SKÅL! Vi tok turen til Ringnes Bryggeri for å foreta brustesten. Hele 58 kasser fikk vi med oss. Foto:  RUNE M. NESHEIM
SKÅL! Vi tok turen til Ringnes Bryggeri for å foreta brustesten. Hele 58 kasser fikk vi med oss. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Én har plass til 31 bruskasser

Glem familiebiler som Toyota Avensis og Volvo V70.

DinSide: Tjueåtte, tjueni, tretti, trettien! Hele 31 bruskasser får du plass til i bagasjerommet på en Skoda Octavia stasjonsvogn.

Se videoen her

Tallet er imponerende i seg selv, men enda mer imponerende er det når du tar kassene ut og stabler dem opp ved siden av bilen. Det er nesten så du ikke tror det er mulig.

Men legger du ned baksetet i bilen, blir bagasjerommet enormt, og det rommer inntil 1740 liter. Dessuten er utformingen av det svært praktisk.

Hakk i hæl følger Honda Civic. Den har kompaktklassens største bagasjerom før du legger ned setene med 624 liter mot Skodaens 610 liter.

RESULTATET: Lav taklinje og artige hull i gulvet var ingen fordel for Honda. Den svelget 27 kasser, mens Skoda spiste 31. Foto:  RUNE M. NESHEIM
RESULTATET: Lav taklinje og artige hull i gulvet var ingen fordel for Honda. Den svelget 27 kasser, mens Skoda spiste 31. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Med flatt baksete, og her blir det faktisk også helt flatt, klarer vi å smette inn 27 bruskasser. Dette støttes av de oppgitte tall som sier at volumet er 1668 liter.

Men kan man si at en bil er best bare fordi den sluker flest bruskasser? Nei, selvsagt ikke. Da burde de fleste av oss kjørt rundt i kassevogner.

Interiør Skoda: Tradisjonell
Det betyr også en hel del hvordan interiøret er ellers, og hvordan det ser ut. Skoda Octavia vokste seg betydelig større ved generasjonsskifte i fjor. Faktisk er den 12,4 centimeter lenger enn Civic, og det kommer ikke bare bagasjerommet til nytte, men også baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lengre karosseri og 9,1 centimeter lengre hjulavstand gir bedre beinplass til baksetepassasjerene i Octavia. Bak rattet finner de fleste seg fort til rette.

Interiørdesignet er ikke særlig spennende, men det er intuitivt og praktisk. Er du kjent med Audi og VW, vil du gjenkjenne flere brytere og funksjoner. Men for å skille det fra konsernsøsknene er det litt mer plastikk-følelse i Skodaen.

Honda: Sprelsk
Honda på sin side har valgt en helt annen stil. Fra utsiden skråner taklinjen forsiktig bakover. Dermed skulle en tro at takhøyden bak er begrenset for voksne. Heldigvis er den ikke det.

STILIG ELLER STRAM? Honda tør mer, mens Skoda går for det sikre.   Foto:  RUNE M. NESHEIM
STILIG ELLER STRAM? Honda tør mer, mens Skoda går for det sikre. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

En smart løsning med baksetene er at du kan vippe opp sitteputa og plassere høye gjenstander som jukkaplanter på høykant. Smart!

Du sitter godt i setet bak rattet, men utformingen av interiøret er betydelig mer futuristisk. Honda er mer vågale sånn sett, men i bruk er det dessverre ikke like brukervennlig som det Skoda byr på.

Selvsagt ser det mer spennende ut, men det er også trangere og mer intimt. Den praktiske nytteverdien er lavere, og du bruker mer tid på å gjøre deg kjent med funksjonene her.

Design Skoda: Kantete
Designet på Octavia er stilrent og forsiktig. For forsiktig, vil vi si. Endringene er nemlig ikke større fra forrige generasjon enn at du må stille dem ved siden av hverandre for å se forskjellen. Lysdesignet er blitt lekrere og karosserilinjene skarpere, men totalt sett ser Octavia temmelig beskjeden ut.

Honda: Moderne
Honda på sin side har turt å være mer vågal - også på utsiden. Men der kombiutgaven har et heller snodig hekkparti, er avslutningen på denne bilen langt mer vellykket. Hjulbuene svulmer og hoftepartiet er kraftig. Fra siden ser det ut som om den står lent framover. Det er spenstig, annerledes og skiller seg godt fra andre biler, som blir altfor like hverandre.

Motor Skoda: Snau med firehjulstrekk
Skodaen er utstyrt med en 1,6-liters dieselmotor på 105 hester. Det er en velkjent motor brukt i flere modeller fra VW-konsernet. Den yter et dreiemoment på 250 Nm mellom 1500-2750 omdreinger.

