FEILSLÅTT MILJØPOLITIKK: Så var ikke dieselbilene miljøvennlige likevel... Straffen for det er det du og jeg som får. Til vinteren stenges hovedstaden for dieselbiler på de verste dagene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
FEILSLÅTT MILJØPOLITIKK: Så var ikke dieselbilene miljøvennlige likevel... Straffen for det er det du og jeg som får. Til vinteren stenges hovedstaden for dieselbiler på de verste dagene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

- Myndighetene dummet seg ut - du og jeg straffes igjen

Kommentar: Innfører urettferdig kjøreforbud for dieselbiler.

Kommentar: I statsbudsjettet for 2007 innførte regjeringen reduserte avgifter på dieselbiler.

Målet var at det totale CO2-utslippet fra bilparken skulle ned. Jo da, en god tanke bak var det.

Problemet var bare at flere organisasjoner, der iblant Norges Astma og Allergiforbund, gikk ut og advarte mot konsekvensen av den drastiske økningen av dieselbiler: Lokal forurensing.

Regjeringen holdt seg for ørene og tok på skylappene - resultatet ble raskt at tre av fire nye biler som forlot forhandleren hadde en diesel under panseret.

Bensinmotoren, den komfortable, stillegående og kultiverte motortypen de fleste av oss egentlig ville ha, ble nesten glemt. Den gjerrige og miljøpolitiske «oljebrenneren» var på alles lepper.

Det gikk som det måtte gå. Astmatikere og andre med luftveisplager fikk store problemer i de største byene. Nivåene av svevestøv og nitrogenoksider steg til himmels.

Dieselmotoren var kanskje til dels skånsom sett i globalt perspektiv, men den forpestet bylufta.

I statsbudsjettet for 2012 kom en real kontra: - Velg for all del ikke dieselmotor når du kjøper bil!

- URETTFERDIG: Dagbladets bilmann er enig i at grep må gjøres for å bedre bylufta, men at framgangsmåten er idiotisk og urettferdig. Folk som kjøpte dieselbil i god tro etter myndighetenes anbefaling blir straffet - igjen. Foto: ANDREAS HANDELAND
- URETTFERDIG: Dagbladets bilmann er enig i at grep må gjøres for å bedre bylufta, men at framgangsmåten er idiotisk og urettferdig. Folk som kjøpte dieselbil i god tro etter myndighetenes anbefaling blir straffet - igjen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

En NOx-komponent ble lagt inn i avgiftssystemet på bil. Dieselbilene ble dyrere. Avgiftsvinnerne ble luksusbiler med svære, tørste bensinmotorer. Hybridbiler ble også billigere, men ikke nok til at kjøperne heller velger dem enn biler med tradisjonelle motorer.

Enden på visa er at vi stort sett kjøper de samme bilene til noen tusen kroner mer per stykk, med unntak av at bensinandelen øker marginalt totalt sett.

Altså ble vi som kjøpere «straffet» for bilene vi kjøper flest av.

Men det stopper ikke der. I går vedtok Oslo bystyre at det vil bli ulovlig å bruke dieselbiler i hovedstaden på de dagene da forurensingen er på sitt verste. Som regel på kalde dager da det er vindstille, og sirkulasjonen av luft er dårlig.

Det er vel og bra med miljøtiltak, og de fleste er enige om at noe må gjøres.

Men det er helt «høl i huet» at vanlige bilkjøpere, som nærmest på kommando fra regjeringen gikk til anskaffelse av dieselbil, skal sitte igjen med svarteper!

Spesielt i en by der kollektivtrafikken i perioder er like pålitelig som en skjørtejeger fra Hollywood.

Her må hoder legges i bløt, og helt andre og mer langsiktige løsninger komme på bordet. Uhørt!