Mona ble mamma som 46-åring

Mona (46) ble gravid på den naturlige måten - uten at det var planlagt.

FAMILIEIDYLL: Det er strikket og klart! Amanda (8) og Sara (10) ser på noe av det mamma har laget til babyen. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg
FAMILIEIDYLL: Det er strikket og klart! Amanda (8) og Sara (10) ser på noe av det mamma har laget til babyen. FOTO: Kjersti Gjems VangbergVis mer

||| — Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde, seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim til NRK Puls.

Rent fysiologisk er vi best rustet til å få barn når vi er 15-16 år, men veldig få ønsker å bli gravide i tenårene. Det er like sosialt uakseptabelt å få barn veldig tidlig som å få barn sent.

Dårlig eggkvalitet Når vi blir eldre vil færre av eggene kunne utvikle seg normalt på grunn av kromosomfeil. Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil.

Hos unge kvinner modnes cirka 40-60 egg hver måned. Av disse løsner vanligvis bare ett, og det er tilfeldig hvilket.
Hos 40-åringer modnes bare 5-10 egg hver måned, og i tillegg er mange egg av dårlig kvalitet. Kvinner i denne alderen kan ha ti eggløsninger på rad uten at det er mulig å bli gravid. Nettopp derfor må mange kvinner gjennom prøverørsbehandling for å bli gravide når de er rundt 40.

— Babyen vil holde meg ung Det gjelder ikke Mona G. Anderson (46). 15. mars i år fødte hun Noah. Fra før av er hun mamma til Markus (13), Sara (10) og Amanda (8).

— Jeg tror babyen vil holde meg ung lenger. Jeg føler meg ikke for gammel til å bli mamma igjen, sa Mona til magasinet GRAVID da hun var høygravid. Både fødselen og barseltiden gikk veldig bra. Hun har ikke merket noe til at hun er en moden mamma.

— Det eneste må være at søvnmangelsen i begynnelsen føltes litt tøffere enn med de tre andre, så jeg ble litt sliten. Men det er ikke sikkert det har med alderen å gjøre. De tre andre kom så tett, så da var jeg jo vant til å sove lite. Det var jeg ikke nå, sier Mona.

Planla ikke å bli gravid Svangerskapet var ikke planlagt. Mona trodde ikke det var mulig å få flere barn på en naturlig måte nå, men det var det.

— Det var egentlig ikke i tankene mine at jeg kunne bli gravid. Da jeg oppdaget det, trengte jeg litt tid på å omstille meg. De andre tre barna er jo endelig blitt så store at de klarer seg mye selv. Vi sa ingenting til barna før jeg var nesten fem måneder på vei. Da hadde de nok kikket litt på den voksende magen min og lurte på om jeg hadde lagt på meg i det siste.

Trodde ikke det skulle gå bra I mellomtiden ville hun og mannen Terje gjerne ha svar på morkakeprøven som var tatt, før de fortalte overraskelsen til barna. De fortalte heller ikke venner om babyen før magen begynte å bli godt synlig.

FIREBARNSMOR: Mona G. Anderson fikk sitt fjerde barn da hun var 46 år. Hun ble gravid på den naturlige måten. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg
FIREBARNSMOR: Mona G. Anderson fikk sitt fjerde barn da hun var 46 år. Hun ble gravid på den naturlige måten. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg Vis mer

— I begynnelsen kunne jeg rett og slett ikke tro at dette skulle gå bra. Jeg hadde knapt hørt om kvinner på min alder som var blitt naturlig gravide.

Grudde seg til å fortelle det — Etter hvert ville jeg fortelle det til venner og familie ansikt til ansikt. Du sender ikke en SMS med smilefjes og melding om at du er gravid når du er 46 år. En slik nyhet krever at jeg er til stede når «bomben» slippes. Jeg grudde meg litt til å fortelle det til noen av venninnene mine.

— De trodde jeg var ferdig med små barn, og det trodde jeg også. I etterkant opplever jeg at mange synes jeg er heldig som får ett barn til, sier Mona.

Godt trent Svangerskapet har gått fint. Ingen bekkenløsning og kun litt vann i kroppen på slutten av graviditeten.

— Jeg var godt trent da jeg ble gravid denne gangen. Det har nok hjulpet meg gjennom svangerskapet, mener Mona.

I dette svangerskapet jobbet hun ikke. Mona drev eget firma og hadde nettopp gitt seg da hun ble gravid. Friheten har gjort at hun kunne slappe av mye på dagtid når barna har vært på skolen.
Mer engstelig enn tidligere For å være på den sikre siden, ba Mona om ekstra oppfølging på Rikshospitalet for å sjekke at alt gikk bra med babyen underveis. Hun ble innvilget ekstra ultralyder på grunn av høy alder selv om dette ikke er vanlig.

— Jeg har nok vært litt mer engstelig underveis i svangerskapet enn tidligere. Jeg trodde vel egentlig ikke at dette kom til å gå bra. Og all informasjonen som er tilgjengelig på nettet, gjør at nok at jeg har lest og engstet meg mer enn nødvendig.
Tid til å nyte Som eldre mamma føler Mona G. Anderson at hun har tid til å nyte småbarnstilværelsen.

— Jeg har jobbet i mange år. Nå kan jeg kose meg med barna. Jeg har mye ro og tålmodighet, og kan sette meg selv til side for å være sammen med dem. Jeg må heller ikke raskt tilbake i jobb for å forfølge noen karriere. Hadde jeg vært yngre hadde jeg kanskje ikke hatt den samme roen til å nyte dagene, fordi det var så mye annet jeg skulle rekke, sier Mona.
Forskyver overgangsalderen Hun tror at den lille gutten vil holde henne yngre lenger. — Legen sa at denne babyen forskyver overgangsalderen. Det er bare positivt å få barn i min alder, i alle fall for meg, sier Mona.
Går som regel bra Legene GRAVID har vært i kontakt med, er skjønt enige: Hvis en frisk kvinne blir gravid i høy alder, går det stort sett veldig bra både med mor og barn.

Historisk sett er det ikke så spesielt med eldre mødre. Tidligere fødte kvinner så lenge de var fertile. Det gjør fortsatt mange kvinner i andre land.
Du kan aldri være sikker Det er altså ingen selvfølge at du ikke kan bli gravid etter du er blitt 40 og nærmer deg overgangsalderen.

— «10-årsregelen» er dessuten umulig å følge fordi man ikke kan være helt sikker på når man kommer i overgangsalderen. Man kan i det hele tatt ikke bruke alder som trygg retningslinje med hensyn til graviditet, sier gynekolog Unni Larsen (54) ved Aleris Medisinske senter på Strømmen til klikk.no

Jo tidligere man begynner å menstruere, jo senere slutter man.

— En kvinne som kommer i puberteten i 11-årsalderen, er som regel fruktbar til hun er 56-57 år, sier Larsen.
Møt andre i samme situasjon Mona er ikke den eneste som opplever å bli gravid uten at det er planlagt i midten av 40-årene. Dette skriver en vordende mamma på debatten for gravide i moden alder på BarniMagen.com: "Naturlig her også. Blir 47 før termindatoen, og bor nord i Buskerud :) Denne kom som en overraskelse, for å si det mildt! Var på ul i Drammen igår, et perfekt lite nurk på 9cm fra hode til stump, veldig aktiv, alle mål perfekte og hjerte slo 140 slag pr min. Hodestups forelsket.. <3"

Her er også debatten for deg som er ung og gravid.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

STOLTE OG KLARE: Bildet er tatt like før Noah (6 mnd) ble født. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg
STOLTE OG KLARE: Bildet er tatt like før Noah (6 mnd) ble født. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg Vis mer
STOREBROR: Markus (13) som kjøpte en body til lillebror. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg
STOREBROR: Markus (13) som kjøpte en body til lillebror. FOTO: Kjersti Gjems Vangberg Vis mer