Moro-SUV uten feil

Ford Kuga er mer underholdene og mer sportslig enn mange av konkurrentene.

Ford Kuga gjorde sin entré på Genève-utstillingen i mars 2008. Bilen baserer seg på teknikk fra tilsvarende årgang av Ford Focus, noe som borger for gode egenskaper.

Og Kuga skuffer ikke på veien. Den er mer dynamisk og håndterbar enn mange andre konkurrenter, som føles tyngre og tregere i bevegelsene. De lekne egenskapene gjør at man på vinterføre savner permanent firehjulsdrift.

Haldex-systemet sørger for bra fremkommelighet, men på snø- og isunderlag er Ford Kuga mer understyrt og forutsigbart enn direkte morsom.

I februar 2009 ble bilen utstyrt med Haldex 4 i stedet for Haldex 3, noe som gir raskere innslag av firehjulsdrift. Via en elektrisk oljepumpe trenger ikke nødvendigvis Haldex 4 hjulspinn for å overføre krefter til bakhjulene.

Ford Kuga er ikke stor nok til å fungere som erstatning for en stasjonsvogn. Bakseteplassen minner om den du finner i Focus, mens bagasjerommet på 410 liter er nesten 100 liter mindre enn på en Focus stasjonsvogn.

KJØREMESTER: Da Ford Kuga ble introdusert utmerket den seg med sportsligste kjøreegenskaper i en klasse som ikke akkurat var kjent for slikt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SVAKHET: Bagasjeplassen er blant Ford Kugas få svakheter. FOTO: Petter Handeland
PERSONBIL: Ford Kuga var blant de mest personbilaktige SUV-ene da den kom. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BEST: Ford Kuga er SUV-modellen med minst feil og mangler i Dekras 2012-undersøkelse. Hele 96,3 prosent av bilene går gjennom kontrollen uten anmerkninger. Bare 1,6 prosent har større feil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dermed fungerer den best som en bil for to, med et sporadisk behov for å ha med seg mer folk og bagasje. Eller som nummer to bil for de med dyp lommebok.

Endringer i motorrommet Da Kuga kom på markedet var det først med 2,0-liters diesel på 136 hk og 320 Nm. Det satte god fart på bilen, og da vi kjørte 6000 kilometer med Kuga vinteren 2009, fungerte den fint selv ved kjøring på Autobahn. Drivstofforbruket var også akseptabelt, totalt på hele langtesten rett i overkant av 0,7 l/mil.

Fra sent i 2008 kom Ford Kuga også med en 200 hk-versjon av Volvos femsylindrete bensinturbo.

Fra mai 2010 ble det gjort endringer i motorrommet, med en ny to-liters diesel på 140 eller 163 hk. Disse kunne også leveres i kombinasjon med Powershift automat (dobbeltclutch girkasse).

I oktober 2011 kom det en produktendring på Ford Kuga, der blant annet Titanium S ble introdusert og erstattet Titanium.

Titanium S fikk i tillegg LED kjørelys, bakspoiler, nye frontlykter og nytt interiør. Da ble også Individual-versjonen introdusert som et nytt utstyrsnivå.

Holder seg godt i pris Da vi sjekket bruktbilmarkedet for Ford Kuga i oktober 2012, var det et godt utvalg med drøyt 200 biler til salgs. Det er dieselmotor med 136-140 hk som dominerer, med noen få 163 hk-versjoner. Snaut 25 prosent av bilene har automatgir.

De fleste Kuga har moderat kjørelengde, med hovedvekten av bilene mellom ca. 30-70 000 km. Den godt utstyrte Titanium-versjonen er den vanligste på markedet.

Utvalget av biler sprer seg relativt jevnt utover årgangene. 2008-2009 gir et godt utvalg, med priser som starter på cirka 250 000 kroner for biler med under 100 000 kilometer. De dyreste utgavene koster opp til ca. 330 000 kroner. For rundt 300 000 får du mye Kuga for pengene.

Biler fra 2010 og 2011 starter rundt 300 000 og flater ut rundt 360-370 000 kroner.

Dermed er ikke brukte Ford Kuga akkurat på billigsalg, noe den deler med de fleste nyere SUV-modeller. Dette er biler som holder seg godt i pris.

Advarer mot tette partikkelfiltre Som bruktbil Ford Kuga har så langt et godt rykte på seg hos våre utenlandske bruktbilkilder. Det dreier seg stort sett om mindre problemer, men engelske What Car advarer om tette partikkelfiltre på diesel fra ca. 100 000 kilometer.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra er det ikke mye galt å melde om på de Kuga som har gått gjennom den tekniske kontrollen. Foreløpig dreier statistikken seg om biler med 0-50 000 kilometer, og da er erfaringsmessig feilene små og få.

Uansett skal man ikke kimse av at Ford Kuga faktisk er SUV-modellen med minst feil og mangler i Dekras 2012-undersøkelse. Hele 96,3 prosent av bilene går gjennom kontrollen uten anmerkninger. Bare 1,6 prosent har større feil. Snittet ligger på 87,3 og 4,1 prosent.

Og når du hører at feiljusterte hovedlys er den hyppigste feilårsaken, blir du ikke direkte skremt fra å lete etter en brukt Ford Kuga.

Om noen få uker lanseres for øvrig en ny utgave av Ford Kuga.

Les også disse bruktbilguidene:
Subaru Forester: Litt gubbete, men få er bedre på møkkaføre
Honda CR-V: Gode priser og få problemer
VW Tiguan: Bestselgeren er et sikkert bruktbilkjøp
Mitsubishi Outlander: Blant de største og beste

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.