FULL FOKUS: Prosentregning står på timeplanen i klasse 8A ved Ås ungdomsskole. Realfagsstudent Hanne Øygarden iler til når elevene trenger råd. Her får Ida Tveite, Stina Stafseth og Mathias Herskedal hjelp til å løse oppgaven. Foto: NINA HANSEN
FULL FOKUS: Prosentregning står på timeplanen i klasse 8A ved Ås ungdomsskole. Realfagsstudent Hanne Øygarden iler til når elevene trenger råd. Her får Ida Tveite, Stina Stafseth og Mathias Herskedal hjelp til å løse oppgaven. Foto: NINA HANSENVis mer

Med denne utdannelsen får 85 prosent jobb FØR de er ferdig på skolen

- Bedriftene kjemper om de beste kandidatene.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): Hanne Øygarden (19) er ikke i tvil: hun vil være med på å forme framtida for barn og unge.

- Læreryrket er en viktig jobb, fordi man jobber for barnas framtid, sier hun.

19-åringen tar grunnstudium i realfag ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås i Akershus. Planen er å bli matte- og fysikklærer.

- Jeg har alltid vært glad i å snakke foran folk, det å kunne formidle er skikkelig gøy. Jeg kommer fra en teater- og forfatterfamilie, så kanskje det er grunnen.

- I tillegg liker jeg det logiske med matte, og muligheten til å kunne se hvordan ting henger sammen, sier hun.

Øke interessen

Én gang i uka deltar Øygarden i matteundervisningen på Ås ungdomsskole, som del av Vektorprogrammet, et nytt studentdrevet tiltak, i Trondheimsregionen og i Akershus, som skal bidra til å øke interessen og forståelsen for matematikk i ungdomsskolen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn