Morten reiste 15 000 kilometer og sov i bilen i én måned for denne videoen

Timelapsevideoen sett 150 000 ganger på ett døgn.

(Dagbladet): Hva får du hvis du kjører 15 000 kilometer fram og tilbake gjennom Norges nitten fylker i én måned? Jo, Morten Rustads nye filmprosjekt.

I den fem minutter lange timelapsevideoen «Norway - A Time-Lapse Adventure» tar fotografen oss med til noen av Norges mest sceniske steder, som Lofoten, Senja, Helgelandskysten, Geirangerfjorden og Preikestolen.

Filmen har allerede fått internasjonal oppmerksomhet, og på bare ett døgn er den sett nesten 150 000 ganger.

- Reaksjonene har vært overveldende! Den har blitt delt på flere store nettsteder, og er på forsiden av Vimeo. Det er veldig mange kommentarer fra folk som har lyst til å komme å besøke Norge, sier Rustad til Dagbladet.

- Det ble lite søvn Ideen fikk fotografen, som studerer ledelse ved University of Essex i England, for et par år siden.

- Jeg har planlagt siden da. Det er en drøm jeg har hatt lenge, og nå som jeg hadde tid og mulighet til det tok jeg sjansen. Norge er en drømmedestinasjon for fotografer, med fjorder og fjell, midnattsol og nordlys. Jeg bor i utlandet og har mange internasjonale venner, og jeg har alltid savnet å kunne vise frem hvor vakkert Norge er på en kort og enkel måte. Jeg håper også at denne videoen kan få nordmenn til å reise i vårt eget land, i stedet for å reise utenlands, sier Rustad.

En veldig enkel jobb var det imidlertid ikke. Rustad brukte hele fem måneder på å klippe alt materialet ned til det endelige resultatet - en fem minutter lang film. 

- Jeg visste at det kom til å bli mye arbeid, men det er klart det er slitsomt å være på veien i en måned og kun sove i bil og telt. Det ble lite søvn, og konstant jakt på det beste lyset. Det blir mye vandring i fjell med tungt utstyr. Etterarbeidet er også veldig tidkrevende, men det er motiverende når alt begynner å falle på plass, sier Rustad.

Se Mortens timelapsevideo øverst i saken!