Munch-feber kan knuse 17 år gammel rekord

- Du vil ikke se maken på minst 50 år.

TIDENES BESTE? Markedssjef Tone Wilse er overveldet over mottakelsen av jubileumsutstillingen «Munch 150». Med 30 000 besøkende på halvannen uke kan den bli tidenes best besøkte. - Dette er en utstilling du ikke vil se maken til på minst 50 år, sier Wilse, her i samtale med TV 2, Foto: TINE FALTIN
TIDENES BESTE? Markedssjef Tone Wilse er overveldet over mottakelsen av jubileumsutstillingen «Munch 150». Med 30 000 besøkende på halvannen uke kan den bli tidenes best besøkte. - Dette er en utstilling du ikke vil se maken til på minst 50 år, sier Wilse, her i samtale med TV 2, Foto: TINE FALTINVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): - Vi har aldri opplevd maken. Hver dag får vi inn nye anmeldelser og omtaler av utstillingen i utenlandsk presse. Vi kan velge og vrake blant gode sitater og terningkast seks som vi kan bruke i den videre markedsføringen. Utrolig moro, sier markedssjef Tone Wilse på Nasjonalmuseet.

Foran henne står journalister som vil ha intervju. Utenfor døra venter en kø av mennesker. Alle vil se jubileumsutstillingen «Munch 150», som vises i Munch-museet og Nasjonalgalleriet.

I går passerte besøkstallet 30 000. Så mange har vært innenfor dørene siden kulturminister Hadia Tajik åpnet utstillingen 1.juni.

INTERNASJONAL SUKSESS: Sjefredaktør Fa Man og prosjektredaktør Algae Weng i Lens Magazine fra Beijing, er blant de mange pressefolk som . Foto: ANDERS GRØNNEBERG
INTERNASJONAL SUKSESS: Sjefredaktør Fa Man og prosjektredaktør Algae Weng i Lens Magazine fra Beijing, er blant de mange pressefolk som . Foto: ANDERS GRØNNEBERG Vis mer

Mye tyder på at vi står overfor tidenes best besøkte utstilling. Siste rekord var i 1996 da Goya trakk 105 000 besøkende.

Velger Nasjonalgalleriet Strømmen av turister er avgjørende for suksessen. Velger de en utstilling nå, velger de denne.

Nærheten til sentrum gir Nasjonalgalleriet dobbelt så mange besøkende som Munch-museet på Tøyen.

- Utstillingen er unik, og, som en turist sa til meg, «det er utrolig at dere har klart å samle så mange verker av en kunstner i ett rom», forteller Wilse.

«Munch 150» er den mest omfattende presentasjonen av Edvard Munchs kunstnerskap noensinne. Utstillingen følger hans verk og kunstneriske prosjekter mer eller mindre kronologisk, og gir en løpende oversikt over livsverket.

VERDENSKJENT: Nasjonalgalleriet har foreløpig bedre besøk enn Munch-museet. Her Nasjonalgalleriets versjon av Munchs Madonna (1894-1895).
VERDENSKJENT: Nasjonalgalleriet har foreløpig bedre besøk enn Munch-museet. Her Nasjonalgalleriets versjon av Munchs Madonna (1894-1895). Vis mer

Utstillingen er også tematisk strukturert. Perioden 1882-1903 vises i Nasjonalgalleriet, mens du får årene 1904-1944 i Munch-museet. Under utstillingen er Universitets aula og Munchs atelier på Ekely også åpne i helgene.

- I tillegg til Freiasalen, verdens kanskje mest eksklusive kantine, sier Wilse.

Munch-dugnad UD, Visit Oslo, Innovasjon Norge, museene og sponsorer har sammen koordinert informasjon og markedsføring rundt utstillingen Allerede i ankomsthallen på Gardermoen lyser Munch mot deg.

- Reproduksjonene er så gode at noen tror de er ekte, forteller Wilse.

Etter flyplassen venter neste sponsor, Flytoget, med to egne Munch-vogner, og slik fortsetter det, på busser, plakater og flagg langs hele Karl Johan. I alt fem millioner kroner er brukt på markedsføringstiltak.

«SKRIK»-EFFEKT: - Salget av «Skrik» i fjor og den store Munchutstillingen i Europa, begge deler bidrar til besøkstallene vi opplever nå, sier markedssjef Tone Wilse ved Nasjonalmuseet.
Foto: AP / NTB SCANPIX
«SKRIK»-EFFEKT: - Salget av «Skrik» i fjor og den store Munchutstillingen i Europa, begge deler bidrar til besøkstallene vi opplever nå, sier markedssjef Tone Wilse ved Nasjonalmuseet. Foto: AP / NTB SCANPIX Vis mer

- Men verdien er mye større, sier Wilse.

- Det skyldes våre sponsorer, som bidrar til langt større interesse enn vi klarer sjøl.

«Skrik»-effekt Tusenvis av «Munch-pass» (inngang til utstillingen og til flere andre museer i utstillingsperioden) er solgt til utenlandske reiseoperatører. Alle har fått rabatt og har full returrett.

- Vi var forberedt på retur. Nå får vi etterbestillinger i stedet, sier Wilse.

Nasjonalmuseet tror timingen er ekstremt god.

- Salget av «Skrik» i fjor og den store Munchutstillingen i Europa, begge deler bidrar til besøkstallene vi opplever nå.