I TOPPEN: Toyota forventer at nye Yaris skal kjempe helt i toppen på de norske salgsstatistikkene. Foto: ANDREAS HANDELAND
I TOPPEN: Toyota forventer at nye Yaris skal kjempe helt i toppen på de norske salgsstatistikkene. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Med snerten nykommer skal Toyota bli kvitt gubbestempelet

Selvsagt har den egen Facebook-app...

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

KØBENHAVN (Dagbladet): Hvis Toyota får det som de vil, skal 2500 norske bilkjøpere til neste år velge nye Yaris.

Men småbilklassen er beintøff. Nye Yaris må bryne seg på tøffe konkurrenter som Ford Fiesta, Hyundai i20, Peugeot 207 og Volkswagen Polo - sistnevnte den mest solgte i klassen.

Men til forskjell fra tidligere sikter Toyota nå mot andre kundegrupper i tillegg til de trofaste Yaris-kundene.

Vil nå et yngre publikum Gjennomsnittsalderen til Yaris-kjøperne er 59 år. Det ønsker Toyota å gjøre noe med.

PÅ PLASS: Dagbladets bilreporter, Andreas Handeland, har vært i København på den europeiske lanseringen av Toyota Yaris. Nykommeren leverer varene, men revolusjonerer ikke småbilklassen - med mindre du er hekta på gadgets. Foto: ANDREAS HANDELAND
PÅ PLASS: Dagbladets bilreporter, Andreas Handeland, har vært i København på den europeiske lanseringen av Toyota Yaris. Nykommeren leverer varene, men revolusjonerer ikke småbilklassen - med mindre du er hekta på gadgets. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Designet er frisket opp, og bilen har fått de samme skarpe linjene som den lille flerbruksbilen Verso-S.

På innsiden har materialkvaliteten blitt merkbart bedre, og førerposisjonen er langt mer cockpit-aktig enn tidligere. Dessuten er det brukt mykere materialer på dashbordet og i dørsidene. Dermed nærmer bilen seg tyske konkurrenter på opplevd kvalitetsfølelse.

Yaris hadde tidligere instrumentpanelet plassert øverst i midtkonsollen over stereoanlegget. Dette har eksisterende Yaris-kunder gitt tilbakemelding på at ble for sært. Derfor er det på plass der det hører hjemme.

Overraskende Japanske biler har generelt en uvane med å tilby for dårlig sittekomfort og ergonomi. Setene har for kort sittepute, og er ofte vinklet slik at støtten under lårene er fraværende.

Det er tydeligvis historie i Yaris-sammenheng, for her er sittekomforten alle tiders!

LAVERE: Til tross for at bilen er lengre enn før, er den lavere. Det gir bedre kjøreegenskaper og et friskere utseende. Foto: ANDREAS HANDELAND
LAVERE: Til tross for at bilen er lengre enn før, er den lavere. Det gir bedre kjøreegenskaper og et friskere utseende. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Nye Yaris er lengre enn sin forgjenger, og akselavstanden har også økt. Bredden er den samme, men faktisk er bilen lavere for å gi lavere tyngdepunkt og et mer snertent utseende.

Lengden kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode. To voksne kan sitte greit i baksetet, det er ingen selvfølge i en småbil.

Toyota forteller at målet for nye Yaris har vært å tilby en smartere bil i en mer dynamisk innpakning. Det har de lykkes med, uten at verken eksteriøret eller interiøret er spesielt revolusjonerende.

Til ungdommen Det som derimot er nyskapende og underholdende er Toyota Touch - det integrerte multimediasystemet i midtkonsollen.

Toyota forventer at 95 prosent av alle Yaris-kjøpere vil velge utstyrspakkene «Active» eller «Style», med hovedvekt på førstnevnte. Begge disse har Toyota Touch.

Pakken inneholder 6,1-tommers trykkskjerm, stereo, ryggekamera, blåtann og USB-tilkobling. Den utvidede pakken kalt Toyota Touch&Go (tilleggsutstyr) er en satellittnavigasjon med lokale søkemuligheter, blant annet Google-søk.

STILIG: Interiøret i nye Yaris har blitt mye stiligere enn på forrige modell. Instrumentpanelet er midtstilt, og linjene sprekere. Men fortsatt dominerer hardplasten litt for mye. Foto: ANDREAS HANDELAND
STILIG: Interiøret i nye Yaris har blitt mye stiligere enn på forrige modell. Instrumentpanelet er midtstilt, og linjene sprekere. Men fortsatt dominerer hardplasten litt for mye. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den gir også mulighet for å laste ned apper, slik at du blant annet kan få Facebook opp på skjermen.

Hva man skal med det er vel en annen sak, men mulighetene er mange. Først og fremst er det vel et forsøk på å kvitte seg med gubbe-imaget.

Mer voksen Samtidig som Yaris frir til en langt yngre målgruppe, har den samtidig blitt mer voksen. Den økte akselavstanden gjør bilen mer komfortabel enn tidligere, og kjørefølelsen minner litt om storebror Auris.

Støymessig både imponerer og skuffer Yaris.

Motorstøy, spesielt med diesel under panseret, er nesten ikke-eksisterende.

Støy fra hjul og veibane derimot, trenger seg litt for godt inn i kupeen.

Kjappe motorer Tre motorer vil bli tilgjengelige i nye Yaris. Den minste, en tresylindret 1,0 VVT-i, vil utgjøre det minste volumet. Den fikk vi ikke kjørt.

Det andre bensinalternativet er en 1,33-liters Dual VVT-i. Den yter 99 hester og er tilgjengelig både med manuelt gir, og med en trinnløs CVT-girkasse.

Den oppleves som pigg i de fleste hastighetsområder.

CVT-kassa passer fint til motoren, men kan oppleves som litt støyende, siden den ved pådrag legger seg på 6000 omdreininger og holder seg der til pådraget er over.

GOD PLASS: Baksetet byr på god plass for to voksne. Spesielt i lengderetningen. Foto: ANDREAS HANDELAND
GOD PLASS: Baksetet byr på god plass for to voksne. Spesielt i lengderetningen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Dieselmotoren på 1,4 liter kjenner vi godt fra andre Toyota-modeller. Den føles langt sterkere enn det beskjedne slagvolumet og de 90 hestene skulle tilsi.

Den manuelle girkassa med seks trinn er meget godt tilpasset motoren, så man opplever ikke de klassiske effekthullene på bunnen som små dieselmotorer er kjent for.

Dieselmotoren fåes også med automatgir. Det er en elektronisk styrt manuell girkasse. Denne fikk vi dessverre ikke kjørt.

Ny nok? Yaris har blitt bedre å kjøre, bedre å sitte i, motorene bruker mindre drivstoff og utseendet er friskere. Attpåtil har Touch-systemet potensial til å tilføre det trygge og til dels trauste merket nye og yngre kunder.

Men holder det?

ENDELIG: God sittekomfort i en Toyota er ingen selvfølge. I Yaris er det godt polstrede seter med lang sittepute - perfekt for høyreiste europeere. Disse setene hører til utstyrspakka Style. Foto: ANDREAS HANDELAND
ENDELIG: God sittekomfort i en Toyota er ingen selvfølge. I Yaris er det godt polstrede seter med lang sittepute - perfekt for høyreiste europeere. Disse setene hører til utstyrspakka Style. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Volkswagen Polo selger vanvittig med biler, og både Hyundai i20 og Ford Fiesta har verdifulle egenskaper å by på.

Toyota har en joker i ermet, men får ikke tatt det i bruk før til neste sommer.

Yaris HSD, en hybridversjon med samme teknologi som i Prius, vil da komme, og den har Toyota Norge sterk tro på.

Allerede i 2013 skal hybriden alene stå for halvparten av Yaris-salget.

INGEN FAMILIEBIL: Med 286 liter blir aldri Yaris noe godt familie-alternativ. Men det holder for helgeturen eller mindre daglige gjøremål. Foto: ANDREAS HANDELAND
INGEN FAMILIEBIL: Med 286 liter blir aldri Yaris noe godt familie-alternativ. Men det holder for helgeturen eller mindre daglige gjøremål. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Prisene er ikke klare, men Toyota sier den vil koste omtrent det samme som den utgående modellen, takket være lavere utslipp av CO2 og mer effektiv bruk av komponenter i byggeprosessen.

MER VOKSEN PÅ VEIEN: Den økte akselavstanden har gjort godt for kjøreegenskapene. Yaris har bedre komfort enn før, og føles stabil og trygg på veien, samtidig som den er smidig i bytrafikken. Foto: ANDREAS HANDELAND
MER VOKSEN PÅ VEIEN: Den økte akselavstanden har gjort godt for kjøreegenskapene. Yaris har bedre komfort enn før, og føles stabil og trygg på veien, samtidig som den er smidig i bytrafikken. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer