MINI NR. 7: Paceman er den sjuende modellen i Mini-familien. Foto: Erik Five Gunnerud
MINI NR. 7: Paceman er den sjuende modellen i Mini-familien. Foto: Erik Five GunnerudVis mer

Mini-familiens rareste medlem

Prøvekjørt i Oslo Winter Park på Tryvann.

Mini-familien er i ferd med å bli alvorlig stor! Den sjuende modellen siden comebacket i 2001 er på plass i Norge. Og hvem kunne den gangen drømt om at den ordinære Mini skulle få følge av Mini Clubman, Countryman, Coupé, Cabriolet, Roadster - og nå Paceman?

Nå er disse modellene så beslektet, at de er mer som «bilbrødre» å betrakte. Variasjoner over et tema. Vi snakker ikke om Land Cruiser og Yaris her, men om sju modeller med helt klare karosserimessige og interiørmessige likhetstrekk.

Mini har åpenbart vært opptatt av kunne tilby modeller for nærmest enhver smak!

- I premiumsegmentet er det viktig å kunne tilfredsstille spesielle ønsker, og la kundene få muligheten til å skille seg ut, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre hos BMW Norge.

Mindre praktisk Og det er selvsagt økonomisk gunstig å basere seg på samme samlebåndet, slik Mini-modellene mer eller mindre gjør. Å utvikle en helt ny og unik modell koster mye mer enn å flikke på en eksisterende.

KOMMER FRAM: Mini med All4-drift trives godt i slalåmbakken. Foto: Geir Svardal
KOMMER FRAM: Mini med All4-drift trives godt i slalåmbakken. Foto: Geir Svardal Vis mer

Mini-modellen Paceman er sterkt beslektet med Countryman. Fra A-stolpen og framover er de kliss like, og lengde så vel som bredde er også likt. Men der Countryman er høyreist bakover, og med bakdører, er Paceman coupeaktig, og fås bare som tredørs.

Den framstår da også som litt mindre praktisk, og enda mer sportslig, enn Countryman, og fås for eksempel ikke med One-motorisering. Sportsunderstell er dertil standard.

Andre forskjeller er at støynivået etter sigende skal være lavere i Paceman enn i Countryman, mens vindusheisknappene er flyttet fra midtkonsoll til sidedører.

Så er det også verdt å merke seg at Paceman, gitt samme motor og utstyr, alltid vil være noen tusenlapper dyrere enn en Countryman. Ifølge Kjetil Myhre skyldes det sportsunderstellet og en litt annerledes konstruksjon.

Mini med 4WD Firehjulstrekket fikk en gruppe motorjournalister seriøst testet da Mini inviterte til «slalåmkjøring» i Oslo Winter Park på Tryvann. En grei bakkestart på dagen!

TØFFE BRØDRE: Diverse Mini-modeller i John Cooper Works-utførelse. Foto: Mini
TØFFE BRØDRE: Diverse Mini-modeller i John Cooper Works-utførelse. Foto: Mini Vis mer

Minis All4-system er opsjon på diverse Mini-versjoner. Motorkraften fordeles sømløst med basis i faktorer som gasspedal-kraft, styringsvinkler og hjulspinn, men i utgangspunktet er kraftfordelingen på cirka 60-40 prosent på for- og bakaksel - det motsatte av BMWs Xdrive.

- Biler med All4 vil derfor kunne oppleves litt mer understyrt enn en BMW med Xdrive, sier Anders Sariberget hos BMW Norge.

At Mini med All4 er tilnærmet rent forhjulstrukket ved normal kjøring i hastigheter under 10 km/t og over 150 km/t, har vel bare akademisk interesse for de fleste norske kunder.

Paceman starter i Cooper-versjon, med 122 hk, og koster da 279 600 kroner. En Paceman Cooper SD med All4 koster 394 600 kroner.

Les også: Den perfekte påske-Golfen
Stasjonsvognene du skal se etter
Fiat Panda 4x4 - dødsbra!
Japansk bilmerke har høyest merkevareverdi

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.

NUMMER SJU: Paceman er den sjuende Mini-modellen siden 2001. Foto: Erik Five Gunnerud
NUMMER SJU: Paceman er den sjuende Mini-modellen siden 2001. Foto: Erik Five Gunnerud Vis mer