt», som mange spontant betegner det. - Føl deg frem til punktene - bruk pekefingrene. - Trykk innover i punktet til du kjenner kontakt - mange opplever en «godvondt»-følelse. - Hold trykket mens du knar punktene med små roterende sirkler i cirka ett minutt, gjerne flere ganger daglig. - Pust dypt og langsomt mens du fokuserer mentalt på punktene og hvordan stimuleringen av punktene hjelper deg. ILLUSTRASJON: Line Monrad-Hansen, fra boken Sannheten om mat (J.M. Stenersens Forlag, 2012) av Audun Myskja Vis mer