FAMILIEDRØMMEN: Ford Galaxy har plass i massevis og god langturskomfort, og er for mange selve drømmebilen for familien.  Foto: ANDREAS HANDELAND
FAMILIEDRØMMEN: Ford Galaxy har plass i massevis og god langturskomfort, og er for mange selve drømmebilen for familien. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Masse plass, sju seter, automatgir og sprek diesel

Den ultimate feriebilen for deg som ikke vil ha buss.

(Dagbladet): Ford Galaxy har et hav av plass, sju individuelle seter, fin motor- og girkombinasjon og oppfører seg som en personbil på veien.

Det gjør den til noe i nærheten av en perfekt familiebil.

Lillebroren S-Max vil for de fleste, som har behov for noe større enn en stor stasjonsvogn, gjøre nytten.

Men for de som ønsker maksimalt med plass, og som må bruke sju seter regelmessig, framstår Galaxy som mer attraktiv.

Og rosinen i pølsa er at man kan velge mellom det beste fra to verdener.

Fem eller sju Klarer du deg med fem seter, har Galaxy nærmest ekstreme plassforhold å by på.

Den bakerste seteraden felles ned ved å dra i en snor, og det frigjør hele 1260 liter plass. Innlastingsluken er både høy og bred, nærmest kvadratisk, så plassen er utrolig lett å utnytte.

Dersom lange gjenstander skal fraktes og kun de to første setene er i bruk, øker tallet til voldsomme 2325 liter.

KOMFORTABEL: Den store sjuseteren er ganske mye i oppsettet, og også sittekomforten er bedre enn man forventer i en MPV. Sammen med automatgiret borger det for deilige langturer bak rattet. Foto: ANDREAS HANDELAND
KOMFORTABEL: Den store sjuseteren er ganske mye i oppsettet, og også sittekomforten er bedre enn man forventer i en MPV. Sammen med automatgiret borger det for deilige langturer bak rattet. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Setene på andre og tredje seterad kan felles helt ned i plan med gulvet, slik at ingen plass går til spille.

Galaxy kan faktisk by på hele 32 forskjellige setekombinasjoner.

Derfor har feriepakkingen har aldri vært mer bekymringsløs.

Galaxy imponerer med sitteplassen som sjuseter også. Faktisk kan voksne sitte helt greit i de to bakserste setene, og det er ingen selvfølge selv i større flerbruksbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og med alle sju setene i bruk, har man fortsatt plass som i en middels stasjonsvogn; 435 liter.

Plassmessig er denne bilen noe av det mest praktiske du kan få, dersom du ønsker at den ellers skal oppføre seg som en personbil.

For det er lite kassebil-preg over Galaxy i svingene også.

Flott på veien Ford kan dette med å lage biler som er gode å kjøre, og Galaxy er intet unntak.

GOD Å KJØRE: Galaxy er ikke bare praktisk og rommelig, den er også veldig god å kjøre. Mer personbilaktig enn størrelsen skulle tilsi. Foto: ANDREAS HANDELAND
GOD Å KJØRE: Galaxy er ikke bare praktisk og rommelig, den er også veldig god å kjøre. Mer personbilaktig enn størrelsen skulle tilsi. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den oppleves ikke sportslig, slik som Focus, Mondeo og til dels S-Max gjør. Derimot er den superkomfortabel.

Den tar seg elegant over ujevnheter i veien, og føles nærmest skreddersydd for dårlig norsk dekke.

Samtidig oppleves den ikke veldig annerledes enn en stasjonsvogn i svingene, bortsett fra at høyden på bilen gjør den ekstra utsatt for sidevind. Dessuten merker man at tyngdepunktet i bilen ikke er like lavt.

Tilstrekkelig motorkraft Toliteren under panseret på vår testbil yter 140 hestekrefter og 340 Nm.

I disse dieseltider er det tall som ikke engang imponerer spesielt mye i en kompaktklassebil. Men i praksis fungerer det utmerket.

Motoren oppleves som forholdsvis stillegående, kultivert og fleksibel. Perfekt i en komfortabel langtursbil.

Powershift-girkassa, Fords svar på Volkswagens dobbelkløtsjkasse, forenkler førerens jobb med å holde turtallet der motoren byr på mest kraft. Den sjalter raskt både opp og ned - spesielt i sportsmodus.

Like silkemyk og «klok» som sin konkurrent er den ikke, men vil for de fleste oppleves som et solid framskritt kontra en tradisjonell automatkasse.

Kostbar, men ikke dyr Tro det eller ei. Store Galaxy er nå tilgjengelig med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hester, akkurat som sin lillebror S-Max.

HAR DET MESTE: Vår bil, en Ghia med ekstra Ghia X-pakke, hadde det meste av utstyr. Det påvirker selvsagt prislappen. Foto: ANDREAS HANDELAND
HAR DET MESTE: Vår bil, en Ghia med ekstra Ghia X-pakke, hadde det meste av utstyr. Det påvirker selvsagt prislappen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det gjør at du kan få bilen for 401 600 kroner med den billigste utstyrspakka. Hvis motorkraften er tilstrekkelig, er det et røverkjøp.

Vår bil, en 2,0 TDCi Ghia med Powershift-girkasse, starter på 482 200 kroner. Mye penger ja, men så får du også utrolig mye familiebil for pengene.

Det er ikke stort mer enn du betaler for en velutstyrt femseters stasjonsvogn med mindre plass, eller en kompakt-SUV med litt utstyr.

Testbilen koster 551 300 kroner, og begynner med det å bli ganske kostbar. Til gjengjeld har den ekstrautstyr som businesspakke med navigasjon, Ghia X-pakke, setepakke, førerassistentpakke og motor-/kupévarmer.

De fleste vil oppleve den vanlige Ghia-utgaven som påkostet nok i massevis, og da blir familiedrømmen realisert for godt under halvmillionen.

VALGFRIHET: Sju seter og brukbar bagasjeplass, eller fem seter og et hav av bagasjeplass? Valget er ditt. Setene felles ned med et enkelt håndgrep. Som femseter har man hele 1260 liter til disposisjon. Foto: ANDREAS HANDELAND
VALGFRIHET: Sju seter og brukbar bagasjeplass, eller fem seter og et hav av bagasjeplass? Valget er ditt. Setene felles ned med et enkelt håndgrep. Som femseter har man hele 1260 liter til disposisjon. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer