BRA RESULTAT: At en kinesisk nykommer får høyere score enn Mercedes i Euro NCAPs strenge kollisjonstest, overrasker. Foto: EURO NCAP
BRA RESULTAT: At en kinesisk nykommer får høyere score enn Mercedes i Euro NCAPs strenge kollisjonstest, overrasker. Foto: EURO NCAPVis mer

Mercedes slått i kollisjonstest

En stor overraskelse i den nye Euro NCAP-rapporten.

Dinside: Det var egentlig ikke knyttet særlig spenning til Mercedes-Benz' resultater idet den tyske premiumbilprodusenten forela sin nyeste og mest avanserte modell i mellomklassen, til krasjtest hos Euro NCAP.

Mercedes' nyeste Vi snakker selvsagt om helt nye C-klasse, en bil vi nylig hadde inne til test, og som vi regnet med ville få best tenkelige resultat.

Og ja: Den fikk fem stjerner av fem mulige. Men oppnådde den det beste resultatet den kunne få? Nei.

Mercedes klarte nemlig ikke å slå kinesiske Qoros på et eneste punkt!

Betyr dette at tyskeren hviler på sine laurbær til en viss grad? I så fall har de fått seg en vekker.

Sikkerhet koster Men for å presisere: Mercedes-Benz C-klasse framstår som en av de sikreste bilene du kan kjøpe i dag. Men det forutsetter altså at du krysser av for alt det tilgjengelige sikkerhetsutstyret, som igjen koster penger. Har du råd til alt ekstrautstyret, kan du føle deg bedre beskyttet enn noen gang tidligere i denne kategorien.

Slått av Qoros Men med det utstyret som er inkludert i versjonen som er kollisjonstestet, gjør ikke bilen det mer enn «sånn passe» i det som handler om sikkerhetsutstyr. Den aktive vinglevarsleren / assistenten kan for eksempel ikke tas hensyn til, da den er et tilvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I denne delen av evalueringen får bilen 70 prosent, mot Qoros' 81. For øvrig får Mercedes det hederlige resultatet 92 prosent i voksenbeskyttelse, 84 prosent i barnebeskyttelse og heller ikke så verst i beskyttelse av fotgjengere i tilfelle sammenstøt - 77 prosent ble scoren her.

BRA, MEN... Slik ser bilen ut etter krasjtesten. Foto: Euro NCAP
BRA, MEN... Slik ser bilen ut etter krasjtesten. Foto: Euro NCAP Vis mer

Men Qoros for sin del fikk altså 95 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse og samme poengsum som Mercedes - 77 prosent - for fotgjengerbeskyttelsen.

Her kan du lese mer om det sensasjonelle kinesiske resultatet

Hyundai mindre bra Den lille bybilen Hyundai i10 ble også testet denne gangen, og den gikk det ikke så bra med. Fire stjerner av fem mulige ble fasit, og det er det ingen bilprodusent som kan si seg fornøyd med i dag - selv om kriteriene er blitt stadig strengere.

79 prosent for voksenbeskyttelse må ses på som relativt svakt - her ble det bedømt at skaderisikoen ved sidesammenstøt var i høyeste laget. 80 prosent for barnebeskyttelse, 71 for fotgjengerbeskyttelse og bare 56 prosent for assistansesystemer, var de øvrige resultatene.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere motorsaker får du her:
Se hvordan Euro NCAP vurderer bilene