FULLBLODS: Den ser ut som en racerbil, og er en racerbil. I tillegg er den lettkjørt og parkerer det aller meste. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
FULLBLODS: Den ser ut som en racerbil, og er en racerbil. I tillegg er den lettkjørt og parkerer det aller meste. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NOVis mer

Morsommere kan det knapt bli

Billig, enkel, og utrolig rask.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Bård Eker er i bilbransjen blitt en kjent mann, etter nesten å ha endt opp med Saab for en tid tilbake.

Han er kronisk glad i fart og spenning, og har en lang finger med i Koenigsegg, han har Hydrolift, Ducati-motorsykler, Sea-Doo-vannscootere, og en mengde andre ting han fyller sin egen og ansattes tid med. Alt dette i tillegg til at han er beskjeftiget med industridesign.

Nå er han igjen frampå med sine sprell, og denne gangen av det mer lekne slaget.

Han har nemlig funnet ut at noen må ta Radical til Norge. Dette er sportsbiler med potensiale til å være uhyre raske, med rett mann bak rattet, og de er først og fremst tiltenkt bruk på bane.

Morsomt på bane - En vanlig framgangsmåte for å ha det morsomt på bane med bil er å bygge om en bil som egentlig er ment for noe annet, sier Bård, og tenker naturligvis på vanlige gatebiler som nærmest skrus til det ugjenkjennelige.

- En Radical går motsatt vei. De er bygget for først og fremst å gå på bane, men enkelte er likevel bygget om til å bli godkjent for gatebruk, fortsetter han.

TØFF: Slik ser det ut fra førerplass i SR3. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
TØFF: Slik ser det ut fra førerplass i SR3. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

I sortimentet til Radical finnes det i hovedsak fire modeller, med forskjellige motoriseringer, priser og utstyr. Uavhengig av hvilken du velger, så er enkelhet et nøkkelord. De er ferdig bygget og kan tas rett ut på bane. De er også bygget for å være så enkle og rimelige å drifte som mulig.

- Det er langt rimeligere å drifte en Radical SR3 en sesong enn det er å satse på go-cart, forteller Bjørnar Aas. Han vet hva han snakker om, etter å ha driftet en slik bil i lengre tid.

Bjørnar illustrerer også enkelheten med bilen ved å fortelle om en datter og hennes kjære, som nylig tok racinglisens, for så å stille til start på løp nærmest umiddelbart.

Små og spesielle merker

Guttedrømmen En Radical vil tilfredsstille alle som har en guttedrøm om å kjøre bil så raskt som mulig rundt en bane, og her slipper du å skru i uker eller måneder for å få et halvgodt resultat.

Det er som regel også en løsning som koster veldig mye penger i form av prøving og feiling med både utstyr og annet. En Radical gir deg akkurat det du er ute etter, verken mer eller mindre, og den kjører fletta av det aller meste på fire hjul.

Hemmeligheten til dette ligger ikke i krefter og stor motor, men i lav vekt. Bilene kan kjøres på slicks når de går på bane, og varme slicks i kombinasjon med lav vekt gir et ustyrtelig godt grep.

RXC: Måkevingedører - dette er faktisk en gateklar racerbil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
RXC: Måkevingedører - dette er faktisk en gateklar racerbil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Dermed kan du bremse seint, holde høy fart gjennom svingene og også ut av svingene. Dermed ender du opp med gode rundetider.

Det er eksempelvis evigheter siden Radical krøp under sju minutter rundt Nürburgring, noe sportsbilprodusentene fortsatt sliter med. Bare Porsche og McLaren har foreløpig bekreftet å ha klart det.

Vi rattet LFA rundt Ringen

Modellutvalget Når Bård Eker og kompani nå starter salget av Radidal, så er det fire modeller som står på programmet. De fire modellene er som følger:

SR1: Du kan putte 325 000 kroner i potten, og være i gang. Da får du en basisversjon av Radical SR1. Denne veier 480 kilo, og har en 1,3-liters motor på 185 hk. De fleste tenker at dette umulig kan være nok, men det er nok til å nå 100-merket på 3,7 sekunder, og det når glatt over 200 km/t. For en vanlig bane er dette som regel mer enn nok, og selv denne innstegsmodellen vil kjøre fletta av det meste av gatebiler fordi de er så lette og tåler å bremses seint.

