Matvaren nordmenn ikke kan få nok av akkurat nå

Blåbær er blitt trendy.

HELÅRSFAVORITT :  Nordmenn kjøper blåbær som aldri før.  Her en salat med blåbær og fiken. Oppskriften finner du nedenfor. Foto: METTE MØLLER
HELÅRSFAVORITT : Nordmenn kjøper blåbær som aldri før. Her en salat med blåbær og fiken. Oppskriften finner du nedenfor. Foto: METTE MØLLER Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere matsaker på db.no/mat Har du også lagt merke til dem? Stablene av bær rett innenfor døra i matbutikken? Stadig oftere legger vi bær, særlig blåbær, i handlekurven - året rundt.

I fjor ble det importert 4633 tonn ferske blåbær, det er en dobling fra året før. I tillegg til de ferske blåbærene ble det importert 2 052 tonn fryste blåbær.

Elsker blåbær I 2007 importerte vi 50 gram blåbær pr. hode. Nå gumler vi blåbær sent og tidlig. -Vi har lagt vår elsk på blåbær, rett og slett, sier Toril Gulbrandsen, matkonsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Det er ikke mange år siden friske bær knapt var å oppdrive om vinteren. De bærene vi spiste om vinteren hadde vi fryst ned selv.

Etterhvert fikk enkelte butikker små pakker med rips, blåbær, jordbær og bringebær, så dyre og eksklusive at de mest var egnet som dessertpynt til søndagsmiddagen.

Billig og tilgjengelig I dag er prisen så lav at vi gjerne legger to pakker friske bær i handlevogna samtidig. Bærene fins overalt.

-Det handler mye om tilgjengelighet. Når noe er godt og tilgjengelig, vil vi ha det, sier Gulbrandsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer