FARLIG: Bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren kan skape farlige situasjoner, ikke minst på vått føre eller når været er ekstra varmt.  Foto: NOKIAN
FARLIG: Bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren kan skape farlige situasjoner, ikke minst på vått føre eller når været er ekstra varmt. Foto: NOKIANVis mer

Én av fem kjører på livsfarlige dekk

Med piggfrie vinterdekk om sommeren leker du med livet!

Dinside: Latskap, gjerrighet og uvitenhet kan koste liv, er dommen fra bilekspertene.

Jo varmere og våtere været er, desto lengre blir bremselengden hvis du kjører med vinterdekk. Likevel er det mange som vegrer seg for å skifte til sommerdekk.

- I bransjen regner vi med at 15 til 20 prosent av biler på norske veier har piggfrie vinterdekk til langt ut i juni. Mange synes det er et ork å bytte dekk, og utsetter så lenge som mulig. Andre ønsker å slite ut vinterdekkene før de bytter.

- Dette er egoistiske holdninger som øker sjansen for ulykker, sier produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann i en pressemelding.

KAN SKILLE LIV OG DØD: Dersom du kjører i 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre hvis du kjører på piggfrie vinterdekk kontra på sommerdekk. Foto: DINSIDE.NO
KAN SKILLE LIV OG DØD: Dersom du kjører i 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre hvis du kjører på piggfrie vinterdekk kontra på sommerdekk. Foto: DINSIDE.NO Vis mer

PRISTEST: Her får du billigst sommerdekk

NAF: - Gode dekk er billig livsforsikring Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mener gode bildekk er den billigste livsforsikringen som finnes.

- Egentlig er det ganske fascinerende å tenke på at fire små gummiflater, ikke særlig større enn en håndflate, alene klarer å holde 1300-1400 kilo med kjøretøy og passasjerer på veibanen i stor fart.

- Bildekk har utrolige egenskaper, men tukler du med disse egenskapene kan det gå riktig ille, sier Engebretsen.

Svikter i varmen Ifølge en test NAF har utført, har vinterdekk vesentlig dårligere bremseegenskaper når temperaturen stiger.

Kjører du i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, har du 12,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk.

Dersom du kjører i bare 50 km/t i 20 varmegrader er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre!

- Varme er vinterdekkets verste fiende. Både gummiblandingen og utformingen til vinterdekket er tilpasset lave temperaturer. På varm asfalt blir derfor bremsestrekningen uakseptabelt lang. Dersom underlaget også er vått, er en bil med piggfrie vinterdekk direkte trafikkfarlig, sier Engebretsen.

LES OGSÅ: Slik overlever vinterdekkene sommeren

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide
. Les her.