SR3: Skulle du ønske enda mer, så kan du bestille deg en SR3. Dette vil helt sikkert bli bestselgeren, også i Norge. Her sitter det en 1,5-liters motor som yter 260 hestekrefter. Vekten er på de slanke 560 kilo, og ytelsene er til å riste på hodet av. Med denne er det i de aller fleste tilfeller ikke bilen som setter begrensningen, men sjåføren. Dette er en bil du ikke bare kan, men vil vokse i.

Bjørnar Aas har flere runder på Rudskogen i en SR3 enn de aller fleste, og under en haikerunde noterte vi 148 km/t inn i angstkurven, og 136 km/t ut. Beklager til dere som ikke kjenner Rudskogen, men det er fort i en hvilken som helst sving som går rundt 180 grader.

IKKE FOR PYSER: Motordekselet er til å hekte av. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
IKKE FOR PYSER: Motordekselet er til å hekte av. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

En SR3 koster en skvett mer enn SR1, men det finnes fortsatt ikke et kjøretøy som tar deg raskere rundt svingene på Rudskogen for 504 000 kroner.

SR8 og RXC: I tillegg til disse to har Radical også en modell de kaller SR8 RX og RXC. Sistnevnte er en lukket bil som også er gateklar, eller streetlegal som de sier der den kommer fra. Bortsett fra taket på RXC, så ligner bilene veldig på hverandre. Men skinnet bedrar.

SR8 RX har en 2,7-liter bak stolryggene, mens RXC har en 3,7-liters V8. De yter respektive 430 og 380 hestekrefter, men veier til gjengjeld 680 og 920 kg. Prisene på disse gjør at de ikke blir storselgere akkurat, med 920 000 for en SR8 RX, og 1,1 million som startpris for en RXC. Det ville unektelig vært morsomt å ratte rundt på gateplan med en RXC, som aller mest ligner en LeMans-racer.

Sjekk ut Ringens raskeste varebil

Ingen egotrip Dersom din bedre halvdel også skulle være interessert i bil, så er Radical midt i blinken. Bilene har to seter, men vær forberedt på å ta kampen om hvem som skal holde i rattet. Lidenskapen er smittsom, og da er det antagelig lettere å enes om budsjettene.

Bård Eker forteller at de ikke har store planer om å starte en serie. Han har mer tro på at kunder kjøper egne biler for å bruke dem på trackdays, og andre arrangementer hvor det er mulig å få seg noen runder.

Skulle det bli et anstendig antall biler der ute etter hvert, så er han likevel ikke fremmed for tanken. Han har derimot større tro på events og arrangementer, både for private og firmaer, og selv leier han to pitbokser på Rudskogen, der han huser både egen og andres redskap. Jommen står det ikke et par Koenigsegg der også.

Den lever Vi tok turen til Rudskogen for å kjøre herlighetene, og det innfridde. Mildt sagt. Jeg har fra før noen heftige opplevelser i ryggsekken, men dette var rett og slett til å ta pusten fra en.

PÅ BANE: Her ser vi SR3 i godt driv. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
PÅ BANE: Her ser vi SR3 i godt driv. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Ikke fordi jeg ikke trodde det var mulig, men fordi det er så oppnåelig. Kjøp bilen, og du kan i det store og hele glemme andre større utgifter enn de du påfører bilen selv.

Noen av de potensielle kundene som hadde møtt opp, var også oppfinnsomme i hvordan de skulle forsvare pengebruken, for det er jo snakk om en halv million, pluss, pluss.

Del bilen med en kompis, eller to. Lei den ut til eventer. Dropp andre bilprosjekter. Der det finnes vilje finnes det også en vei. Lev livet.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.