STYRK HØSTEN: Ett av rådene for en bedre høst er å nyte det sollyset vi har. Foto: Colourbox
STYRK HØSTEN: Ett av rådene for en bedre høst er å nyte det sollyset vi har. Foto: ColourboxVis mer

Mer sexlyst, bedre søvn og mindre depping

Slik blir høsten bedre.

En rekke studier har påvist en sammenheng mellom lavt D-vitaminnivå i blodet og depresjon og nedstemthet. Men hvorfor disse tilstandene gjerne opererer samtidig, er ikke kjent. I rapporten «Solar radiation and human health», publisert i mai av forskere fra Norge, Sverige, Tyskland og USA, ser de til et hormon for forklaring. Lave vitamin D-nivåer gir høye nivåer av parathormonet, PHT, i blodet. Og høye PHT-verdier ses ofte samtidig med depresjon.

I Tromsø tester forskere nå en teori om at D-vitamintilskudd kan lindre depresjon.

- Vi kjenner ikke de nøyaktige mekanismene, men D-vitamin binder seg i hjernen, og da særlig i områder forbundet med depresjon. Derfor er det nærliggende å tro at det kan være en sammenheng. Vi undersøker om det er lavt D-vitaminnivå som gir depresjon eller omvendt, sier Marie Kjærgaard, stipendiat og lege ved Endokrinologisk Forskningsgruppe, Universitetet i Tromsø.

Økt risiko med lave verdier Det begynte med en studie ferdigstilt i 2008.

- Den gikk blant annet på om overvektige kunne gå ned i vekt med D-vitamin. Det kunne de ikke, men de ble mindre deprimerte, forklarer Kjærgaard, som er medforfatter på siste publiserte studie fra Tromsø på området.

Assosiasjonsstudien på over 10 000 mennesker viser en kobling. Blant de med lavest nivå av D-vitamin var det 41 prosent større risiko for å være deprimert sammenliknet med dem som hadde høyest nivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi trenger flere studier for å si om det er en reell sammenheng. Derfor sammenlikner vi D-vitamin med placebo og effekt på depressive symptomer, forklarer hun.

- 357 personer med lavt D-vitaminnivå har fått enten placebo eller D-vitamin i seks måneder. Alle ble grundig undersøkt for symptomer på depresjon ved start og slutt. Vi analyserer resultatene nå, sier Kjærgaard.

Hun anbefaler å ta D-vitamin når høsten nå kommer.

- Jeg vil ikke anbefale D-vitamin som behandling av depresjon. Så enkelt er det dessverre ikke. Depresjon er en komplisert sykdom. Men hvis man spiser lite mat som inneholder D-vitamin, er lite ute i sola og samtidig kjenner seg nedtrykt i mørketida, kan det være en god idé å ta tilskudd.

Når er tilskudd nødvendig? Ifølge Helsedirektoratet har store deler av befolkningen for lave D-vitaminnivåer i blodet. Andelen øker i vinterhalvåret. Fordi D-vitamin dannes i huden ved soling, trenger du ikke ta tilskudd når det er mye sol. Men når høsten kommer og vi ser sola sjeldnere, vil nivået bli gradvis lavere. Derfor er eneste vitamintilskudd anbefalt av helsemyndighetene nettopp D-vitamin. Ikke med bakgrunn i risiko for depresjon, men for fysiske plager som blant annet beinskjørhet.

- Kroppen kan lagre D-vitamin over måneder, men ikke lenger enn at man trenger påfyll på vinter og tidlig vår, sier Haakon E. Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

Lege Dag Schiøth ved Heggeli Helhetsmedisin peker på at den dårlige sommeren har gitt de fleste av oss et dårlig utgangspunkt.

- Med den sommeren vi har hatt, vil mange ha for lave verdier av D-vitamin allerede nå. Det ser vi daglig på klinikken. Derfor anbefaler vi tilskudd fra og med nå og fram til neste sommer, sier han.

Få dagslys Det blir kaldere, dagene føles kortere. Men det er tilgangen på lys, og særlig morgenlys, som er den virksomme faktoren på humøret.

