GLAD FOR Å VÆRE I LIVE: - Det var et sjokk å miste begge beina. Heldigvis beholdt jeg kneskålene. Det gjør det lettere å bruke proteser, sier Martin Bakkejord Skolbekken. Foto: Tore Skaar og privat
GLAD FOR Å VÆRE I LIVE: - Det var et sjokk å miste begge beina. Heldigvis beholdt jeg kneskålene. Det gjør det lettere å bruke proteser, sier Martin Bakkejord Skolbekken. Foto: Tore Skaar og privatVis mer

Måtte amputere beina etter jordskjelvet på Kos. Nå skal Martin (23) sykle Birken

Martin Bakkejord Skolbekken koste seg på guttetur i syden. Så kom jordskjelvet som endret livet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg var ved bevissthet hele tiden. Det gjør at jeg husker alt, og det er egentlig bra. Da slipper jeg å spørre andre om hva som skjedde, sier Martin Bakkejord Skolbekken (23).

Han og fire kamerater reiste på ferie til den greske øya Kos i juli i fjor.

- Vi så fram til noen herlige dager med litt fest og moro. Det var knallvær, og stemningen var helt topp, forteller Martin fra Skogbygda i Nes i Akershus.

Kompisene hadde hatt en flott dag på stranden da de gikk ut på byen om kvelden torsdag 20. juli. Brått ble idyllen brutt.

- Vi satt på en uterestaurant. Plutselig begynte det å riste kraftig. Den ene kompisen min ropte «jordskjelv!».

Satt bom fast

- Jeg så en bygning rett ved rase mot meg, og forsøkte å komme unna. Jeg tenkte at dette skal jeg klare. To av kompisene mine hoppet over et gjerde like ved, og kom seg i sikkerhet. Men da jeg skulle hoppe, merket jeg at det var for sent. Jeg satt bom fast – uten å kunne bevege meg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn