KRONPRINSEN: Saudi-Arabias sterke mann, kronprins Mohammed bin Salman. Foto: NTB Scanpix
KRONPRINSEN: Saudi-Arabias sterke mann, kronprins Mohammed bin Salman. Foto: NTB ScanpixVis mer

Saudi-Arabia

Mener Saudi-Arabias kronprins «lurer» verden med bedre kvinnerettigheter

- Timingen er stygg.

For et par uker siden ble det kjent at kvinner nå skal få lov til å kjøre bil i Saudi-Arabia, verdens kanskje mest konservative land når det gjelder kvinners rettigheter - og det eneste hvor kvinner ikke har lov til å sette seg bak rattet.

Sett utenfra kan oppmykningen av det symbolske kjøreforbudet virke som en oppmykning. Inntrykket blir sterkere når en sammenfatter det med andre ting som skjer i det lukkede landet, der blant annet kinoer og teatre er forbudt.

FORNØYELSER: I Riyadh finnes denne beskjedne karusellen. Men nå satser Saudi-Arabia stort, og har planer om å bygge en enorm fornøyelsespark i landet. Målet er å trekke flere turister. Foto: NTB Scanpix
FORNØYELSER: I Riyadh finnes denne beskjedne karusellen. Men nå satser Saudi-Arabia stort, og har planer om å bygge en enorm fornøyelsespark i landet. Målet er å trekke flere turister. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Nylig annonserte kronprins Mohammed bin Salman, nasjonens sterke mann, at det forelå planer om å bygge et luksushotell ved Rødehavet beregnet på kapitalsterke utenlandske turister der det til å med ville være anledning til å sprade rundt i bikini - på et lukket område dog.

Og nylig kom det mer: Saudi-Arabia har planer om å investere milliarder av kroner i en 334 kvadratkilometer stor fornøyelsespark som skal bygges i Jeddah med opstart i 2019.

Dette sammenfaller med visjonen saudi-arabiske myndigheter har offentliggjort. Der heter det at både turisme og underholdninger er satsingsområder og skal få større plass i den nasjonale økonomien.

Tidligere i år ble tidenes første konsert avholdt i landet. Her hadde riktignok bare menn adgang, men spørsmålet er likevel: Er det en - i manges øyne særs velkommen - oppmykning på gang?

Sirkus for folket

Det er Reier Schoder, religionsviteren som drifter nettstedet denarabiskehalvoy.com, ikke nødvendigvis sikker på.

KRITISK: Reier Schoder.
KRITISK: Reier Schoder. Vis mer

- Jeg tror nok ikke Saudi-Arabia blir en destinasjon for masseturisme med det første. I alle fall ikke for vestlige tilreisende. Det skjer en utvikling, ja, men de tiltakene som settes inn er nok i hovedsak rettet mot muslimske turister, sier Schoder, som kjenner Saudi-Arabia svært godt og følger utviklingen i landet nøye.

Selv om han mener at kvinners rett til å kjøre bil, selve symbolet på den saudiske kvinneundertrykkelsen, er gledelig om det viser seg å være riktig, er han forsiktig med å tolke det altfor optimistisk.

- Mitt inntrykk er at landet ikke beveger seg i en liberal retning. Slik jeg ser det blir Saudi-Arabia tvert imot mer autoritært, sier Schoder.

- Moderniseringen vi kan ane fra utsiden er mer et forsøk fra autoritetene, altså kongefamilien, på å gi folket sitt litt sirkus i form av underholdningstilbud, som det knapt finnes i landet fra før av.

Usømmelig opptreden

Selv om det bygges tivoli og fornøyelsesparker og åpnes luksushoteller for vestlige bikini-turister, tror ikke Schoder det er nok til å endre verken samfunnsnormer eller kvinnesyn i landet.

- Ne, det tror jeg nok ikke. Selv om det er like mange kvinnelige studenter som menn som tar høyere utdanning i Saudi-Arabia, og selv om det er innført visse insentiver for at kvinner skal få arbeide, og selv om det nå kan se ut som om det lempes på forbudet mot kvinnelige sjåfører, er dette dypt forankret i det tradisjonelle samfunnet, og ikke noe som vedtas politisk.

- Den autoritære kongefamilien styrer det meste i Saudi-Arabia, men jeg påstår likevel at kongefamilien på mange måter kan sies å være liberale målt opp mot mange andre deler av befolkningen, sier Schoder.

- Så at saudiske kvinner skal kjøre bil med håret flagrende i vinden, kjøre karusell i jeans og bade i bikini om noen får år neppe det vi får se?

- Det får vi ikke. Det grunnleggende med tildekking og å unngå enhver form for det som anses som usømmelig opptreden, vil fortsatt ligge dypt forankret i kulturen.

HISTORISK FEIRING: Sist lørdag feiret Saudi Arabia sin nasjonaldag. For første gang i nasjonens 87 år lange historie fikk kvinner adgang til å overvære festlighetene på Kong Fahd Stadion i Riyadh. Denne uka det kjent at heretter skal kvinnene også få kjøre bil. Foto: AP / NTB Scanpix
HISTORISK FEIRING: Sist lørdag feiret Saudi Arabia sin nasjonaldag. For første gang i nasjonens 87 år lange historie fikk kvinner adgang til å overvære festlighetene på Kong Fahd Stadion i Riyadh. Denne uka det kjent at heretter skal kvinnene også få kjøre bil. Foto: AP / NTB Scanpix Vis mer

- Og selv om det, i alle fall utad, kan virke som om det er en viss oppmykning på gang, er det rådende synet på blant annet kvinners rettigheter et syn som bifalles av kongefamilien, sier Schoder.

