KAN REDDE LIV: Ved typisk bykjøring klarer systemet i Volvo V40 å hindre sammenstøt med fotgjengere i opptil 45 kilometer i timen. I tillegg har den en beskyttende kollisjonspute under panseret. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
KAN REDDE LIV: Ved typisk bykjøring klarer systemet i Volvo V40 å hindre sammenstøt med fotgjengere i opptil 45 kilometer i timen. I tillegg har den en beskyttende kollisjonspute under panseret. Foto: AXEL GRIESCH/ADACVis mer

Mercedes og BMW skuffer i sikkerhetstest

Nødbremssystemer kan redde liv, men kvaliteten varierer.

DinSide.no: Ved siden av tiltakene for stadig å redusere skadelige utslipp fra biltrafikken, har bilprodusentene også et økende fokus på sikkerhet, godt hjulpet av organisasjoner som Euro NCAP, men også interesseorganisasjoner som ADAC i Tyskland og NAF her i Norge.

Resultatet er at vi i dag kan si med stor grad av sannsynlighet hvilke biler som er sikre, og hvorvidt din bil står på lista, kan du se her.

Autobrems Etter hvert som utviklingen skrider fram, dukker det opp nye elementer som vektlegges ekstra.

Både Euro NCAP og svenske Folksam trekker fram autobrems som den viktigste nyvinningen den seinere tida.

Dette er systemer som i forskjellig grad bremser opp når bilen selv oppdager at et uhell eller ulykke er i ferd med å skje.

På den måten veier den opp for førerens uoppmerksomhet eller trege reaksjonstid, og reduserer bremsestrekningen. Noen systemer bremser bare delvis, mens andre fullfører til det stopper helt. Enkelte systemer er sågar så aktive at de også styrer unna når det ikke finnes andre utveier.

Varierende kvalitet I en pressemelding kommenterer nettopp NAF den nyeste testen av nødbremssystemer ADAC har gjennomført i Tyskland, og som vi gjengir resultatene av her.

SERIØSE TESTER: ADAC er den tyske bilistorganisasjonen som samarbeider med NAF om en rekke forbrukertester. Når nødbrems-systemene skal testes, ovewrlates ingenting til tilfeldighetene. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
SER I MØRKET: Lexus har et avansert system som også "oppdager" fotgjengerne i mørket. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
Lexus Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
Mercedes: Foto: AXEL GRIESCH FOR ADAC
KAN REDDE LIV: Ved typisk bykjøring klarer systemet i Volvo V40 å hindre sammenstøt med fotgjengere i opptil 45 kilometer i timen. I tillegg har den en beskyttende kollisjonspute under panseret. Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
Alle resultatene: Kilde: ADAC / NAF

For å redusere, eller enda heller, hindre skader ved påkjørsel av fotgjengere, kan stadig flere biler leveres med nødbrems-systemer. Noen av disse systemene er livreddende , mens andre i beste fall gir føreren et varsel om en hindring foran bilen.

Bare i Tyskland alene blir over 500 fotgjengere drept i trafikken hvert år. De fleste dødsfallene skjer i tettbebygde strøk, og i tre av fire tilfeller når en fotgjenger krysser veibanen.

Testen NAF har publisert viser også hvorfor man ikke skal stole fullt og helt på elektronikk.

Volvo og Lexus på topp Testvinnerne Lexus og Volvo har automatiske nødbremsesystem som unngår sammenstøt med en fotgjenger i henholdsvis 50 og 45 kilometer i timen. Testen av nødbremsesystemer viser stor kvalitetsforskjell mellom produsentene.

Det er for øvrig også fortsatt tilfellet når det gjelder bilers kollisjonssikkerhet - her kan du for eksempel lese om fem biler som fikk NULL stjerner i krasjtest!

Noen systemer kan redde liv, mens andre i beste fall gir et varsel om hindring foran bilen. Testen viser også hvorfor man ikke skal stole blindt på elektronikken.

- Disse systemene hjelper til i nødstilfeller. Det aller viktigste er fortsatt at man er en oppmerksom, hensynsfull og trygg sjåfør, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Dette inkluderer for eksempel å være forsiktig med bruk av skjermene og det stadig mer omfattende elektroniske utstyret om bord, som stjeler førerens oppmerksomhet.

En klar vinner I testen er fem ulike systemer testet i fire ulike ulykkesscenarier.

Volvo har alltid hatt sikkerhet som prioritet nummer én. Volvo V40 som også er overkommelig i pris, har i tillegg til et godt nødbremsesystem også kollisjonspute i panseret beregnet på fotgjengeren dersom uhellet skulle være ute. Systemet finnes også i de fleste Volvo-modellene. Dette er en klar vinner hvis vi ser på graden av beskyttelse relatert til bilens pris.

- Volvo er for mange synonymt med god sikkerhet, og merket selger for tida godt i Norge. Det er derfor fint å se at et nokså rimelig sikkerhetssystem kommer så godt ut i testen, mener Handeland.

Vinneren, Lexus LS 600h, er enda et lite hakk bedre, men dette er da også en svært kostbar luksusbil.

Premium-skuffelser Mercedes E-klasse leverer ikke opp til forventningene. Nødbremssystemet fungerer veldig godt når fotgjengeren står stille, men klarer ikke å hindre sammenstøt med en fotgjenger hvis farten på bilen er høyere enn 20 kilometer i timen. BMW har det minst avanserte systemet. Dette systemet varsler og bremser lett, men her er det føreren som må stå for bråbremsen.

- Varselet i BMW-en kommer ofte for seint, og virker ikke i mørket. Grunnen er at dette er et enklere og billigere system, sier Andreas Handeland.

I tillegg til de fabrikkmonterte systemene, ble også Mobileye, et system som kan ettermonteres, testet. Systemet varsler, men varselet kommer for seint i forhold til førerens reaksjonstid.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere saker får du her:
Dette er det viktigste sikkerhetsutstyret