Mote-Mari (29) klarer seg ikke uten solbriller og hårkur på ferie

- Bruker ikke alt jeg pakker, bare 1/3 kanskje. Se video.

(Dagbladet): Lørdag reiser Mari Haugersveen (29) på sydenferie til Naxos med forloveden, og vinneren av «Paradise Hotel» 2009, Petter Pilgaard.

Haugersveen er moteredaktør for nettbutikken Miinto.no, og gir Dagbladets lesere sine tips og råd til pakkingen.

Alltid for mye Mari mener det er dumt å ha med seg for lite på ferie, spesielt om du skal på ferie til steder du vet du ikke kommer til å shoppe så mye.

- Jeg er nok ikke så veldig flink til å pakke, og jeg vil jo ikke ha med for lite heller, sier hun.

- Noen jeg kjenner planlegger ned til hver minste detalj, og det er nok bra det, men jeg hadde sølt på alt jeg skulle bruke igjen så jeg syns det er bedre å ta med litt mer, sier Haugersveen.

Feriemoten Selv om mote er Maris yrkesfelt, er det ikke nødvendigvis det viktigste på Hellas-ferien:

BESKYTTELSE: Mari trenger bånd for å ha kontroll på krøllene. Foto: BENJAMIN A. WARD
BESKYTTELSE: Mari trenger bånd for å ha kontroll på krøllene. Foto: BENJAMIN A. WARD Vis mer

- Pakk med tanke på hvor du skal. Hellas er ganske «slækt», så hawaiianas, bikini og strandkjole et must, sier Haugersveen.

Hun hadde tatt med mer pynteklær om hun for eksempel skulle til Monaco, forteller hun.

- Og pakk klær til flere anledninger. Jeg er ikke så glad i å vise bikinikroppen andre steder enn på stranden, så en kjole du kan ha til frokost, på stranden og på kveldstid, er praktisk, sier moteeksperten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solbriller og hårprodukter Mari innrømmer at hun alltid pakker for mye, men er det i alle fall er to ting hun ikke kunne klart seg uten.

- Solbriller og hårkur. Nå har jeg pakket tre par Ray-Ban-briller som jeg elsker. Og solen ødelegger jo som kjent lett håret, derfor er det viktig å huske en god hårkur, sier hun.

AVHENGIG: RayBand-brillene må med i kofferten. Alle tre parene. BENJAMIN A. WARD
AVHENGIG: RayBand-brillene må med i kofferten. Alle tre parene. BENJAMIN A. WARD Vis mer

Om Mari finner plass i den store rosa kofferten, tar hun også gjerne med en ekstra veske.

- Det er greit om du ender opp med å shoppe litt. Mange bager kan du bare folde i kofferten, og da tar den ikke stort mer plass enn en bukse.

Små sommerklær En stor fordel med ferie på sommerstid, er ifølge Mari at klærne ikke er så store, og at de derfor tar mindre plass i kofferten.

- Du kan ha med seks bikinier uten problemer, de tar jo ingen plass i kofferten, avslutter hun.