Testbilen som var tilgjengelig, har firehjulstrekk. 0 - 100 km/t er med det oppgitt til 11 sekunder, og toppfarten skal være 191 km/t. Snittforbruket ligger på 0,46 liter pr. mil og CO2-utslippet på 122 g/km.

FIRKANTET: Skoda har høy lasteterskel, men dypt gulv og kantete karosseri. Det gir ikke flatt gulv helt fram når baksetet legges ned. Foto:  RUNE M. NESHEIM
FIRKANTET: Skoda har høy lasteterskel, men dypt gulv og kantete karosseri. Det gir ikke flatt gulv helt fram når baksetet legges ned. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Motoren yter greit, men du trenger å gire en del for å holde tempoet oppe i bakker. Fyller du opp med folk og bagasje, kan motoren bli i snaueste laget.

Kjørefølelsen er det imidlertid lite å utsette på. Octavia er lettkjørt og har et bra avstemt understell.

Honda: Sterk og støyende
Honda Civic har også en 1,6-liters dieselmotor som Honda lanserte så seint som i fjor. Honda er kjent som verdens største motorprodusent, men dessverre støyer denne motoren mer enn den som sitter i Skoda.

Men kreftene imponerer mye. Her er det 300 Nm dreiemoment fra 2000 omdreininger.

Bilen kjennes klart sterkere enn Skodaen, noe som bevises av tallene. 0-100 er oppgitt til 10,1 sekunder, og toppfarten til 195 km/t.

STORT: Hondas spesielle løsninger gir enormt lasterom og flatt gulv. Bæreposer står perfekt i det nedsenkede gulvet. Foto:  RUNE M. NESHEIM
STORT: Hondas spesielle løsninger gir enormt lasterom og flatt gulv. Bæreposer står perfekt i det nedsenkede gulvet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Gjennomsnittlig forbruk er offisielt 0,39 liter pr. mil, og CO2-utslippet skal ligge på 103 g/km. Styrepresisjonen på Civic er formidabelt god, og selve kjøreoppsettet tenderer nesten i litt sporty retning.

Du kan dessuten justere stivheten i demperne bak, slik at du selv kan bestemme hvor fast bilen skal være. Presser du den på svingete vei, merker du at dette også burde inkludere demperne foran.

Økonomi Skoda: Bra annenhåndsverdi
Når det kommer til valuta for pengene, er det liten tvil om at du får mye plass om du velger enten Honda eller Skoda.

Startprisen for Octavia stasjonsvogn er 235 900 kroner. Det er billig!

Ettersom testbilen har firehjulstrekk og Elegance-utstyrsnivå, stiger prisen til 314 100 kroner. Da får du med utstyr som bi-xenon, p-sensor bak, 5,8-tommers berøringsskjerm, multifunksjonsratt og  bluetooth.

I tillegg har vår bil parkeringsvarmer, mørke ruter, delskinn, avtagbart hengerfeste, stor berøringsskjerm (8-tommer) med mer. Totalprisen er derfor 367 950 kroner.

Det er passe stivt. Men legg til at Skoda Octavia historisk sett holder seg svært godt i pris. Spesielt med firehjulstrekk, som denne bilen også har. Tilsvarende bil uten firehjulstrekk ville kostet 338 050 kroner.

Honda: All inclusive
Honda kjører en annen prispolitikk der det meste av utstyr er inkludert i utstyrsgraden en velger. Civic Tourer begynner på 253 000 kroner med samme dieselmotor.

Du får Civic med seks ulike utstyrsnivåer, og vår testbil er en 1,6 Executive Navi ADAS I til 322 000 kroner.

Dermed får du med navigasjon, ryggekamera, p-sensorer foran og bak, citybremsfunksjon (nødbrems i bykjøring) og andre assistansesystemer som blindsonevarsling, kollisjonsvarslingssystem og filskiftevarsler.

Vårt valg: Det er i utgangspunktet to relativt forskjellige biler vi her har satt opp mot hverandre. Honda har sin styrke i et digert bagasjerom (før du legger ned baksetet), praktiske løsninger (dypt rom i bagasjerommet og bakseter som kan vippes opp), et sporty kjøreoppsett og en sterk og gjerrig motor.

Prisen på Hondaen er lavest, men den bilen har dessverre også sine svakheter. Designet kan bli i overkant romskip-inspirert for noen, og interiøret preges av å være for futuristisk.

Utformingen av dashbord og midtkonsoll gir en klaustrofobisk opplevelse. I tillegg er det ikke veldig lett å kjapt skjønne betjeningsfunksjoner.

Totalt sett er Skoda Octavia den beste bilen.

Ikke bare fordi den rommer flest bruskasser, men fordi den jevnt over scorer såpass bra at den totalt sett framstår som det beste kjøpet.

Spesielt imponerende er de intuitive løsningene i interiøret, den gode plassen og den høye graden av praktisk nytteverdi. Absolutt en verdig vinner!

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.