MULTITASKING: Mercedes-Benz G-klasse anno 2015 kan forsere både elver og brede avenyer. Her en G 500 i obsidiansort.  Foto: DAIMLER
MULTITASKING: Mercedes-Benz G-klasse anno 2015 kan forsere både elver og brede avenyer. Her en G 500 i obsidiansort. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-Benz G-klasse oppdateres

Det er ikke så ofte lenger at man kan si om en SUV at det er en terrengbil. Mercedes G er en av de få.

Dinside Hvor mange ganger har man ikke annonsert at det snart ville være over og ut for den ærverdige G-en fra Mercedes-Benz, opprinnelig fra Steyr-Daimler-Puch? Vel, nå fornyes den nok en gang.

Mercedes-Benz G-klasse, med G som i Geländewagen, har fremstått som en ekte og ærlig terrengbil siden den kom i serieproduksjon i 1979.

I SITT ELEMENT: Selv om mange eiere sjelden våger seg utenom veien, er det dette bilen opprinnelig ble bygget for. Foto: DAIMLER
I SITT ELEMENT: Selv om mange eiere sjelden våger seg utenom veien, er det dette bilen opprinnelig ble bygget for. Foto: DAIMLER Vis mer

Dette selvsagt uten å kunne rivalisere, når det gjelder «ærverdighets»-status, med klassens ubestridte patriark, som allerede da hadde fylt 30 - Land Rover Defender.

Ikon-status Den har likevel, etter over 35 års karrière opparbeidet seg en status som ikon, hvilket blant annet har gitt den det privilegium å være unntatt fra den nye navngivnings-strukturen Mercedes har innført. Den beholder derfor sitt G-prefiks ubesudlet av vedheng, i motsetning til eksisterende GLA og den nylig viste GLC og nye ML-etterfølger GLE - for ikke å snakke om neste GL, som blir GLS...

Forsiktig tøffere - og mer stabil Det er ikke bare en diskret ansiktsløftning som er blitt G-klasse til gode i form av nye støtfangere og breddede hjulbuer etter AMG-standard. Det er særlig oppgraderte motorer som gjør G-klassen mer tidsriktig - og registrerbar etter EU6-normen. Det betyr lavere forbruk og utslipp, men samtidig forbedrede ytelser.

Dette medfølges av oppgradert hjuloppheng og oppdatert elektronikk. Adaptiv demping av siste generasjon og den forbedrede fjæringen skal, i samarbeid med videreutviklet stabilitetsprogram,gjøre bilen tryggere på veien og gi den mer stabilitet samt redusert krenging ved svingkjøring.

Ingen under 600 Nm Det tilbys ingen G-klasse med moderat motor lenger; svakest er den eneste dieseldrevne versjonen, G 350 d, med tross alt en V6-motor som yter 245 hestekrefter og en anselig trekkraft på 600 newtonmeter.

ET UDØDELIG IKON? Mercedes-Benz G-klasse med internkode BR 463 ser vi her i utgaven G 500 som ny 2015-modell. G-klasse er både luksus-SUV og fullverdig terrengbil som blant annet kan skilte med tre låsbare differensialer. Foto: DAIMLER
ET UDØDELIG IKON? Mercedes-Benz G-klasse med internkode BR 463 ser vi her i utgaven G 500 som ny 2015-modell. G-klasse er både luksus-SUV og fullverdig terrengbil som blant annet kan skilte med tre låsbare differensialer. Foto: DAIMLER Vis mer

Midt-på-treet-utgaven er ingen ringere enn G 500, som introduserer i G-klassen den nyeste V8-motoren Mercedes har å by på, den moderne og kompakte 4-literen på 422 hester med biturbolading plassert mellom sylinderrekkene, såkalt hot inside V - som i Mercedes-AMG GT og GT S.

Denne konfigurasjonen hadde vi for øvrig nylig anledning til å presentere i forbindelse med at Mercedes viste den oppsiktsvekkende ekstrem-SUV-en G 500 4x4².

NY DASH: Her ser vi fortsatt Mercedes-AMG G 65 med designo nappaskinnseter i svart og sandfarge. Og med oppdatert førermiljø. Foto: DAIMLER
NY DASH: Her ser vi fortsatt Mercedes-AMG G 65 med designo nappaskinnseter i svart og sandfarge. Og med oppdatert førermiljø. Foto: DAIMLER Vis mer

G-rekken anno 2015 toppes av to enda heftigere AMG-versjoner: Oppgraderte AMG G 63 og V12-kongen AMG G 65 (se spesifikasjoner i tabell).

Ingen smågutter å spore i årets G-klasse, med andre ord.

TOPPEN: Her ser vi Mercedes-AMG G 65 med designo nappaskinnseter i svart og sandfarge. Foto: DAIMLER
TOPPEN: Her ser vi Mercedes-AMG G 65 med designo nappaskinnseter i svart og sandfarge. Foto: DAIMLER Vis mer

Oppdaterte G-klasse vil kunne bestilles fra i sommer, introduksjonen i Norge har vi per nå ikke detaljinformasjonen om. (oppdateres!)


Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

KARBON: Her ser vi midtkonsollen i AMG G 63 med karbon-interiør. Foto: DAIMLER
KARBON: Her ser vi midtkonsollen i AMG G 63 med karbon-interiør. Foto: DAIMLER Vis mer