- Et spill

Seniorrådgiver i Amnesty, Ina Tin, er langt på vei enig. Hun har i en årrekke hatt forholdene i nettopp Saudi-Arabia som spesialfelt. Da opphevelsen av kjøreforbudet for kvinner ble kjent, publiserte hun en kommentar på Amnestys nettsider hvor hun tok store forbehold mot å tolke dette som et symbol på at Saudi-Arabia beveger seg i riktig retning.

- Man skal feire at saudiske kvinner får herredømme over bilen sin. Det viser at standhaftig kvinnekamp over mange år kan krones med seier – selv i et av de mest kvinnediskriminerende land i verden, skriver hun.

Til Dagbladet sier Tin at hun er overbevist om at kongefamilien har følt et stort press i denne saken, men at kjøretillatelsen likevel er et taktisk utspill.

KRITISK: Seniorrådgiver Ina Tin i Amnesty. Foto: NTB Scanpix
KRITISK: Seniorrådgiver Ina Tin i Amnesty. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- De spiller et spill. Timingen er stygg. Samtidig som kongen har bestemt seg for å gi etter for de saudiske kvinneaktivistenes krav, har han gjennomført en omfattende bølge av arrestasjoner. I løpet av de siste ukene er et 40-talls saudiere satt bak lås og slå.

- De representerte de siste rester av fri meningsytring i en stat som bruker terrorkampen som et skalkeskjul for å kvitte seg med kritikere. Mye tyder på at nyheten om kvinnelig bilkjøring var ment å avlede oppmerksomheten fra økningen i politisk forfølges, sier Tin, som ikke ser noen tegn på at befolkningen inviteres inn i politisk deltagelse.

- Kronprinsen vil reformere økonomien, ikke myke opp det autoritære styresettet, sier hun til Dagbladet.

Det største problemet

Likevel er det ikke tvil om at nettopp symbolsaken med bilkjøring er en viktig delseier for de saudiske kvinnene, mener Tin, selv om det gjenstår å se hvordan det vil bli håndtert i praksis når kvinnene neste sommer etter planen skal få ta førerkort av egen fri vilje - uavhengig av en manns samtykke.

TEORIKURS: Kjøreopplæring for kvinner er i gang i Saudi-Arabia. Som siste land i verden skal nasjonen nå tillate kvinnelige sjåfører. Midtøsten-kjennere tolker imidlertid ikke det som noe endelig gjennombrudd for kvinnekampen i det lukkede landet. Foto: NTB Scanpix
TEORIKURS: Kjøreopplæring for kvinner er i gang i Saudi-Arabia. Som siste land i verden skal nasjonen nå tillate kvinnelige sjåfører. Midtøsten-kjennere tolker imidlertid ikke det som noe endelig gjennombrudd for kvinnekampen i det lukkede landet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Vergesystemet, som innebærer at en kvinne må ha samtykke av en mann, bror, sønn, til så og si alt hun skal foreta seg utenfor hjemmets fire vegger, er jo det største problemet. Det er ingen signaler om at det skal mykes opp. Men forhåpentligvis kan denne delseieren gi motivasjon til å kjempe videre mot nettopp det, sier Ina Tin.

Hun har ingen stor tro på at Saudi-Arabia vil tiltrekke seg store mengder vestlige turister, selv om det nå skal bygges både fornøyelsespark og luksus-resorter.

- Det er økonomisk motivert. Det hevdes faktisk av flere økonomer at landet kan gå konkurs om ikke altfor mange år om ikke kursen endres. Og det er å redde økonomien som er kronprinsens motiv. Fallet i oljeprisene er en trussel for den nasjonale økonomien.

Knuste minnesmerker

LUKKET: Kvinnekampen i Saudi-Arabia vant en delseier da de nylig ble innrømmet retten til å kjøre bil. I september fikk de for første gang delta i feiringen av nasjonaldagen, noe denne kvinnen markerte med en farget parykk utenpå det heldekkende hodeplagget sitt. Foto: NTB Scanpix
LUKKET: Kvinnekampen i Saudi-Arabia vant en delseier da de nylig ble innrømmet retten til å kjøre bil. I september fikk de for første gang delta i feiringen av nasjonaldagen, noe denne kvinnen markerte med en farget parykk utenpå det heldekkende hodeplagget sitt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Men Saudi-Arabia har ikke så mye spennende å by på for vestlige turister utover turer i ørkenen. Så og si alle historiske minnesmerker, monumenter og kulturskatter er systematisk knust og ødelagt av religiøse grunner opp gjennom årene. Saudiene har langt på vei gjort det samme i sitt eget land som Taliban har gjort i Afghanistan, tilintetgjort alt som kan tolkes å stå mellom mennesket og Allah, sier Tin, som altså ikke umiddelbart kjøper det hun mener er et frieri til Vesten fra kronprins Mohammed bin Salman.

- Kvinners rett til å kjøre bil er en stor milepæl, det er det ingen tvil om. Det samme er den økende deltagelsen av kvinner i arbeidslivet. Og kanskje kan Saudi-Arabia bygge opp noen avgrensede luksushoteller som kan friste turister.

- Men det er viktig å være klar over at dette kun er økonomisk motivert og ikke noe ektefølt ønske om å myke opp og gjøre styresettet mer liberalt.

- Saudi-Arabia er fortsatt et eneveldig kongedømme som opptrer mer autoritært enn noen gang. Kongehuset vil beholde den absolutte makten og bruker de midlene som tjener det formålet: religion, fornøyelsesparker og voldsmakt, sier Ina Tin til Dagbladet.