SINNATAGG: Den går som om den hadde fanden i hælene. Tiden 0-100 er tre tideler kjappere enn E46 M3 klarte på begynnelsen av årtusenet. Foto: BREDE LIE REIME
SINNATAGG: Den går som om den hadde fanden i hælene. Tiden 0-100 er tre tideler kjappere enn E46 M3 klarte på begynnelsen av årtusenet. Foto: BREDE LIE REIMEVis mer

Med denne blir du pallesnekker på knappe seks-sju sekunder

Burde vært skrevet ut på blå resept.

MÜNCHEN (Dagbladet):Tilbake på den tiden da mennesker landet på månen og bygde fly som Concorde, var oppskriften på sportsbiler en ganske annen enn den er i dag. 

Lite vekt, mye motor, tre pedaler og ratt.

Det var det du trengte til søndagsturen, som for øvrig var fri for fotobokser.

Nå trenger du en isbjørnvennlig motor, hundrevis av kilo med ekstrautstyr, to pedaler og en automatkasse.

Og fotoboksvarsling i navigasjonen.

HISSIGPROPP: Rundt München florerer det med småveier der M135i kan få rast litt fra seg. På Autobahn går den sjokkerende bra opp til sperren.
HISSIGPROPP: Rundt München florerer det med småveier der M135i kan få rast litt fra seg. På Autobahn går den sjokkerende bra opp til sperren. Vis mer

Slik er det forsåvidt denne gangen også, men dette er en skikkelig lykkepille.

M-Performance M135i er ved første øyekast et smått forvirrende produkt.  

Det er ikke en M-modell, som en M3, eller M5, men det er heller ikke en vanlig 1-serie.

Midt imellom M og standard finner man nå M-performance. De har laget M550d, X5 50d og X6 50d.

D står for diesel, så dette er med andre ord den første bensinmodellen fra M-performance.

En treliters rekkesekser på 320 hester og 450 newtonmeter dreiemoment sørger for fremdriften.

Det er langt mellom biler som kan stille med en slik godlyd. At BMW har leid inn noen pianostemmere til å stemme lydbildet får så være.

M-performance har lekt med mer enn motoren, de har også fiklet med understellet. 

Den er senket en centimeter og er i god sportsbil-ånd stivere enn en vanligere 1-serie. Den er også skodd med dekk med ekstra mye grep. 

Vektfordelingen er på vanlig BMW-maner rundt 50 prosent på hver aksling. 

Resultat: Den går akkurat der du peker nesa. Skal du få denne til å understyre skal du gå hardt inn for det. Overstyre derimot, gjør den mer enn gjerne.

Råtass Møter du en 1-serie med litt dyp røst i et lyskryss kan det være like greit å la den duellen ligge. 

LYKKELAND: Få steder har man det morsommere enn bak dette rattet.
LYKKELAND: Få steder har man det morsommere enn bak dette rattet. Vis mer

0-100 tar 4,9 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Å få en midlertidig karriere som palle-snekker tar knappe seks-sju sekunder med klampen i bånn. 

Den blå raketten har veigrep i bøtter og spann, men et blinkende lys i instrumentpanelet gir stadig signaler om at bakhjulene vil rive seg løs fra underlaget.

Setter man girkassen i modusen sport+ slapper det elektroniske sikkerhetsnettet litt av.

Slår man den helt av er man på egenhånd, og da blir det ganske livlig. Ganske fort.

M-PERFORMANCE: Ikke helt M, men nesten. Det er uansett en kruttønne av en motor!
M-PERFORMANCE: Ikke helt M, men nesten. Det er uansett en kruttønne av en motor! Vis mer

Det er uansett en vanvittig givende kjøreopplevelse.

Fortsatt nostalgisk?  Du får M135i med manuelt gir. Det er en helt ny sekstrinns-kasse fra tyske Getrag. 0-100 går da på 5,2 sekunder.

Med andre ord blir den knappe tre tideler tregere med manuelt gir enn med den ærlig talt glimrende 8-trinns automatkassen fra ZF. Manuelt gir var ikke tilgjengelig for prøvekjøring på lanseringen. 

Med sine 1440 kilo er M135i ingen lettvekter, men mengden motor og kyndig fikling med oppsettet skjuler vekten godt. 

Og la oss ikke glemme at denne bilen, med sin navigasjon og elektriske seter, sprinter til hundre fortere enn en E46 M3 - for dem som husker dem. Og dette er ikke arvtageren til 1M engang

På tide å pakke vekk nostalgien en gang for alle? 

DETALJER: Bremsekalippere med M-logo signaliserer at dette ikke er styling fra Biltema.
DETALJER: Bremsekalippere med M-logo signaliserer at dette ikke er styling fra Biltema. Vis mer