LITT SUNNERE: Smartere snacksvalg kan bidra til mindre kalorier, salt, sukker og fett. Foto: Colourbox
LITT SUNNERE: Smartere snacksvalg kan bidra til mindre kalorier, salt, sukker og fett. Foto: ColourboxVis mer

Med enkle grep kan godteriskåla bli sunnere

Sjekk hvordan.

(Dagbladet God torsdag:)
Helt sunt blir nok godteri aldri. Derimot finnes det enkle grep du kan gjøre for å gjøre kosen litt sunnere.

Og det trenger ikke gå på bekostning av favorittsnopet ditt.

Reduser mengden - Velg den snacksen du liker best. Begrenser du mengde og hyppighet, kan du spise med god samvittighet, mener kostholdsekspert Cathrine Borchsenius.

Hun trekker fram at mange har en tendens til å spise godteri i tillegg til annen mat, noe som raskt resulterer i ekstra kalorier. Dermed har du mye å vinne på å kutte ned på mengden.

MØRK SJOKOLADE: et høyt kakaobønneinnhold gir flere antioksidanter og mindre sukker, men mer umettet fett. Foto: Colourbox
MØRK SJOKOLADE: et høyt kakaobønneinnhold gir flere antioksidanter og mindre sukker, men mer umettet fett. Foto: Colourbox Vis mer

- Jeg vet hvor vanskelig det kan være å la resten av en godtepose ligge til neste helg, men du bør gjøre en «avtale» med deg selv om hvor mye av godteriet du har «lov» til å spise. Deretter må du forsøke å holde deg til den, tipser Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder av kostholdsprogrammet SomeBody.

Sjekk kaloriinnholdet Mange produkter blir merket med kaloriinnhold «per porsjon». Fordi produsentene definerer porsjonene ulikt, er det lurt å ta utgangspunkt i næringsinnholdet per 100 gram når du vurderer kalorier eller sammenlikner matvarer. Dette står også oppgitt på pakken. Andersen mener det er lett å bli villedet av porsjonsmerkingen om du ikke er oppmerksom.

- På en sjokolade står det gjerne 145 kalorier per porsjon, noe som utgjør cirka et par ruter. Spiser du da hele sjokoladen, får du i deg en vesentlig større kalorimengde enn det kanskje så ut til i utgangspunktet. Du kan jo selv veie opp og se hvor liten en porsjon egentlig er, sier Andersen.

Utnytt størrelsen Et annet, psykologisk grep du kan gjøre, er å benytte deg av størrelsen på godteriet.

INGEN FETT: Men smågodt og vingummi inneholder mye sukker .  Foto: Colourbox
INGEN FETT: Men smågodt og vingummi inneholder mye sukker . Foto: Colourbox Vis mer

- Skumbamser er mye større enn for eksempel skumbiler, dermed kan du spise mange flere biler enn bamser før du har fått i deg tilsvarende mengde energi, forklarer Andersen.

Hold på godtedagen At godteri er viktig for den psykiske helsa, er ikke Andersen i tvil om. Men den positive opplevelsen lørdagsgodt kan gi, fungerer bare når snopingen begrenses.

- Kioskene tar fra oss kosen når de lokker med tilbud på godteri hele uka. Det hører ikke til i hverdagen. Husk at ikke godteriet vil gi deg den spesielle kosefølelsen om du spiser det hver dag, minner hun om.

De smarte valgene For å sammenlikne de vanligste fristelsene har vi hentet gjennomsnittlig næringsinnhold fra «Matvaretallen 2006», et samarbeid mellom Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo.

BEDRE ENN CHIPS: Popkorn bidrar med flere proteiner og bare halvparten så mye fett som potetgull. Foto: Colourbox
BEDRE ENN CHIPS: Popkorn bidrar med flere proteiner og bare halvparten så mye fett som potetgull. Foto: Colourbox Vis mer

Oversikten finner du nedenfor.

Denne artikkelen ble først publisert i Dagbladets bilagsmagasin God torsdag, 08.12.2012.

SUNNERE FETT: Mandlene i marsipan inneholder sunt, umettet fett. Desto høyere mandelprosent, desto mindre sukker.  Foto: Colourbox
SUNNERE FETT: Mandlene i marsipan inneholder sunt, umettet fett. Desto høyere mandelprosent, desto mindre sukker. Foto: Colourbox Vis mer
MINST KALORIER: Saftis inneholder minst kalorier av istypene, men består til gjengjeld bare av sukker. - Det beste alternativet er lettis med mindre fett og sukker, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.  Foto: Colourbox
MINST KALORIER: Saftis inneholder minst kalorier av istypene, men består til gjengjeld bare av sukker. - Det beste alternativet er lettis med mindre fett og sukker, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Foto: Colourbox Vis mer
NATURLIG SUKKER:  Tørket frukt er et sunt alternativ du kan unne deg hver dag.  Foto: Colourbox
NATURLIG SUKKER: Tørket frukt er et sunt alternativ du kan unne deg hver dag. Foto: Colourbox Vis mer