Intervalltrening: Lillehammer Skiklubs godt voksne seniorer har stor tro på langintervall, og de er sjelden mindre enn 20 stykk på trening. Foto: Kristin Roset
Intervalltrening: Lillehammer Skiklubs godt voksne seniorer har stor tro på langintervall, og de er sjelden mindre enn 20 stykk på trening. Foto: Kristin RosetVis mer

Langintervall:

Med dette programmet kan du øke utholdenheten markant på tre måneder

Utholdenhetstrening er den mest effektive måten å forebygge livsstilsykdommer på.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Vi møter en sprek gjeng i Lillehammer Skiklub, bak Lysgårdsbakkens hoppetårn. De godt voksne seniorene er klare til dyst, og på programmet står langintervall.

Gruppene er delt etter nivå. Noen løper 4x8 minutter, andre 3x6 minutter.

- Vi møtes tre ganger i uka, der ene økten er styrke og de to andre kort og langintervall.

- Vi har alltid en plan for hvilke innhold økten skal ha, etter hjelp fra elitetreneren i Lillehammer Skiklub. Det gjør oss trygge på at det vi trener er effektivt og gjør oss bedre, sier gjengens koordinator Torgal Senderud.

Forebygger sykdom

Intervalltrening er den formen for utholdenhetstrening som gir best utbytte. Vi har tre hovedkategorier intervalltrening: Langintervall, kortintervall og naturlig intervall. Det som skiller dem, er varigheten på pauser og intervaller og hvilken intensitetssone man trener i.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn