STOR SMÅBIL: Mini Countryman. Foto: Egil Nordlien HM Foto
STOR SMÅBIL: Mini Countryman. Foto: Egil Nordlien HM FotoVis mer

Mini Cooper er blitt SUV

Og fått perfekte kjøreegenskaper.

Når alt kommer til alt skal jo Mini være en minimalistisk bil. Et absolutt minimum av det du trenger for å komme deg rundt. Eller?

For den nye Mini Countryman er slett ikke noen minibil. I stedet tar den kanskje temperaturen på bilmarkedet like perfekt som da Porsche lanserte Cayenne og sjokket sportsbilpublikummet med sin svære SUV. Tross kulturkollisjonen ble den en umiddelbar suksess. Nå gjør muligens Mini et tilsvarende sjakktrekk: En tidsriktig og moderne crossovermodell, for sikkerhet skyld litt mindre og rimeligere enn BMW-konsernets egen X1.

Perfekt priset og med et moteriktig image er den i stand til å utfordre de andre to- og firehjulsdrevne små crossover-modellene. Så om ikke annet: En maksimal Mini er fortsatt en av de minste SUV-modellene på markedet. Hvordan det slår ut, viser vår test:

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen grunn til engstelse: Mini Cooper S Countryman ALL4 kjører nesten som den originale Mini Cooper S. Vår testbil hadde runflatdekk i dimensjon 255/45-18, noe som hjelper enda litt på veigrep og kjørefølelse i forhold til 205/55-17 som er standard. Uansett har bilen ekstremt godt veigrep, er nøytral over et meget bredt fartsregister og oppfører seg trygt og svært sportslig på samme tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Firehjulsdriften trer positivt inn med en gang det blir vått eller sleipt på veien, men noen terrenggående farkost er Mini Countryman ikke. Her handler det om fremkommelighet og dynamikk, noe den beskjedne bakkeklaringen også vitner om. I forhold til konkurrenter som Skoda Yeti og Mitsubishi ASX er Mini Countryman kjøreatleten i klassen.

Motor: 5

Mini Cooper S ALL4 Countryman har kraftpluggen på 1,6-liter som takket være turbolader yter 184 hk og har et dreiemoment på 260 Nm. Bensinmotoren går kultivert med en fin og jevn kraftutvikling. Turtallsregisteret er mye lenger enn for enn dieselbil, og dermed blir girskiftene færre og kjøreopplevelsen mindre hektisk, spesiell i by- og nærkjøring. Den sekstrinns manuelle girkassen er presis, men har ganske lang utveksling. Dermed skal du huske å gire ned to-tre hakk om du skal ha fullt utbytte av motorkraften.

PROFIL: Designet på Mini Countryman er spesielt. Foto: Egil Nordlien HM Foto
PROFIL: Designet på Mini Countryman er spesielt. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Ytelser: 5

Med en egenvekt på 1455 kilo med fører, er Mini Cooper S ALL4 Countryman blant de lettere firehjulsdrevne crossovermodellene. Når motoren er såpass kraftfull og sprek, blir også akselerasjonstallene blant de beste i klassen.

Skal du ha full effekt av bensinturboen på 184 hk under nordiske kjøreforhold, er det 3. gir som gjelder. 60-100 km/t går på 5,3 sekunder, mens 80-120 km/t er unnagjort på 6,0 sekunder. Også på høyere gir er motoren sterk, og selv om dieselmotoren nok vil bli den mest populære i Countryman, er det ingen tvil om at Cooper S vil være akselerasjonskongen.

Eksteriør: 4

VEIGREP: Mini Countryman har de beste veiegenskaper i klassen for små crossovermodeller. Foto: Egil Nordlien HM Foto
VEIGREP: Mini Countryman har de beste veiegenskaper i klassen for små crossovermodeller. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Mini Cooper S ALL4 Countryman har et særegent design, og reaksjonene på bilens utseende spriker kraftig. De går fra" tøft" og "småkult", til at "det ikke ser bra ut i det hele tatt". Ingen av de vi snakket med gir bilen en uhemmet tommel i været på designsiden. Totalinntrykket er likevel at Mini Cooper S ALL4 Countryman holder seg innenfor Minis designspråk, samtidig som den signaliserer en passe dose firehjulsdreven røffhet. Så får resten være opp til smak og behag hos den enkelte.

Interiør: 4

Isolert sett opptar ikke Mini Cooper S ALL4 Countryman all verdens plass på jordens overflate. Med yttermål på 411/179/158 cm (l/b/h) er den like fullt 40 cm lenger, 11 cm bredere og 17 cm høyere enn en vanlig Mini. Samtidig er den 11 cm kortere og lavere enn Skoda Yeti og er omtrent like stor utvendig som Nissan Juke.

