- Mor fyker rundt i et tyttebær av en bil, der hun klemmer inn barn og bager

Her er bilene med størst andel kvinnelige og mannlige kjøpere i Norge.

FORSTÅR VALGET: Journalist og bilentusiast Siw Charlotte Teigland forstår hvorfor jentene velger små biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto/Alt for Damene
FORSTÅR VALGET: Journalist og bilentusiast Siw Charlotte Teigland forstår hvorfor jentene velger små biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto/Alt for Damene Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Disse tabellene har du ikke sett før!

De baserer seg på nybilsalget i 2011, og er produsert av Opplysningsrådet for Veitrafikken for Klikk.no/motor.

Tabellene viser klart at kvinner og menn fortsatt har helt ulike preferanser når de handler bil.

Kvinner står for en langt høyere andel av nybilsalget når vi ser på småbiler og kompaktbiler, enn når vi ser på store, prangende og raske biler.

Der er det mennene som rår, til tross for at kvinnene nå i større grad også handler store biler (SUV-er).

Det er for eksempel nesten bare menn som kjøper sportsbiler som Ferrari, Aston Martin, Tesla og Porsche.

Menn dominerer også sterkt i kundestatistikken for premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz. Og de dominerer sterkt i kundestatistikken for store SUV'er.

Mini og Smart Kvinnene, derimot, står for de fleste nybilkjøpene av Suzuki, Fiat, Smart, Mini og Daihatsu.

For de andre merkene har menn over 50 prosent av kjøpene.

Men fordelingen mellom kjønnene er altså mer balansert så lenge vi snakker om edruelige små- og kompaktbiler, enn når vi kommer til merker og modeller med høy status.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer