ØVELSER: Julie Eldøy (19) fikk mange tips til hvordan hun kan takle eksamensnerver og negative tanker, blant annet ved å trene yoga og utføre pusteøvelser. Her får hun og de andre studentene som deltok på kurset beskjed om å massere den som sitter foran. 19-åringen tar et godt tak i PC-en sin. Foto: Nina Hansen
ØVELSER: Julie Eldøy (19) fikk mange tips til hvordan hun kan takle eksamensnerver og negative tanker, blant annet ved å trene yoga og utføre pusteøvelser. Her får hun og de andre studentene som deltok på kurset beskjed om å massere den som sitter foran. 19-åringen tar et godt tak i PC-en sin. Foto: Nina HansenVis mer

Mentaltreneren: Slik kan du makse hjernen

Og bli best når det gjelder.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): - Vi snakker om å komme i riktig modus, sier Morten Åsli, mentaltrener i Bertrand.

- En skiløper som skal gå femmila, vet på forhånd at det vil bli vondt og vanskelig. Og slik er det ofte for deg som skal prestere i jobb og studier: du vet at det vil innebære ubehag på mange måter, sier han.

- VANSKELIG Å PRIORITERE SNART EKSAMEN: Siw Ellen Rysstad (20) og Karoline Marie Aakenes (20) har fått tips om hvordan de bør sove, spise, trene og lese foran eksamen.  - Jeg drikker så mye kaffe i perioder at jeg blir helt susete, sier Siw. Karoline sier hun må ta seg selv i nakken og begynne å trene. - Det er vanskelig å få trent når man blir sliten av å lese mye, sier hun. Foto: Nina Hansen- Jeg er alltid stressa, og sliter med å finne ut hvordan jeg best kan utnytte tida, sier jusstudent Julie Eldøy (19).I likhet med mange andre studenter har hun møtt opp til «eksamensboost» på Universitetet i Oslo denne morgenen. I løpet av en time skal studentene få tips til eksamensinnspurten av både psykolog, studentrådgiver, lege, personlige trener og ernæringsekspert.- Jeg fikk noen gode råd om hvordan man kvitter seg med negative tanker. Senest i går tenkte jeg at jeg ikke orket mer og ville slutte på studiet, sier 19-åringen.Hun har totalt 1500 sider som skal pløyes gjennom før eksamen 11.desember. Da er det ikke alltid så lett å vite hvordan man skal prioritere riktig for å komme i mål.- Jeg har bare lest alt én gang, og de sier at alt bør leses tre ganger. I tillegg skal jeg jo løse oppgaver.  - Det er vanskelig å prioritere. Da er det nok viktig - som det ble sagt her i dag - å lage en tidsplan og konkretisere oppgavene, sier Eldøy, som studerer jus på første året.I det fullsatte auditoriet sitter også sosiologistudentene Siw Ellen Rysstad (20) og Karoline Marie Aakenes (20). De føler stresset på kroppen. Allerede i slutten av måneden starter eksamen for fullt.- Jeg har en veldig panikkfølelse og trenger virkelig noen tips om hvordan man roer nervene, sier Aakenes. Det merkes på stemningen blant studentene at eksamenstid nærmer seg, påpeker studentene.- Nå begynner nok de fleste å innse alvoret. Vi nærmest slåss om plass på lesesalene om morgenen, og det ligger en intens spenning i lufta, sier Rysstad.- Jeg får så mye nerver at jeg blokker ut alt og sitter igjen med en følelse av ikke å klare noen verdens ting. Da er det lett å finne på unnskyldninger for å gjøre alt mulig annet, innrømmer Aakenes.

- Den største frykten for mange voksne mennesker er å skulle presentere noe i en forsamling, påpeker Åsli.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn