IKKE MASKULIN: - Veltrente skuldre er noe av det flotteste jeg ser på en dame, sier Camilla. Foto: Privat
IKKE MASKULIN: - Veltrente skuldre er noe av det flotteste jeg ser på en dame, sier Camilla. Foto: PrivatVis mer

Mødre med muskler

Se mødrene som viser fram sixpacks og muskler i sosiale medier.

Mammanett.no: - Jeg brenner for dette, og om jeg kan være til inspirasjon for andre mødre blir jeg glad, forteller Camilla Strand (34). Hun er en av mange kvinner som velger å komme raskt i form etter fødsler med styrketrening.

Den veltrente tobarnsmoren fra Hamar har over 34 000 følgere på Instagram.

- Intensjonen min var aldri å bli stor på Instagram, men etter hvert fant jeg ut at det var mange, spesielt mødre og jenter, der ute som lot seg inspirere av bildene mine. Det gir meg enormt mye glede og inspirasjon i hverdagen, forteller hun.

Trener med ektemannen Camilla skriver også en blogg hvor hun forteller om hverdagen sin, som ofte består av treningsøkter sammen med sin samboer Jørgen og deres to sønner på 5 og 4 år.

- Jeg er veldig glad i å trene styrke, og det har jeg vært helt siden Jørgen introduserte meg for det. Han trente masse når jeg møtte ham, og selv om han aldri presset meg til trening, ble det en naturlig del av livet mitt, forteller hun.

Tilbringer mye tid i styrkerommet Vanligvis trener Camilla 3-5 ganger i uka, og hun synes det er verdt hver time.

- Ikke bare gir det meg overskudd og energien jeg trenger, men også egentid. Det er lov for oss mødre å prioritere oss selv, og det er her jeg tror mange faller av.

- Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for å investere i oss selv. Jeg blir et gladere menneske etter trening, og kommer hjem full av endorfiner, sier hun.

Mødre bør trene styrke Anne Marte Sneve jobber som personlig trener og treningsmotivator. Hun har nylig gitt ut boka «Styrkebibelen for jenter», hvor hun gir en grundig innføring i styrketrening.

MAGEMUSKLER: Camilla har kommet raskt tilbake i form etter sine to fødsler. Foto: Privat
MAGEMUSKLER: Camilla har kommet raskt tilbake i form etter sine to fødsler. Foto: Privat Vis mer

Hun synes ikke det viktigste er å ha en muskuløs kropp, men at man har en kropp som tåler belastningen man påfører den i hverdagen.

- En sterk kropp som takler løfting av barn, lek, aktiviteter og jobb uten at man får vondter i kroppen. Man kan godt være sterk i kroppen uten at musklene buler ut og synes. Hvor definerte musklene er på kroppen, har å gjøre med samspillet mellom fettprosent og muskelmasse på kroppen. Og vi jenter skal ha en høyere fettprosent enn menn, sier hun.

Får mindre plager Sneve har mange argumenter for at kvinner bør begynne å trene styrke.

- Vi får mindre muskel- og skjelettplager. Vi kan forbedre kroppsholdningen vår, redusere risikoen for beinskjørhet, øke hvileforbrenningen og få mer energi og overskudd. I tillegg kan styrketrening være med på å forme kroppen vår i den retningen vi ønsker, sier hun.

- Ikke maskulin av styrketrening Bloggeren Camilla brenner for at enda flere jenter skal innta styrkerommet, og hun er absolutt ikke enig i at kvinner mister sin feminitet eller at de blir maskuline av denne typen trening.

- Du blir en sterk, sprek og feminin kvinne med litt markeringer. Hvor pent er ikke det? Veltrente skuldre er noe av det flotteste jeg ser på en dame, sier hun.

Raskt i form etter fødslene Camilla mener at treningen har bidratt til at hun har kommet raskt tilbake i form etter begge svangerskapene sine.

- For meg betyr det mye for både selvtillit og selvfølelse å ha en kropp jeg er fornøyd med. Jeg er superstolt av å kunne si at jeg har født to barn på under 1,5 år og at jeg i en alder av snart 34 år er mer fornøyd med kroppen min nå enn da jeg var 20.

God rollemodell Som mødre flest er hun opptatt av å framstå som et godt eksempel for barna sine, både når det gjelder trening og kosthold.
Hun går ikke på en spesiell diett og spiser akkurat den samme maten som resten av familien.

- Jeg håper og tror jeg er en positiv rollemodell for gutta mine. Jeg syns det er viktig at de har noe å drive med, men kommer aldri til å tvinge dem til det ene eller det andre. Nå er det fotball og hockey som er i ilden, så får tida vise hva de ender opp med, sier hun.

Trener store deler av dagen En annen mamma som er hekta på muskler, er alenemoren Berit Holsbø (32) fra Oslo.  På bloggen sin viser hun fram et sett magemuskler som de fleste bare kan drømme om. I tillegg til å trene indoor running og spinning, har hun holdt på med styrketrening i nesten 14 år.

KNALLSTERK: Camilla Strand er en av stadig flere mødre som viser fram muskler i sosiale medier. Foto: Privat
KNALLSTERK: Camilla Strand er en av stadig flere mødre som viser fram muskler i sosiale medier. Foto: Privat Vis mer

Hun medgir at det går med mye tid på trening. Per i dag er hun student og jobber i tillegg som spinning- og indoor running-instruktør. I tillegg trener hun 10-12 timer i uka, blant annet med egenvekttrening.

- Jeg husker ikke hva som fikk meg til å begynne, men da jeg startet, ble jeg fort hektet, forteller Berit.

Ekstrem kroppsendring På bloggen deler hun også før- og etter-bilder av kroppen sin, som har gjennomgått en ekstrem forandring de siste årene.

Siden 2011 har hun gått ned over 18 kilo.

Selv om andre nok vil si at hun var ganske gjennomsnittlig tidligere, mener hun selv at hun gikk fra å være «feit til fit». Kroppsendringen skyldes ikke bare den store mengden trening, men at hun også har et sterkt fokus på kosthold.

- Jeg syns det er pent med muskler på damer, og liker å se veltrent og definert ut. Jeg føler meg bedre da, sier hun.

Lever som andre barn Selv om Berit nok er over gjennomsnittet opptatt av trening og kosthold, mener hun at sønnen hennes på ingen måte lever et annerledes liv enn andre barn.

- Han spiser kanskje litt sunnere enn mange andre, men det ser jeg ikke på som noe problem. Han får smågodt på lørdager og potetgull foran tv'n på fredager. Det er viktig at han skal få leve normalt selv om jeg velger å ha denne livsstilen, understreker hun.

Denne saken har tidligere blitt publisert på Mammanett.no.

LES OGSÅ: Fire myter om graviditet og trening
10 enkle grep for et sunnere kosthold
Slik får du tilbake kroppen
Tok VM-gull 10 måneder etter fødselen

TRENER MYE: Berit Holsbø trener styrke i tillegg til å jobbe som spinninginstruktør. Foto: Kent Myklevold Krogseng
TRENER MYE: Berit Holsbø trener styrke i tillegg til å jobbe som spinninginstruktør. Foto: Kent Myklevold Krogseng Vis mer