- Moro, men utvilsomt bilverdenens «Bambi på is»

Korrekt, morsom, lynrask og kul - men malplassert på is. Se video!

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

(Dagbladet): Tesla Roadster Sport er verdens raskeste elbil, og den første nullutslippsbilen som viste oss at en «grønnere» framtid ikke trenger å bli kjedelig.

Med en råsterk elektrisk motor på 288 hester spurter den lille Lotus-baserte sportsbilen til 100 km/t på bare 3,7 sekunder!

Og siden kraften i en elektrisk motor er tilgjengelig momentant, har man hele tiden en enorm gassrespons, og kraften er enkel å utnytte.

Ikke er det noe å si på rekkevidden heller, som ligger mellom 30-38 mil avhengig av blant annet kjørestil og temperatur.

Det er det ingen andre masseproduserte elbiler som slår per dags dato - ikke før Tesla Model S kommer.

Merkelige kjøreegenskaper - enda verre på is Selv om draget er imponerende heftig og utseendet oser sportsbil, har kjøreegenskapene hele tida vært et av ankepunktene ved Teslaen.

Den har ikke servo, er tung på styringa og merkelig balansert grunnet den 400 kilo tunge batteripakka bak ryggen på føreren.

Inntrykket forsterkes kraftig på isbane.

Dette er ikke noe enkel bil å holde kontroll på uten elektroniske hjelpemidler aktivert.

Den går som et lydløst børseskudd, og får godt feste siden det er såpass mye vekt over drivhjulene.

Men med en gang det kommer en sving, eller hekken vil ut på vift ved pådrag, er det fort gjort å få hendene litt for fulle bak rattet.

Det er det flere grunner til. For det første er batteripakka plassert bak ryggen på føreren, som gjør en sladd/skrens tøffere å hente inn igjen.

For det andre er elektromotoren nærmest lydløs, og i hvert fall blant all støyen som kommer på en isbane. Derfor er det vanskelig å justere en sladd med gassen.

For det tredje er rattet «mikroskopisk» og lavt plassert. Og dette er en bil der nettopp rattet brukes flittig - både i sladd, og ved pådrag når bakhjulene river seg løs på grunn av deaktivert elektronikk.

Er det da noe moro? Man får en fartsfølelse uten sidestykke i den lille roadsteren, der man sitter noen få centimeter over bakken.

Dessuten er jo bilen styggrask, selv med begrenset feste på is. Klart det er moro! En liten snurring ble det, men det kunne fort blitt flere. Noen utenlandske journalister dro rett ut i snøfonna!

Og verdens raskeste serieproduserte elbil er jo ikke akkurat hverdagskost på øde islagte innsjøer heller...

Men det er nok først og fremst på plan asfalt Tesla Roadster Sport hører hjemme.

Der kan den by på spennende og fartsfylte kjøreturer uten for mye dramatikk, og nyte godt av myndighetenes incentiver når det er nødvendig.

Og knuse en og annen supersportsbil i lyskryssduell når den føler for det...