Det omsettes til akseptable innvendige mål, der spesielt bakseteplassen er på et meget konkurransedyktig nivå. Vår testbil hadde løsningen med to enkeltseter bak, og den mye omtalte skinnen med oppbevaringsanordninger i midten. En god idé om du vet at du klarer deg med en fireseter, siden plassforholdene for tre i baksetet nødvendigvis er begrensede i denne bilklassen, og komforten i enkeltsetene bedre.

SMÅTT: Bagasjerommet i Mini Countryman er ikke av de aller største. Foto: Egil Nordlien HM Foto
SMÅTT: Bagasjerommet i Mini Countryman er ikke av de aller største. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Bagasjerommet er ikke av de største i klassen, og er blant annet merkbart kortere og lavere enn Skoda Yeti. Om det ikke er voksne som skal sitte i baksetene, kan de skyves forover og gi bedre lengde i bagasjerommet. Avhengig av seteposisjonen oppgis bagasjeplassen til 350-450 liter og 1170 liter med baksetet slått ned.

Førerplassen er velkjent Mini-vare. Enten liker du retroutseendet, eller så finner du det lett irriterende. Den største praktiske utfordringen er at mye av betjeningen havner som bittesmå knapper langt ned i midtkonsollen, og du skal være ganske lommekjent før det glir uten feiltrykk.

Komfort: 3

Runflatdekk har aldri vært noen bidragsyter til storslagen fjæringskomfort, og er det heller ikke denne gangen. 45-profil hjelper ikke, og når Mini Cooper S ALL4 Countryman har et stivt understellsoppsett i utgangspunktet, blir det harde slag på mindre ujevnheter. På større dumper og oppe i fart setter bilen seg bedre på understellet, og er langt mer harmonisk enn sin lillebror.

ADSKILT: Med to separate bakseter blir sittekomforten i Mini Countryman meget god. Foto: Egil Nordlien HM Foto
ADSKILT: Med to separate bakseter blir sittekomforten i Mini Countryman meget god. Foto: Egil Nordlien HM Foto Vis mer

Vi er heller ikke helt fornøyd med seter og sittestilling i Mini Countryman. Setene er litt flate og konturløse, med beskjeden sidestøtte i forhold til bilens kjøreglade egenskaper. Setevinkelen gjør også at en del av testsjåførene savner lårstøtte. Støynivået preges av hjulstøy i lavere hastighet, og snaut 71 dBA i 100 km/t lukter det ikke 400 000 kroner av.

Sikkerhet: 4

Mini Countryman har ennå ikke vært gjennom EuroNCAP-testen, men en vanlig Mini ble testet i 2007 med akseptabelt resultat. Countryman er utstyrt med det vanlige settet av kollisjonsputer med sidekollisjonsputer foran og kollisjonsgardin på siden foran og bak. Stabilitetskontroll er standard, og fungerte fint på våt asfalt.

Pris/utstyr: 3

Med såpass mye motor som Mini Cooper S ALL4 Countryman kan skilte med, er ikke dette den mest avgiftsvennlige modellen. Startprisen på rett under 400 000 kroner, blir fort 450 000 uten at bilen virker overdådig utstyrt. Vår testbil koster 517 000 kroner, der Chili utstyrspakke til 28 500 virker fornuftig med bl.a. skinn, xenonlys og klimaautomatikk, men vi kunne klart oss uten bl.a. Navigasjon Business (12 800) og soltak i glass (11 200). Vi tror Mini Countryman blir en populær bruktbil, men tenker du totaløkonomi er det nok dieselversjonen som gjør susen.

Miljø: 4

Snaut 1,5 tonn egenvekt og turbomotor på 184 hk, gir ikke de store forhåpningene til gode forbrukstall. Mini oppgir et forbruk for Mini Cooper S ALL4 Countryman på 0,67 l/mil i EU-miks og et CO2-utslipp på 157 g/km. Bilen er utstyrt med et velfungerende start/stoppanlegg og Brake Energy Regeneration. I vår faste forbruksløype gjør den et positivt inntrykk, og klarer seg med et testforbruk på 0,72 l/mil. Det er ikke så mye mer enn en del andre dieseldrevne konkurrenter, som for eksempel Mitsubishi ASX.

LES OGSÅ:

Bør du kjøpe elbil nå?

Disse spørsmålene ryker du på  

Ja til billig-Porsche  

Verdens råeste kabriolet

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.