NY GOLF-KONKURRENT: Det er vanskelig å kalle Nissan Pulsar noe annet enn en Golf-konkurrent. VW Golf er den suverent mest solgte bilmodellen i Norge, og bilen andre produsenter måler seg opp mot. Om Pulsar vil lykkes gjenstår å se, men prisene ser hyggelige ut. Foto: NISSAN
NY GOLF-KONKURRENT: Det er vanskelig å kalle Nissan Pulsar noe annet enn en Golf-konkurrent. VW Golf er den suverent mest solgte bilmodellen i Norge, og bilen andre produsenter måler seg opp mot. Om Pulsar vil lykkes gjenstår å se, men prisene ser hyggelige ut. Foto: NISSANVis mer

Merk deg navnet - og prisen

En helt ny Golf-konkurrent med gode priser.

Dinside Det er oppsiktsvekkende at Nissan er tilbake i Golf-klassen, og det med et modellnavn som dukket opp første gang for 36 år siden.

Fra 218 000 kroner Nå er dessuten prisene klare. Nye Pulsar starter på 218 000 kroner.

Det er en lav pris for en bil som lover å være av de største og romsligste i kompaktklassen, og med en rimelig sprek motor.

Som vanlig er imidlertid dette en offisiell innstegspris, og «alle» vet at det i praksis ikke er noen som betaler denne prisen for en ny bil. Om ikke annet så fordi noen ekstrautgifter alltid følger med. De færreste unnlater for eksempel å bestille metallic lakk - her koster den for øvrig helt akseptable 6 000 kroner.

Rimeligste versjon har en 1.2-liters bensinmotor på 115 hestekrefter. Den er koblet til en manuell sekstrinns girkasse, og koster da 218 000 kroner. Med automat blir prislappen 233 000 kroner. Dieselversjonene på 1,5 liter og med 110 hestekrefter starter på 228 000 kroner.

I forbindelse med lanseringen tilbyr Nissan endel utstyrspakker til halv pris.

For de som ikke har fått den med seg fra før, følger bakgrunnen til den nye modellen her:

Etter Sunny og Almera Pulsar er etterfølgeren til Almera (les vår test her), som har vært borte fra markedet i åtte år. Strengt tatt vil den som nevnt erstatte Almeras forgjenger - Sunny, som var en mye mer suksessrik modell gjennom sin karrière. Nykommeren skal konkurrere mot biler som Peugeot 308, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra, og selvsagt mot referansen i klassen - VW Golf.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Familie-design Det kan virke som Nissan nå har funnet sitt designspråk, som er mer markant enn tidligere. Dette synliggjøres blant annet gjennom en felles designtilnærming hos nye Qashqai, X-Trail, Note, og nå Pulsar.

Ut fra bildene synes vi imidlertid nykommeren er noe mer pregløs enn både nye Qashqai og nye X-Trail, som begge overrasket oss positivt med sin tydelige personlighet.

Den imponerer oss i hvert fall mindre enn Nissan Lannia, den kinesisk-designede modellen vi nylig kunne fortelle om.

Skal ha god plass Det dreier seg altså om en femdørs kombikupé av en type Nissan ikke har tilbudt på lenge. Den er noe større enn Golf, og Nissan hevder selv at den har de beste plassforholdene i klassen. Det er ikke umulig ut fra de relativt generøse utvendige målene, med sine 438,5 centimeter i lengden er den elleve centimeter lengre enn Golf, kombinert med en akselavstand på hele 270 centimeter.

Hvor bra dette fungerer i praksis må vi selvsagt komme tilbake til.

LINJENE: Det virker som om Nissan nå har funnet et markant designspråk. Foto: NISSAN
LINJENE: Det virker som om Nissan nå har funnet et markant designspråk. Foto: NISSAN Vis mer

Alt i alt hadde vi rett da vi annonserte en Almera-etterfølger, men vi tok grundig feil da vi trodde det skulle bli Nissan Invitation!

Effektive motorer Pulsar kommer med nye turboladede motorer tilsvarende de som finnes i Nissan Qashqai. Målet er å levere en god kombinasjon av ytelse og drivstofføkonomi. Bensinmotoren er den nye 1,2 liters DIG-T på 115 hestekrefter, mens 1,5-liters dCi-motoren på dieselsiden yter 110 hester og har et dreiemoment på 260 newtonmeter. Tidlig i 2015 kommer bilen i en «GTI»-versjon med 1.6 turbo og 190 hestekrefter.

Fra vanligvis velinformerte kilder får vi opplyst at det også skal komme en enda heftigere versjon av denne, muligens med 215 hestekrefter eller mer.

Pulsar skal tilbys med CO2-verdier på godt under 95 gram per kilometer.

Det vil bli tilbudt en XTronic-girkasse (kontinuerlig variabel, eller såkalt trinnløs) med innprogrammerte trinn, i tillegg til standard manuell girkasse.

LED og sikkerhet Rosinen i pølsa? Bilen vil kunne fås med LED-frontlys. Dette ble først lansert på Qashqai og X-Trail, og det skarpe, hvite lyset de produserer skal spare 50 prosent energi i forhold til konvensjonelle lamper.

Safety Shield-teknologien er selvsagt til stede på Pulsar, altså et slags «sikkerhetsnett» bestående av assistansesystemer som inntil nylig bare fantes på luksusbiler, men som nå brer om seg også blant folkebiler som Ford Focus, VW Golf og Peugeot 308 - og nå altså hos Nissan.

Systemene inkluderer nødbremsing, bevegelsesdetektor (registrering av objekter i bevegelse for å unngå uhell når man skal ut av en parkeringsplass), filskiftevarsling og blindsonevarsling.

På nett Bilen har selvfølgelig oppkoblingsmuligheter med andre generasjon av NissanConnect-systemet, som tilbyr funksjoner som full smarttelefonintegrering, Google, Send-to-Car og tilgang til diverse apper.

Børster støv av navnet Pulsar er et modellnavn Nissan har brukt før, så langt tilbake som 1970-tallet. Men ikke i Norge.

Derfor kan Nissan tillate seg å bringe Pulsar på banen og kalle den en nyhet, og det er den jo i stor grad. Nye Nissan Pulsar er som nevnt arvtageren etter Nissan Almera, som konkurrerte mot Toyota Corolla og VW Golf frem til 2006. Siden det har ikke Nissan hatt noen modell i C-segmentet («Golf-klassen»), hvis man ikke tar for god fisk at Qashqai i bunn og grunn var en høyreist Golf-konkurrent, som de selv presenterte den da den ble lansert tidlig i 2007.

Nissan Pulsar er designet og utviklet for Europa, og den skal bygges ved Nissans fabrikk i Barcelona.

Nye Pulsar skal lanseres internasjonalt i september og kommer i salg her i oktober.

DE MANGE LINJENE: Litt mindre personlighet enn Qashqai og X-Trail, syns vi basert på disse bildene. Foto: NISSAN
DE MANGE LINJENE: Litt mindre personlighet enn Qashqai og X-Trail, syns vi basert på disse bildene. Foto: NISSAN Vis mer
LOVER GOD PLASS: Produsenten hevder bilen har de beste plassforholdene i klassen. Vi har ikke fått sjekket dette, men det kan være mulig gitt de generøse utvendige målene de oppgir. Foto: NISSAN
LOVER GOD PLASS: Produsenten hevder bilen har de beste plassforholdene i klassen. Vi har ikke fått sjekket dette, men det kan være mulig gitt de generøse utvendige målene de oppgir. Foto: NISSAN Vis mer