ROLLS- OG BENTLEY-KONKURRENT:En luksussalong på hjul utstyrt med V12 biturbo AMG-motor, 630 hestekrefter og en vanvittig trekkraft. Foto: DAIMLER
ROLLS- OG BENTLEY-KONKURRENT:En luksussalong på hjul utstyrt med V12 biturbo AMG-motor, 630 hestekrefter og en vanvittig trekkraft. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes med Rolls-Royce i siktet

Det absolutte flaggskipet har 12 sylindre og to turboer


Les mer om Årets Bil her!

Det beste, eller ingenting. Det er Mercedes' lett pretensiøse slagord. Men de satser tydleligvis hardt på å leve opp til det med nye S 65 AMG.

Den plasseres desidert øverst i det tyske luksusbil-hierarkiet. Av de 12-sylindrede høy-ytelses-sedanene fra de tyske bilprodusentene, troner denne overlegent på toppen, foran Audi A8 W12 - som vi nylig prøvekjørte - og BMW 760 iL.

Rolls-territorium Daimler har forsterket luksus-posisjoneringen til sitt nye flaggskip. Denne er nå Mercedes-Benz' tilsvar til det ypperste av luksusbiler og en direkte konkurrent blant annet til Rolls-Royce Ghost og til Bentley Flying Spur.

Hinsides trekk-kraft Nye S-Klasse hadde allerede utvilsomt hevet listen innen luksussegmentet. Nylig kunne vi blant annet fortelle at den også vil komme i en versjon som skal lades fra stikkontakt. Nå kommer den nye toppmodellen, S 65 AMG i helt ny generasjon. De 12 sylindrene i kombinasjon med biturbo gir en maksimal effekt på 630 hestekrefter. Dreiemomentet er fortsatt begrenset til massive 1.000 newtonmeter. 

Rimelig kjapp Dette gjør at den store - og fortsatt tunge - luksuslimousinen akselererer som en sportsbil: 0 til 100 går unna på 4,3 sekunder. Det er den samme tiden som Bentley Flying Spur Dette er ikke bedre enn raskeste versjon av lillebror S 63 AMG (4,0 sekunder), noe som forklares med drift kun på bakhjulene, mens S 63 AMG er tilgjengelig med firehjulsdrift (4Matic). Topphastigheten er i utgangspunktet elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Uten begrensning burde den fint klare 320 - 330 kilometer i timen. I alle tilfeller er speedometeret satt opp til 360.

"Magisk" dempersystem Nye S 65 AMG er sterkere og, ifølge Mercedes også mer dynamisk enn sin forgjenger. Samtidig er den blitt mer effektiv, med utslipp som nå er godkjent etter Euro 6-standarden. AMG-understellet er basert på det nye såkalte Magic Body Control, dempersystemet som skanner veien foran bilen for å tilpasse seg kommende ujevnheter i veien. 

GEDIGEN LUKSUS: Interiøret i Mercedes-Benz S 65 AMG   FOTO: DAIMLER
GEDIGEN LUKSUS: Interiøret i Mercedes-Benz S 65 AMG FOTO: DAIMLER Vis mer

Ellers kan bilen selvsagt utstyres med alt tenkelig eksisterende ekstrautstyr i tillegg til et allerede rikholdig standardnivå.

Sjelden bil - Våre 12-sylindrede versjoner er sjeldne i Norge, men vekker smilet hvor enn de viser seg. Vi gleder oss til å kunne tilby denne toppmodellen til kresne entusiaster, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.

Bilen vises for første gang under Los Angeles International Auto Show og Tokyo Motor Show, begge fra 20. november til 1. desember. Markedslansering skal finne sted i mars 2014. 

Prisen i Norge er ikke klar i skrivende stund, men det blir den dyreste Mercedesen på markedet.

Mercedes-Benz S 65 AMG: Nøkkeldata Motorvolum 5.980 ccm Effekt 630 hk v/4.800-5.400 o/min. Dreiemoment 1.000 Nm ved 2.300-4.300 o/min. Forbruk, blandet kjøring 1,19 l/mil CO2 utslipp 279 g/km 0 til 100 km/t 4,3 sek Toppfart (Elektronisk begrenset) 250 km/t

LEKRE DETALJER: AMG'en er full av dem.
LEKRE DETALJER: AMG'en er full av dem. Vis mer
SJELDENT SYN: Det blir nok ikke så mange av denne typen å se parkert utenfor norske boliger.
SJELDENT SYN: Det blir nok ikke så mange av denne typen å se parkert utenfor norske boliger. Vis mer