ENDRET KOSTHOLDET: Gerd E. Grini (71) har hatt diabetes type 2 i flere år. Med fokus på ett fettrikt og naturlig kosthold klarte hun å få normale blodprøver igjen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
ENDRET KOSTHOLDET: Gerd E. Grini (71) har hatt diabetes type 2 i flere år. Med fokus på ett fettrikt og naturlig kosthold klarte hun å få normale blodprøver igjen. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Maten som øker eller reduserer risiko for diabetes

Mer frukt og grønnsaker, mindre rødt kjøtt, viser studie. Om du steker eller koker har også stor betydning, mener Lindberg.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Kosthold rikt på frukt og grønt kan redusere risikoen for diabetes type 2, viser en nylig amerikansk studie gjort ved Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Ulike matvarer

Den går også mer i detalj på hvilke matvarer som øker og reduserer diabetes-risikoen.

- Studien viser at et plantebasert kosthold bør bestå av frukt og grønnsaker, grove kornprodukter som havregryn, brun ris, grovt brød, nøtter, belgfrukter og planteoljer. Juice, sukkerholdig mat og drikke, potetchips og fine kornprodukter som hvit ris, loff og kjeks, er derimot forbundet med økt risiko, kommenterer helsefaglig rådgiver ved Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) Erik Arnesen, som også er medlem av Nasjonalt råd for ernæring.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn