Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Husk å stille klokka i natt:

Morgenrutinene som røper farlig søvnmangel

Tre ting du gjør i løpet av uka røper om du har søvnunderskudd - som kan påvirke helsa.

GOD MORGEN: Natt til søndag kan du sove en time lenger. Myndighetene anbefaler at personer mellom 18 og 64 år har 7-9 timer søvn per døgn. Foto: NTB Scanpix
GOD MORGEN: Natt til søndag kan du sove en time lenger. Myndighetene anbefaler at personer mellom 18 og 64 år har 7-9 timer søvn per døgn. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Er du lei av å snu klokka hver høst og vår? Nå kan du gjennom Dagbladet si din mening om hva en times ekstra eller mindre søvn betyr for deg. Ditt svar via denne lenken går direkte til forskerne som skal vurdere nordmenns oppfatning av sommertid og vintertid. Som takk får du automatisk tilbakemelding på hvilken døgnrytmetype du tilhører!

- Det er stor forskjell på når solen kommer fram om morgenen og når den går ned om kvelden om du bor vest eller øst i Norge. Og antall soltimer i løpet av dagen varierer jo også veldig mellom sør og nord i landet. Slike forhold kan godt ha betydning for hva man foretrekker av sommertid eller vintertid, men dette er ikke tidligere undersøkt, forteller Bjørn Bjorvatn ved

EKSPERT: Professor Bjørn Bjorvatn håper at flest mulig av Dagbladets lesere svarer på undersøkelsen rundt sommertid og vintertid. (se lenke øverst i saken).
EKSPERT: Professor Bjørn Bjorvatn håper at flest mulig av Dagbladets lesere svarer på undersøkelsen rundt sommertid og vintertid. (se lenke øverst i saken). Vis mer

Universitetet i Bergen . Professoren er leder for Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer og ansvarlig for undersøkelsen.

Ekspert vil ha avvikling

Søvnforsker Harald Hrubos-Strøm ved Oslo Søvnsenter er tydelig på at vi bør avvikle å bytte mellom tidssoner.

- Personlig setter jeg pris på lyse sommerkvelder, men forskning gir sterke holdepunkter for å velge GMT +1 som er den tidssonen vi hører til. Det sterkeste argumentet er i skolestart for ungdommer. Pubertet gir en forsinkelse av døgnrytmen, understreker Hrubos-Strøm.

Ifølge flere studier øker underskudd på søvn risikoen for å utvikle psykiske lidelser som angst og depresjon, men også fysiske plager som overvekt, diabetes, hjertekarsykdommer og økt dødelighet.

Morgenrutinene røper deg

- God og nok søvn er helt avgjørende for å fungere bra og beholde god helse, bekrefter Bjørn Bjorvatn, som selv holder seg nøytral i spørsmål om sommertid versus vintertid.

Han avslører at ditt søvnunderskudd gjør seg synlig på flere måter i løpet av uka - enten du vil eller ei:

- Er du for eksempel uthvilt når du våkner om morgenen? Er du avhengig av vekkerklokke for å våkne? Trenger du koffeinholdige drikker som kaffe, te eller energidrikker for å komme gjennom dagen? Sover du ut i helgene? Alt dette kan tyde på at du sover for lite i ukedagene, poengterer Bjorvatn.

EKSPERT: Professor Ståle Pallesen ved Institutt for samfunnspsykologi
EKSPERT: Professor Ståle Pallesen ved Institutt for samfunnspsykologi Vis mer

Professor Ståle Pallesen ved Institutt for samfunnspsykologi sier at et søvnunderskudd vil kunne manifestere seg raskt dersom det er stort nok.

- Sover du bare noen timer en natt, vil både humør, og kognitive funksjoner som oppmerksomhetsevne, reaksjonstid og hukommelse bli svekket. Dette er noe svært mange opplever fra tid til annen, framholder Pallesen.

Mer kronisk søvnunderskudd - for eksempel at man sover litt mindre enn man burde over tid - vil ofte komme til uttrykk på samme måte. I denne fasen er man ofte sliten og har nedsatt motivasjon til å gjøre ting. En konsekvens er redusert effekt av trening.

- Hvilke råd anbefaler du til dem som generelt sliter med søvnen?

- Merker man over tid at man for eksempel har dårligere hukommelse, lite overskudd og motivasjon, bør man ta grep. Generelt anbefales voksne mennesker 7-9 timer søvn per døgn.

Søvnforsker Harald Hrubos-Strøms råd for å unngå søvnunderskudd er å sove litt mer hver dag framfor å ta igjen mye i helgene.

- Det finnes lite forskning på akutte tiltak for søvnighet, men det er holdepunkter for å anbefale både korte lurer og enkle øvelser rettet mot ansikt, hals og nakke, forteller han til Dagbladet.

Les mer: Slik kan ulike søvnproblemer behandles

Ulykker etter vintertid

Professor Bjørn Bjorvatn understreker at snuing av klokka hver høst og vår ofte kun er en kortvarig endring av søvnlengden - og at det ikke er grunn til å overdramatisere effekten med en time mindre ved overgangen fra vintertid til sommertid hver vår.

Likevel har den ene timen med forskjell hatt flere uheldige konsekvenser. The University of Colorado i USA viste i et studie at det oppsto 17 prosent flere dødsulykker i trafikken dagen etter overgang til sommertid. Johns Hopkins University og Stanford gjorde i 1999 en analyse av 21 år med dødelige bilulykker, og konkluderte med en svak økning fra 76,2 på en normal mandag til 83,5 på mandagen etter natten med en mindre time.

- Sannsynligvis er dette fordi lite søvn er koblet til økt søvnighet og trafikkrisiko, mener professor Bjørn Bjorvatn.

EU-kommisjonen har vedtatt at det skal bli slutt på vintertid og sommertid, men det er uklart hva Norge vil gjøre.

En forskningsgruppe ved Universitetet i Bergen ønsker å undersøke hva du og andre nordmenn mener om dette. Er du glad i ordningen med å snu klokka hver vår og høst? Eller vil du at ordningen skal opphøre? Og hvis vi i Norge slutter med å snu klokka hver vår og vinter, vil du da foretrekke å ha sommertid eller vintertid året rundt? Si din mening i undersøkelsen over!

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media