EN AV TI: Opptil ti prosent av oss kan være så plaget av årstidsvariasjoner at det påvirker hverdagslivet, anslår Arne Holte i Folkehelseinstituttet.Foto: Colourbox
EN AV TI: Opptil ti prosent av oss kan være så plaget av årstidsvariasjoner at det påvirker hverdagslivet, anslår Arne Holte i Folkehelseinstituttet.Foto: Colourbox Vis mer

- For noen blir det så ille at de rett og slett ikke orker å møte folk, sier divisjonsdirektør Arne Holte ved Divisjon for Psykisk helse ved Folkehelseinstituttet.

Han anbefaler å utnytte det dagslyset som fins maksimalt.

- Dette er ikke råd som passer for alle, men har du mulighet, ta gjerne en tur ut i lunsjen.

Å få nok lys vil blant annet kunne spille inn på sexlysten, forklarer Holte, som ved Universitetet i Tromsø for noen år siden foretok en undersøkelse av seksuell interesse og mørketid.

- Vi fant at begge kjønn møtte et bunnivå i desember, da det var mørkest. Særlig kvinners seksuelle interesse fulgte lyset eksakt, sier Holte.

Prøv lysterapi Både Folkehelseinstituttet og Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer anbefaler lysterapi mot vinterdepresjon. Til grunn ligger en rekke studier som dokumenterer effekt.

- Med lysterapi stiller du de biologiske klokkene som regulerer kroppens døgnrytme på nytt. Selve mekanismene er ikke godt nok dokumentert, men at det har med serotonin- og melatoninsystemet er svært sannsynlig, sier Holte.

Når du kan stå opp med dagslyset, vil sola skinne gjennom gardinen, ned på øyelokket og inn til synsnerven bak i øyet. Herfra går et signal til hjernen om at produksjon av søvnhormonet melatonin må stanse.

- Får vi ikke dagslys, vil kroppen fortsatt tro at det er natt. Her er det individuelle forskjeller, og noen er mer følsomme for fravær av dagslys enn andre. Men mange vil være trøtte til de møter dagslyset eller kommer seg i aktivitet, sier Holte.

TILSATT: Noe melk inneholder D-vitamin. Foto: Colourbox
TILSATT: Noe melk inneholder D-vitamin. Foto: Colourbox Vis mer

- Når kvelden kommer, er det derfor bare ettermiddag for kroppen, og du får ikke sove. Skjer dette dag etter dag, får du etterskudd på søvn og døgnrytmen forskyves.

Når vi snart begynner å stå opp før dagslyset skal 30 minutter foran lampa hver morgen i 14 dager kunne holde kroppens klokke i en mer levelig rytme.

Hold deg i aktivitet - Det er viktig å ha et sunt kosthold og holde seg fysisk aktiv. De som er i god form er mindre mottakelig for plager, sier Holte.

- Aktivisering ser også ut til å hjelpe i seg selv, for å våkne, sier han.

Om du våkner i mørket, uten dagslyset som er nødvendig for å stoppe nattas produksjon av melatonin, er aktivitet en måte å vekke kroppen ut av nattas rutiner.

TILSKUDD: Å ta tran dekker det anbefalte D-vitaminbehovet. Foto: Colourbox
TILSKUDD: Å ta tran dekker det anbefalte D-vitaminbehovet. Foto: Colourbox Vis mer

Å holde seg aktiv vil også hjelpe på et annet problem mange opplever på vinterhalvåret - vektøkning.

- Dette er jo en følge av det økte karbohydratsuget, men kan også skyldes langsommere stoffskifte, sier Holte.

Stoffskiftet reduseres nemlig naturlig når høsten kommer, forklarer Dag Schiøth.

- Det går ned 10- 15 prosent når det blir mørkere og kaldere.

Kom deg i seng Med mørket øker søvnbehovet.

NATURLIG: Sild inneholder mye D-vitamin. Foto: Colourbox
NATURLIG: Sild inneholder mye D-vitamin. Foto: Colourbox Vis mer

- Vi har gjort målinger som viser forskjellen mellom sør og nord i Norge. I nord kan søvnbehovet på vinterhalvåret være opptil to timer mer, sier Holte.

Derfor er det viktig å komme seg i seng i mørketida, også om ikke kroppen er trøtt.

- Lær deg en innsovingsteknikk. Hjelper ikke dette, prøv lysterapi, sier divisjonsdirektør Arne Holte.