BRØDMAT: Brødskiver med ost og kjøttpålegg fungerer utmerket når kroppen skal hente seg inn. Foto: NTB Scanpix / Microstock
BRØDMAT: Brødskiver med ost og kjøttpålegg fungerer utmerket når kroppen skal hente seg inn. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Maten som gir deg best restitusjon

Få mest effekt ut av treningen, og kort ned hviletiden før neste økt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Restitusjon - hørt det før?

Etter en tøff treningsøkt trenger kroppen din påfyll, men hva bør du velge og hvor raskt bør du innta noe?

Skal erstatte væsketap og fylle karbohydratlagrene

- Det anbefales å innta et lite restitusjonsmåltid like etter trening for å starte prosessen med å erstatte de næringsstoffene som er brukt, sier Egil André Bjørgen, ernæringsfysiolog og idrettspedagog ved Godthaab Helse og Rehabilitering.

De viktigste oppgavene til dette måltidet er å:

1. Fylle opp karbohydratlagrene i muskler og lever.2. Erstatte tap av væske og elektrolytter.

3. Lage nye muskelproteiner, røde blodceller, samt andre komponenter i reperasjonsprosessen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn