MINSTE JEEP TIL NÅ: Jeep Renegade er med sine 4,23 meter av de mer kompakte SUV-ene på markedet.   Foto: Jeep
MINSTE JEEP TIL NÅ: Jeep Renegade er med sine 4,23 meter av de mer kompakte SUV-ene på markedet. Foto: JeepVis mer

Mini-SUV som er stappfull av sikkerhet

Og prisen blir sannsynligvis veldig hyggelig.

DinSide: Jeep var engang i tida amerikansk sammen med Chrysler. Nå er det en italiener som styrer sjappa, og selskapet er en del av Fiat-konsernet. Det betyr at det skal hentes synergier, og da tar man det man har.

Jeep viser nemlig en ny Renegade på bilutstillingen i Genève, men de som forventer slektskap til den gamle og velkjente Renegade, vil bli skuffet.

Den nye Renegade slekter i stedet på Fiat 500L, som den deler plattform med. I tillegg er det mye som tyder på at det bor litt Fiat Panda 4x4 i den. Det må være så langt fra den opprinnelige Jeep Renegade som det er mulig å komme.

Panda er for øvrig, som mange kanskje vet, Norges rimeligste SUV, så det er god grunn til å tro at Renegade vil nærme seg samme prisnivå.

Første gang Dette er første gang Jeep lanserer en bil i dette segmentet for små-SUV-ene. Med en total lengde på 4,23 meter er det ikke store saken vi snakker om, og mange vil sikkert assosiere den med de små Suzukiene som rullet rundt på veiene før i tida, som Jimny ble en arvtager til.

RØDT MOT SVART: En fargekombinasjon som alltid fungerer, så også på innsiden av Jeep Renegade. Foto: JEEP
RØDT MOT SVART: En fargekombinasjon som alltid fungerer, så også på innsiden av Jeep Renegade. Foto: JEEP Vis mer

De er begge veldig små, men har likevel et fullverdig 4x4-system som faktisk duger til noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har tidligere omtalt Norges billigste firehjulstrekkere.

Ekte saker Kjøper du en Jeep Renegade Trailhawk, får du blant annet et reduksjonsgir med 20:1 i utveksling. Dessverre er det ikke rom for store hjul og lang fjæringsvei, men litt grøvre mønster i dekkene kan du unne deg, om det skulle friste.

Som alle andre biler i denne klassen er den bygget opp på et selvbærende karosseri. Med andre ord, ingen rammekonstruksjon, slik hardcore offroad-entusiastene kanskje skulle håpe på.

Tøffer seg Renegade Trailhawk blir en modell som likevel skal friste dem som gjerne vil ha den litt tøffere. Da får du blant annet en annen front- og bakfanger. Disse har et litt røffere utseende, samtidig som de tillater en brattere angrepsvinkel i terrenget.

UMISKJENNELIG: De som kjenner Jeep fra før, vil umiddelbart kjenne igjen den karakteristiske grillen. Foto: JEEP
UMISKJENNELIG: De som kjenner Jeep fra før, vil umiddelbart kjenne igjen den karakteristiske grillen. Foto: JEEP Vis mer

I tillegg har den beskyttelsesplater som skal hindre skader på understellet under terrengkjøring. Disse utgavene er i tillegg utstyrt med All-Terrain-dekk, røde slepekroker, og litt annet stæsj som skal gi et litt barskere utseende.

Proppet full av sikkerhet Det holder likevel ikke bare å lage en god offroader og tro det skal bli en storselger. Jeep, eller Fiat om du vil, har laget en bil som tar høyde for alle framtidige krav, også på veien.

Deriblant melder Jeep at bilen skal ha hele 70 tilgjengelige sikkerhetsfunksjoner, dersom du huker av alt på utstyrslista.

På denne lista finner du også mulighet for noe Jeep kaller My Sky, som gir mulighet for å fjerne paneler, og på den måten lufte håret en smule mer enn med en ordinær takluke. Panelene du tar av, passer fint på egne plasser i bagasjerommet.

De mest interessante motorkonfigurasjoner kommer fra en 1,4-liters turboladet bensinmotor, som igjen kommer i flere versjoner. Denne kan hektes sammen med to alternative girkasser. Enten en 6-trinns dobbeltkløtsj automatkasse, eller en 5-trinns manuell kasse.

Kommer i høst I Norge vil bilen få motoriseringer som spenner fra 115 hestekrefter, og opp til 170 gamper. Avhengig av motorvalg kan nye Renegade fås med enten to- eller firehjulsdrift.

I SITT RETTE ELEMENT: Renegade vil gjøre det greit i litt ulendt terreng. Foto: JEEP
I SITT RETTE ELEMENT: Renegade vil gjøre det greit i litt ulendt terreng. Foto: JEEP Vis mer

Nye Jeep Renegade kommer til landet i løpet av høsten. Priser er dessverre foreløpig ikke kjent, men så lenge vi vet de tekniske spesifikasjonene, så vet vi også avgiftsnivået.

Det eneste som da gjenstår, er å se hvordan importøren velger å prissette bilen, men vi antar altså at Renegade blir rimelig.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.