KOMMER: Volkswagen bekreftet nylig at det er konkrete planer om produksjon av den lille SUV-en Taigun, som ble vist som konsept i 2012. Den skal etter planen på markedet til neste år. Slik mener Automedia den kommer til å se ut. Foto: AUTOMEDIA
KOMMER: Volkswagen bekreftet nylig at det er konkrete planer om produksjon av den lille SUV-en Taigun, som ble vist som konsept i 2012. Den skal etter planen på markedet til neste år. Slik mener Automedia den kommer til å se ut. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Mini-SUV fra Volkswagen

Renault har Captur, Peugeot 2008 og Opel Mokka. Vi tipper VW blir nestemann ut.

Dinside Med mindre Volkswagen endrer sine lanseringsplaner i kjølvannet av «dieselgate»-krisen, er det snart duket for lanseringen av selskapets første mini-SUV. Og den er det mange som har ventet på.

Vi omtalte den så tidlig som for tre år siden, da VW presenterte konseptbilen Taigun på bilmessen i São Paolo. Konseptet ble så videreutviklet og vist i en modifisert versjon på bilmessen i New Delhi, India, i februar 2014.

POLO-BASERT: Som Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008, blir VW Taigun basert på småbil-plattform. Foto: VOLKSWAGEN
POLO-BASERT: Som Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008, blir VW Taigun basert på småbil-plattform. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Les også: Slik blir Volkswagens nye SUV-er

STEM PÅ ÅRETS BIL UNDER ARTIKKELEN

Mini-SUV Våre spionfotografer i Automedia hevder nå at bilen kommer på markedet til neste år, og i følge deres datagenererte bilde vil den beholde mye av designspråket fra konseptbilen.

FØRSTE FORSØK: Taigun slik den fremsto i forkant av første pesentasjon i 2012. Foto: VOLKSWAGEN
FØRSTE FORSØK: Taigun slik den fremsto i forkant av første pesentasjon i 2012. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Bilen vil bli 386 centimeter lang, altså en av de virkelig små i klassen, og blant annet kortere enn VW Polo.

Her er splitter nye Volkswagen Tiguan!

FØRSTE FORSØK: Taigun slik den fremsto i forkant av første pesentasjon i 2012. Foto: VOLKSWAGEN
FØRSTE FORSØK: Taigun slik den fremsto i forkant av første pesentasjon i 2012. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Det skal være planlagt en 3-sylindret 1.0-liters turbomotor på 110 hestekrefter som produsenten sier skal gi en tid fra 0 til 100 på 9,2 sekunder og en toppfart på 185 kilometer i timen. En riktig friskus, altså, men så er også bilen lett - fra rett under et tonn. Det oppgis et forbruk på 0,45 liter bensin per mil.

Ryktene vil ellers ha det til at bilen også kommer med en 2.0-litersmotor. Forhjulsdrift vil være standard mens firehjulsdrift skal bli tilgjengelig mot pristillegg. Det antas en startpris i Europa på cirka 140.000 kroner - så kommer norske avgifter i tillegg, så regn med fra rundt 200.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er i vinden Markedet for SUV-er og crossovere har formelig eksplodert de siste årene og de store bilprodusentene har utvidet markedet i flere retninger - både med finurlige karosserivarianter og ved å variere tilgjengelige størrelseskategorier i økende grad.

IKKE LANGT FRA: Automedia hadde utvilsomt fått pålitelig informasjon. VW presenterte selv en konseptbil ved navn T-ROC i 2014, mindre SUV og mer cross-kupé-kompaktbil.  Foto: VOLKSWAGEN
IKKE LANGT FRA: Automedia hadde utvilsomt fått pålitelig informasjon. VW presenterte selv en konseptbil ved navn T-ROC i 2014, mindre SUV og mer cross-kupé-kompaktbil. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Uten å være den mest lønnsomme kategorien, er det blitt populært med små, høyreiste crossovere som mer romslige alternativer til småbilene. Disse er spesielt tiltalende for personer som liker å sitte høyere enn i en vanlig personbil og mange liker dessuten det noe røffere, SUV-aktige utseendet til disse bilene.

Cross - uten ...over Volkswagen var tidlig ute med å ha følere ute da de introduserte den første Polo Cross / Crosspolo, men det dreide seg mer om en litt røffere utgave av vanlige Polo enn om en skikkelig crossover-SUV. Den ble rimelig populær og ble for øvrig fulgt opp med en generasjon II da dagens Polo kom på markedet.

Samtidig skjedde det noe hos konkurrentene som VW ikke reagerte på med det samme. Det var introduksjonen av mer seriøst SUV-aktige småbiler, såkalte crossovere basert på småbil-plattform. Vi ser her bort fra biler som Suzuki Jimny og dens forfedre, eller Daihatsu Terios, da det dreier seg om rene mini-SUVer.

Ny bilklasse Segmentet ble i bunn og grunn skapt av Nissan da de bragte Juke på markedet. I motsetning til de nevnte bilene fra Suzuki og Daihatsu er det ikke firehjulsdrift som er viktig her - det vanlige er forhjulsdrift - men høy sittestilling og attitude i trafikkken. Senere har Renault, med Captur og Peugeot, med den mer konservativt stylede 2008, gjort sitt til at publikum har fått øynene opp for denne typen bil.

POLO-BASERT: Som Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008, blir VW Taigun basert på småbil-plattform. Foto: VOLKSWAGEN
POLO-BASERT: Som Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008, blir VW Taigun basert på småbil-plattform. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

Biler som Opel Mokka, Mazda CX-3 og Mitsubishi ASX er kompakte, men likevel hakket større og tilhører i større grad folkesuv-klassen. Likevel har de siden 2010 vært med på å understreke de nye trend-strømningene i tiden - høyreist, kompakt, romslig.

Les bare her (anno 2010): Mitsubishi ASX: Et utmerket alternativ til VW Golf

PRAKTISK? Denne relativt originale åpningsløsningen bak er vi slett ikke sikre på vil bli overført til produksjonsmodellen. Foto: VOLKSWAGEN
PRAKTISK? Denne relativt originale åpningsløsningen bak er vi slett ikke sikre på vil bli overført til produksjonsmodellen. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


.
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

UNG STIL: Interiøret i VW Taigun virker friskere i farger og utforming enn det vi er vant til fra merket. Foto: VOLKSWAGEN
UNG STIL: Interiøret i VW Taigun virker friskere i farger og utforming enn det vi er vant til fra merket. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer