I PASSBOKSEN: Politiet strammer inn reglene for utstedelse av pass til dem som har rotet bort det gamle. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
I PASSBOKSEN: Politiet strammer inn reglene for utstedelse av pass til dem som har rotet bort det gamle. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Mister du passet ditt tre ganger, risikerer du å måtte vente mange år på et nytt

33 000 norske pass stjeles eller mistes hvert år. 

(Dagbladet): Hvert år blir 33 000 norske pass meldt stjålet eller mistet. Det tallet er alt for høyt, slår Politidirektoratet fast. Og nå kan du bli nektet pass i tre år dersom du ikke tar godt vare på passet ditt.

Politiet strammer derfor inn reglene for utstedelse av nye pass til dem som roter bort passet sitt.
10. februar i år sendte politidirektoratet ut nye retningslinjer for hvordan politidistriktene skal forholde seg overfor de som gjentatte ganger mister passene sine. Mister du to pass i løpet av ti år så vil du få en advarsel i posten. Mister du det for tredje gang så kan du bli nektet nytt pass.

Pass på passet

– Du må passe godt på passet ditt - hele tiden. Passloven gir hjemmel for å nekte utstedelse av nytt pass dersom «passet ikke oppbevares betryggende av passinnehaveren eller finnes i uvedkommendes besittelse». Passforskriften gir også hjemmel til å begrense gyldigheten til pass dersom tidligere pass ikke er oppbevart på betryggende måte, sier Gitte Hessenschmidt, avdelingsleder ved Utlendings- og forvaltningsseksjonen i Oslo politidistrikt.


– Vi har opplevd en kraftig økning i antall bestillinger før sommerferien, og vi venter enda flere i ukene som kommer. Ferske tall viser at det i mai ble utstedt 107 000 pass mot 89 000 pass på samme tid i fjor. Det viser at trykket på norske passkontor er betydelig, sier fagdirektør Atle Roll-Matthiesen i Politidirektoratet.

– Hva skjer dersom jeg ikke har skyld i at passene blir borte?

– Vi gjør ikke dette for å være vanskelig, men både for redusere risikoen for at pass skal stjeles og misbrukes. Vi skal utvise skjønn. Og hvert enkelt tilfelle av tapte pass må vurderes konkret. Dersom passinnehaveren ikke kan lastes for tapet, er det ikke grunnlag for passnektelse, sier Hessenschmidt.

Bløffet om pass

NORDMENN MISTER PASSRETTEN: Har du mistet pass tre ganger siste 10 årene? Da kan du få trøbbel med å skaffe deg nytt. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
NORDMENN MISTER PASSRETTEN: Har du mistet pass tre ganger siste 10 årene? Da kan du få trøbbel med å skaffe deg nytt. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

– Det bør gjøres nærmere undersøkelser knyttet til forklaringen som gis i forbindelse med tapet. Politidirektoratet har sett eksempel på at et pass som er brukt av andre enn innehaveren er meldt tapt kort tid etter at misbruket er blitt avdekket, og at det ved tapsmeldingen er forklart at passet er kommet bort under flytting. Ved kontroll i folkeregisteret fant man at flyttingen hadde skjedd flere måneder før tapet ble meldt. Slike forhold gir grunnlag for å vurdere passnektelse eller tilbakekall av pass grunnet misbruk av pass, sier Roll-Matthiesen.

Les mer: Skylder du restskatt så kan passet ditt ryke

Nødpass strammes inn

– Vi har tidligere hatt situasjoner der folk kjøper nødpass for en konkret reise på Gardermoen i stedet for å stille seg i lange passbestillingskøer i Oslo. Og så gjør de dette hver gang de reiser. Det er det nå blitt satt en stopper for siden dataanlegget varsler nødpassutstederne om forhistorien, sier Gitte Hessenschmidt.

– Nødpass skal ikke være en snarvei gjennom systemet. Nå kan man bli nektet nødpass - og da ryker også hele reisen, sier Hessenschmidt.

– Dersom det etter tidligere tapsmeldinger er innvilget pass med begrenset gyldighetstid, og dette passet også meldes tapt, bør ny søknad om pass ikke innvilges før det er gått minst tre år. Dersom passet er misbrukt, bør det ikke utstedes nytt pass før det er gått minst fem år fra det tidspunktet misbruket fant sted, sier Atle Roll-Matthiesen.