TROSSET SYKDOM: Moa Hundseid trosset sykdomsplager i forkant, og kjempet seg til topps på Mount Everest, som yngste norske kvinne noensinne. Foto: Moa Hundseid
TROSSET SYKDOM: Moa Hundseid trosset sykdomsplager i forkant, og kjempet seg til topps på Mount Everest, som yngste norske kvinne noensinne. Foto: Moa HundseidVis mer

Mount Everst

Moa (25) trosset sykdom og ble yngste norske kvinne på Everest: - Noen ganger må du ta litt risiko for å nå målet ditt

14. mai - etter et års planlegging - nådde Moa Hundseid 8848 meter.

- Jeg følte egentlig ingenting der og da, sier Monica (Moa) Hundseid fra Vikedal om øyeblikket da hun nådde verdens høyeste punkt. 14. mai var hun oppe på Mount Everest. Hun nådde toppen sammen med de to sherapene Pasang og «Mama» - som den yngste norske kvinnen noensinne.

Da Dagbladet snakket med henne i base camp mens hun ventet på helikopter-transport til Katmandu i morges, hadde følelsene så vidt begynt å synke inn.

Store problemer

FØR TOPPEN: Moa Hundseid før klatringen mot toppen begynte. Foto: Moe Hundseid Expeditions.
FØR TOPPEN: Moa Hundseid før klatringen mot toppen begynte. Foto: Moe Hundseid Expeditions. Vis mer

- Jeg er lettet. Kanskje litt stolt. Men jeg vet vel kanskje ikke helt hva jeg har gjort enda. Det tar litt tid for å la dette synke inn. Jeg har jobbet så mye og så lenge med denne ekspedisjonen. Jeg var så innstilt på å nå målet. Det klarte jeg, selv om det var store problemer underveis, sier hun via ei dårlig Facetime-linje.

Men, den er ikke dårligere enn at frostrosa på Moas høyre kinn er ganske lett å se.

- Det ble noen frostskader. Men de er ikke alvorlige, sier hun.

Men kulda, og stormen hun fikk da de siste meterne opp ble forsert, var ikke hennes største utfordring.

39 i feber

Etter å ha planlagt ekspedisjonen i et helt år, og samlet inn den halve millionen det krevde å gjennomføre den, startet turen ganske dårlig.

TOPPEN I SIKTE: 14. mai nådde Moa Hundseid toppen av Mount Everest sammen med to sherpaer hun ikke kan få takket nok for hjelpen. Foto: Moa Hundseid
TOPPEN I SIKTE: 14. mai nådde Moa Hundseid toppen av Mount Everest sammen med to sherpaer hun ikke kan få takket nok for hjelpen. Foto: Moa Hundseid Vis mer

- Det har vært litt berg-og-dal-bane. Jeg elsker å være på tur, og føler meg alltid sterk. Men denne gangen spilte ikke kroppen helt på lag, sier hun.

- Jeg ble sjuk, fikk lungebetennelse og feber da jeg lå og akklimatiserte meg. Etter ei tid følte jeg meg fin igjen, og gikk opp til camp 2. Da ble jeg sjuk igjen. 39 i feber, vondt i hodet, diare, oppkast, slim i lungene. Jeg måtte ned til base camp igjen. Det var bare å komme seg ned selv om jeg nesten ikke kunne stå på beina. Nede i camp 1 måtte hun blant annet ligge med oksygen ei natt.

DRAMATISK VIDEO: Den tyske fjellklarteren Jost Kobusch filmet i det et enormt snøskred feide gjennom teltleiren ved foren av Mount Everest. Se det dramatiske opptaket fra 2015. Video: Jost Kobusch / YouTube Vis mer Vis mer

Verst ned igjen

Men så ble det bedre, etter halvannen uke i ro, følte Moa seg i stand til å starte oppstigningen, via sørsiden, og kom seg opp igjen til camp 2, så to netter i camp 3, og 14. mai helt opp.

- Der oppe fikk vi for sikkerhets skyld storm, og det var da jeg fikk litt frostskader. Vi kunne ikke være lenge der oppe. Det var ikke mulig.

Mang en Everest-bestiger har beskrevet nedturen som mer krevende enn oppturen, noe Moa Hundseid kan bekrefte.

STORT APPARAT: I et år har Moa Hundseid planlagt Everest-ekspedisjonen, og samlet inn sponsorer og midler for en halv million kroner. 14. mai nådde hun toppen. Foto: Moa Hudseid Expeditions
STORT APPARAT: I et år har Moa Hundseid planlagt Everest-ekspedisjonen, og samlet inn sponsorer og midler for en halv million kroner. 14. mai nådde hun toppen. Foto: Moa Hudseid Expeditions Vis mer

- Det var tøft. Veldig tøft, sier hun, som sin unge alder til tross er svært erfaren når det kommer til tøffe ekspedisjoner. Grønland, Alaska og flere fjelltopper i Nepal har hatt besøk av rogalendingen tidligere.

- Jeg elsker å være på tur, sier hun, som som tydelig går fram av Instagram-feeden hennes, #moahundseid expeditions. Der har hun også lagt ut flere bilder fra Everest-eventyret. På bloggen sin forteller hun mer om eventyret ekspedisjonen

Villig til å ta risiko

Hennes beste turkamerat er viljen og en langt over gjennomsnittelig psykisk - og fysisk for den del - styrke.

EKSTREM PÅKJENNING: På toppen av Mount Everest opplevde Moa Hundseid storm, og fikk forfrysninger på det ene kinnet. Foto: Moa Hundseid
EKSTREM PÅKJENNING: På toppen av Mount Everest opplevde Moa Hundseid storm, og fikk forfrysninger på det ene kinnet. Foto: Moa Hundseid Vis mer

Hun sier selv at uten den, hadde hun aldri gjennomført så mye som hun har gjort, og neppe kommet seg opp på Everest.

- Har jeg bestemt meg for noe, skal jeg gjennomføre det. Det er krevende å bryte barrierer, sier hun.

- Var du egentlig helt frisk da du besteg Everest?

- Jeg var svekket. Kroppen var ti kilo lettere fordi jeg knapt klarte å få i meg mat, og lungene var ikke helt i toppform. Men jeg bestemte meg for at jeg skulle opp.

- Noen vil hevde at det var dumdristig. Mount Everest kan være livsfarlig?

- Ja, Everest kan være farlig. Men man må være villig til å ta en viss risiko for å nå målene sine, sier Moa til Dagbladet.

Erfaring og viljestyrke

Alle vet at å bestige Mount Everest langt fra er noen «walk in the park». Fjellet krever flere mennesekliv hvert eneste år.

- Og mange av ulykkene som skjer her rammer folk med langt mindre erfaring enn det jeg har. Min erfaring, og min viljestyrke, gjorde at jeg nådde målet mitt selv om utgangspunktet ikke var det aller beste, sier Moa Hundseid til Dagbladet.

I bakgrunnen roper noen at helikopteret ned til Katmandu er klart. Sliten, veldig tynn, og trolig litt stolt, men klar for et «summit party», går hun ombord.

Nok et mål er nådd.

En time og en helikoptertur til Katmandu senere kommer denne meldinga:

- Nei nå blir dett fest! Nyt nasjonaldagen i Norge!

PS: To dager etter at Moa Hundseid besteg verdens høyeste fjell, var en annen ung norsk eventyrer oppe på toppen. 16. mai ble Ole Hovstad (23) fra Trøndelag den yngste nordmannen noen sinne på Everest.