STILREN: Mercedes har med Concept IAA villet vise at man kan lage en utrolig effektiv storbil uten å forsake luksus. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STILREN: Mercedes har med Concept IAA villet vise at man kan lage en utrolig effektiv storbil uten å forsake luksus. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Mercedes-Benz Concept IAA: Basert på fisk

Med fiskeinteresserte ingeniører får man ekstra spennende konsepter.

Det er ikke første gang Mercedes-Benz tyr til fiskenes verden når de studerer effektivitet i bevegelse. Det er mer enn ti år siden vi kunne fortelle om denne «tropefisken på hjul», men nå er de i gang igjen.

På årets bilmesse i Frankfurt viser de nemlig fram konseptbilen Concept IAA, som står for Intelligent Aerodynamic Automobile.

Den presenteres som to biler i én: En luksuriøs firedørs coupé og samtidig verdens mest aerodynamiske bil med en cd-verdi på lave 0,19 i fart.

NESTEN REKORD: Med 0.19 i cd-verdi (luftmotstands-koeffisienten), er Mercedes-konseptet nesten like aerodynamisk som VW XL1. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
NESTEN REKORD: Med 0.19 i cd-verdi (luftmotstands-koeffisienten), er Mercedes-konseptet nesten like aerodynamisk som VW XL1. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Her glemmer imidlertid Mercedes at Volkswagens XL1 har en verdi på 0.189 ...

Effektiv luksus På innsiden av Concept IAA kjenner man igjen designfilosofien og komforten fra S-Klasse og S-Klasse Coupé. Når man passerer 80 kilometer i timen forandrer bilens ytre seg på åtte forskjellige steder, og resultatet er altså en imponerende lav luftmotstand.

For å oppnå denne oppsiktsvekkende lave motstanden med en cd-verdi på 0.19, endrer blant annet frontspoileren, felgene, sideskjørtet og bakenden form, og reduserer dermed standard-cd-en, som er på 0.25, til den nevnte verdien.

Her kan du se et annet spektakulært Mercedes-konsept

Ekstra lang hybrid Bilen er lang - over fem meter, noe som er omtrent som dagens S-klasse. I tillegg forlenges den i høy hastighet for å bedre luftmotstandsverdien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BARE RØR: Betjeningen i Mercedes Concept IAA er fullt og helt touch-basert. Foto: DAIMLER
BARE RØR: Betjeningen i Mercedes Concept IAA er fullt og helt touch-basert. Foto: DAIMLER Vis mer

Bilen er også motorisert på tidsriktig vis; med hybrid drivlinje, og det dreier seg naturlig nok om en ladbar hybrid med maksimal effekt på 279 hestekrefter.

LES OGSÅ: Vår test av Mercedes-Benz S-klasse som ladbar hybrid.

Leder for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil og styremedlem i Daimler, prof. dr. Thomas Weber, skryter uhemmet av det nye konseptet:

TRANSFORMER: En slags spoiler som omslutter hekken trekker seg 40 centimeter ut ved 80 kilometer i timen og bidrar derved til å forbedre luftmotstandsverdien. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TRANSFORMER: En slags spoiler som omslutter hekken trekker seg 40 centimeter ut ved 80 kilometer i timen og bidrar derved til å forbedre luftmotstandsverdien. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

- Fascinasjon og teknisk innovasjon utgjør kjernen i Mercedes-Benz. Concept IAA byr på innovasjoner som tar et oppgjør med de iblant motstridende hensynene til estetikk og luftmotstand, sier Weber.

Allerede rekord i produksjon Fra før hevder Mercedes å ha lavest luftmotstand i nærmest alle segmenter på sine produksjonsmodeller.

Markedslederen blant serieproduserte biler i dag er Mercedes-Benz CLA med en cd-verdi på 0,22 på den mest aerodynamisk gunstige versjonen.

SE OGSÅ Vår test av CLA 250 4Matic her!

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

FISK PÅ HJUL: Likheten med en fisk er påtagelig, synes vi... Foto: DAIMLER
FISK PÅ HJUL: Likheten med en fisk er påtagelig, synes vi... Foto: DAIMLER Vis mer